Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Soimer 38 – Kuin uiva kesämökki

Soimer on niin iso vene, että sitä voidaan nimittää alukseksi. Veneen sisätilat ovat toimivat, mutta suuresta kansitilasta huolimatta ulkona on vain vähän tilaa matkustajille.

04.11.2022

Tekstijuha nieminen

Soimereita valmistettiin kolmen veneen sarja 2000-luvun alussa Turun lähellä Aurassa Veravene Ky:ssä. Veistämön tavoitteena oli valmistaa kokoluokan tilavin V-pohjainen matkavene. Tämä onnistuikin, muutamista pienistä puutteista huolimatta.

Alukseen pääsee helposti sen molemmilta sivuilta aukeavien kylkiportaiden tai perän uimatason kautta, vaikka varalaita on korkea. Keulassa on lisäksi kiinteät tikkaat. Leveillä sivukansilla liikkuminen on helppoa ja turvallista, sillä kaiteet kiertävät koko veneen. Tavaroiden lastaus sujuu helpoimmin, kun alus on parkkeerattu oikea kylki edellä laituriin, jolloin laukut saa nostettua salongin sivuovesta sisään. Toinen sisäänkäynti on yläohjaamossa.

Juttu on julkaistu Kipparissa 8/2018

Tilaa ja korkeutta

Sivukannelta laskeudutaan kaksi porrasta alas tilavaan yläsalonkiin. Harvassa veneessä on yli kahden metrin seisomakorkeus kuten Soimerissa. Tilaa on muutenkin reilusti, sillä esimerkiksi pöydän ympärille mahtuu 5–6 ihmistä. Keulimmaisen penkin istumasuunnan voi vaihtaa, joten se toimii myös kartturin penkkinä.

Ikkunapintaa on paljon, mutta kuumalla kelillä salonki kaipaisi lisää avattavia ikkunoita tai verhoja. Nyt ilma vaihtuu ai­noas­taan sivuoven ja yläohjaamon oven kautta.

Avarista sisätiloista huolimatta kuljettajan oltavat ovat vaatimattomat. Ohjaajan penkki on korkealla, mutta istuma-asento on matala. Ajaminen muistuttaa lähinnä autossa istumista, joten seisaaltaan ohjaaminen ei onnistu. Askelmat helpottaisivat kuskin pääsyä penkille.

Kipparin penkki on niin matalalla, että sisältä ohjaaminen muistuttaa autolla ajoa. Hallintalaitteet ovat hyvin näkyvillä, mutta säätöhommat vaativat kurkottamista.

Mittarit, tutka-plotteri ja hallintalaiteet ovat hyvin kipparin näkyvillä, mutta niiden säätäminen on hankalaa matalan istuma-asennon ja etäisyyden takia.

Näkyvyys eteenpäin on hyvä, mutta yläohjaamo peittää näkyvyyden taakse. Kippari valitseekin ohjauspaikaksi varmasti mielellään yläohjaamon. Myös satamamanööverit kannattaa tehdä ylhäältä, sieltä näkee erinomaisesti joka suuntaan.

Yläohjaamoon on helppo kulkea leveitä portaita pitkin.

Keula- ja peräpotkurit helpottavat veneen hallintaa. Tuulisella säällä ennakointi on tarpeen, koska aluksessa on paljon massaa ja tuulipintaa.

Yläohjaamon molemmilla reunoilla on pitkittäiset säilytyslaatikot, joiden päällä on istumapaikkoja yhteensä vain neljälle. Kaiteisiin olisi helppo kiinnittää kankaiset tuulisuojat, jolloin korkealla olevasta tilasta tulisi hieman suojaisempi.

Keulahytin kattoa voi käyttää hyvällä kelillä istuma- tai auringonottopaikkana.

Pitkän loman vene

Varsinaiset makuupaikat ovat keula- ja perähytissä. Molemmissa on seisomakorkeus, hyvät säilytystilat kaapeissa ja punk­kien alla. Keulapunkassa on tilaa 2–3 nukkujalle, myös perähyttiin majoittuu 2–3 aikuista. Veneeseen majoittuu tarvit­taessa isompikin seurue, sillä makuupaikkoja on kaikkiaan yhdeksälle.

Salongista takahyttiin ja wc-tilaan vievien portaiden alapäässä on reilun kokoinen pistopunkka, joka toimii myös hyvänä varastotilana.

Pistopunkkaa vastapäätä on tilava wc/pesuhuone. Suihkuvesille on erillinen 180 litran harmaa­vesisäiliö.

Wc:ssä on tilaa joka suuntaan. Suihkuvesille on oma harmaavesisäiliö.

Yläsalongista laskeudutaan pari porrasta alas ruokailutilaan ja pentteriin. Oikealla reunalla olevassa pentterissä on kaikki tarpeellinen, vaikka työtasoja voisi olla enemmän.

Kokkailutilan vastakkaisella puolella olevaan ruokailuryhmään mahtuu 6–7 henkeä, ja lisä­majoitustilaa varten pöytää laskemalla saa sijattua kapean parivuoteen.

Äänieristys kunnossa

Harvinaisen hyvin äänieristetty konehuone on syvällä salongin lattian alla, mutta huoltokohteisiin pääsee helposti käsiksi. Sekä keulaan että takatiloihin vievät portaat saa nostettua ylös, jolloin esimerkiksi vaihteistolle pääsy helpottuu.

Valmistaja on ilmoittanut Soimerin huippunopeudeksi 27 solmua ja sopivaksi matkanopeudeksi 18–22 solmua. Iso 350 hevosvoiman moottori yhdistettynä painavaan runkoon tekee yhdistelmästä janoisen suuremmilla nopeuksilla. Matkaa voi taittaa myös 7–8 solmun nopeudella, jolloin kulutus on kohtuullinen 1 l/mpk.

Tämän veneen moottorissa on 2 400 käyntituntia ja hyvin huollettuna sillä on vielä paljon vuosia edessään. Siistikuntoinen Soimer 38 oli myynnissä jutun kirjoittamisen aikaan Naantalissa Nautione Oy:llä (2018), pyyntihintaan 98 500 euroa. Sillä saa merikelpoisen ja asuttavan veneen, joka sopii parhaiten kahden pariskunnan tai 5–6-henkisen perheen mukavaan käyttöön.

Yksi isommalla koneella varustettu Soimer toimii taksiveneenä Ahvenanmaalla.

Kone on syvällä ja huoltokohteisiin joutuu kurkottelemaan. Koneen molempiin päihin pääsee käsiksi nostamalla keula- ja takatiloihin vievät rappuset ylös.

Soimer 38

Valmistaja Veravene Ky, vm. 2002, suunnittelija Pertti Soini, pituus 11,80 m, leveys 3,80 m, paino 6 500 kg, kantavuus 12 henkeä, CE-luokka C, polttoainesäiliö 700 l, vesisäiliö 300 l, septitankki 200 l, moottori Yanmar 6LYAM STE 350 hv, vm. 2002, hinta 98 500 €

Lue myös nämä

X