Tiiskereiden historia ulottuu lähes sadan vuoden taakse, jolloin Erik Anton Kiiski perusti veneveistämön Heinlahteen. 1920-luvun lopulla oli kysyntää pirtuveneille ja veistämö valmisti jo silloin ensimmäiset nopeat ja merikelpoiset mallinsa niitä tarvitseville. Kieltolain päätyttyä veistämö keskittyi Hai-purjeveneiden valmistukseen.
Purjevenevienti Yhdysvaltoihin veti hyvin, lisäksi yhtiö myi sinne 1950-ja 60-luvuilla parisen sataa moottorivenettä. Puuveneiden valmistus jatkui lasikuituisten rinnalla 1970-luvun lopulle asti. Täysmahonkisia Tiiskereitä valmistettiin kaikkiaan 26, joista muutama oli 940-mallisia. Vuodesta 1980 lähtien kaikki Tiiskerit on tehty lasikuidusta. Toki mahonki on säilynyt edelleen sisustusmateriaalina. Veistämön johdossa on jo neljäs sukupolvi. Uusia veneitä on tehty viime vuosina harvakseltaan, mutta moni Tiiskeri on saanut hyvän talvisäilytyspaikan veistämön halleissa.
Tässä jutussa esitelty Tiiskeri palautui veistämön omistukseen vuonna 2008, jolloin se kunnostettiin mittavasti.
Juttu on julkaistu Kipparissa 7/2018
Helppoa kulkua kannella
Ohjaamon katolla olevat tartuntakaiteet helpottavat leveillä sivukansilla liikkumista. Keulaluukku on remontissa vaihdettu nykyaikaiseksi pleksiluukuksi. Kylkiparkissa avotilaan pääsee parhaiten peräkannen kautta. Konekoppa toimii hyvänä askelmana avotilaan.
Konekoppa vie ison osan avotilan takapenkistä. Salongin oven molemmin puolin on säilytyslaatikot, jotka toimivat myös istuimina. Toisessa näistä on kemiallinen wc. Istumapaikkoja on 4–5 hengelle. Hankintalistalle kannattaa laittaa pöytä avotilaan. Hiljattain uusitun kuomun alla on useimmille riittävä 185 cm seisomakorkeus. Vene ei ole itsetyhjentyvä, joten kuomun käyttö on suositeltavaa.
Veneeseen on turvallista kulkea keulan kautta. Sisäpuolella oleva kaide on sopivalla tartuntakorkeudella. Keulaluukku on vaihdettu puisesta nykyaikaiseen pleksiluukkuun.
Tehokasta tilankäyttöä
Salongin pöydän ympärillä on tilaa neljälle. Pöydän voi laskea alas ja lisäpatjojen avulla syntyy 170 cm pitkä varapunkka. Keulimmaisen penkin istumasuuntaa vaihtamalla kartturilla on katse menosuuntaan. Salongin oikealla reunalla on liedellä ja tiskialtaalla varustettu pieni pentteri. Työtasoja on vähän, mutta ruokapöytä toimii lisätasona. Pöydän ympärillä on tilaa neljälle. Pentterin kohdalla seisomakorkeutta on ainoastaan 172 cm. Salonki ja pentteri ovat nykyveneisiin verrattuna pieniä.
Hallintalaitteet ja mittaristo ovat hyvin kuskin näköpiirissä, mutta tutka plotterille joutuu kurkottamaan. Tämän yhdistelmän voisi vaihtaa uudenaikaisempaan. Ohjaamon yläpuolella olevan täysleveän kattoluukun alla on 185 cm seisomakorkeus. Luukun avaaminen avartaa ohjaamoa ja salonkia. Myös ohjaajalla on silloin hyvä näkyvyys seisaaltaan ajettaessa.
Keulahytin V-vuoteessa on hyvät tilat kahdelle ja välipatjan kanssa jopa kolmelle. Kunnostuksessa uusitut alcantara-päällysteiset patjat ovat edelleen hyvässä kunnossa. Säilytystilaa on sivuhyllyillä, ripustinkaapissa ja hyvin tuulettuvissa punkkien alla olevissa säilytystiloissa.
Tekniikka ja moottori
Entisöinnissä veneen kaikki puuosat ja tekniikka käytiin perusteellisesti läpi. Perusvarma moottori kunnostettiin ja sähköt, lämmityslaite sekä sisäverhoilut uusittiin. Vene sai myös hienon tiikkikannen.
Kunnostuksen jälkeen veneelle on kertynyt vain vähän käyttötunteja, joten tulevina vuosina isoille remonteille ei liene tarvetta.
Tiiskerin sopiva matkavauhti on 25–26 solmua, ja täydellä kaasulla päästään yli 30 solmua.
Tiiskeri kääntää katseet
Tästä kokoluokasta löytyy tietysti myös tilavampia ja erillisellä wc:llä varustettuja matkaveneitä. Harva niistä on kuitenkaan yhtä upea ja merikelpoinen – tällä ajaa mielikseen pidempiäkin matkoja. Parhaiten Tiiskeri sopii pienen perheen matkaveneeksi tai pelkkään huviajeluun ja päiväretkille. Varmaa on, että Tiiskeri saa jatkossakin ihailevia katseita.
Tekniset tiedot
Tiiskeri 750
Vuosimalli 1973
Pituus 7,50 m
Leveys 2,75 m
Paino 2 800 kg
Polttoainesäiliö 180 + 100 litraa
Vesisäiliö 60 litraa
Lämminvesivaraaja 15 litraa
Septitankki kemiallinen wc
Moottori Volvo Penta AQDA41 200 hv, vm. 1995
Moottorin käyntitunnit 560 tuntia
Suunnittelija Jaakko Kiiski
Valmistaja Heinlahden veneveistämö
Hinta 49 900 €