Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Vator 17 R – Merikelpoinen kulkija

Vator 17 R sopii moneen eri käyttöön. Pienellä koneteholla se on oiva mökkipaatti ja isommalla harrastajan todellinen vauhtivene.

09.03.2023

Tekstijuha nieminen

Vator oli aikoinaan yksi Suomen tunnetuimmista veneveistämöistä. Sen puuvenetuotanto oli erittäin laaja, sotakorvausaluksista aina Yhdysvaltoihin toimitettuihin moottoriristeilijöihin. Veistämö oli myös erittäin tunnettu puisten kilpapurjeveneiden valmistajana. 1960-luvun lopulla veneiden valmistusmateriaali vaihtui puusta lasikuiduksi, ja mallistossa oli monia eri venemalleja 12-jalkaisesta yli 20-jalkaisiin. Vatorin viimeisimmäksi jäänyt malli oli 2000-luvulla valmistettu 27-jalkainen matkavene. Vaikka suosikkimallien valmistumisesta on kulunut jo vuosikymmeniä, ovat Vatorit edelleen haluttua tavaraa varsinkin alan harrastajien keskuudessa.

Vator 17 R -veneen juuret ovat monien muiden veistämön veneiden tapaan Yhdysvalloissa, josta yritys hankki aikoinaan kuuluisan venesuunnittelijan Raymond Huntin piirtämän Slickraft 17 -veneen muotit. Alkuperäiset metalliset muotit korvattiin myöhemmin lasikuituisilla.

Ensimmäiset mallit olivat suora kopio Slickraftin tuulilasiveneestä. Vator kehitti myöhemmin omat kansiosat sekä R-avomalliin että kovakattoiseen HT-malliin.

Keulasta perään kulkee kolmet nousulistat puolellaan. Joissakin yksilöissä näitä on viritelty, kun on haettu parempia ajo-ominaisuuksia yli 40 solmun vauhtiin.

Perinteinen tilanjako

Ensivaikutelma on vakuuttava. Varalaita on korkea ja vene tuntuu merikelpoiselta kulkijalta.

Nykyveneisiin verrattuna perä on kapea ja vene kallistuukin helposti paikalla ollessaan. Keulasta nousu on haastavaa A-kaiteen puuttumisen takia, mutta sen asentaminen olisi helppoa.

Istumapaikkoja on kuudelle ja tavarat mahtuvat veneen pohjalle. Penkkien alla on säilytyslaatikot. Osassa veneistä ei ole keulaboxia.

Vatorin perä on nykyveneisiin verrattuna syvä ja kapea.

Tässä veneessä takasäilytystilan alla olevat palkit on laminoitu uudelleen kiinni runkoon, ja tankki on vaihdettu uuteen. Sisäpohja on matalalla, eikä vene ole itsetyhjentyvä. Vastapainona korkea varalaita luo turvallisen tunteen.

Nykyveneisiin verrattuna veneessä istutaan alhaalla, minkä huomaa parhaiten kuskin paikalta. Matalasta ajoasennosta huolimatta kuljettajalla on mukavat oltavat.

Selkänojasta saa tukea, ja hallintalaitteet sekä mittarit ovat hyvin esillä ohjauspulpetissa. Tässä veneessä olevat käsikäyttöiset, isoilla levyillä varustetut Laukomo-trimmit ovat tarpeellinen lisävaruste korkean varalaidan ja kapean vesilinjan takia.

Ohjaamossa istutaan syvällä ja seisaallaan ajaminen on hankalaa. Huonolla kelillä tuulilasi  antaisi kuljettajalle lisäsuojaa.

Tunnettu merikelpoisuudestaan

Raymond Hunt oli tunnettu merikelpoisten veneiden suunnittelusta. Vator 17 R ei tee poikkeusta. Veneen 22-asteisen V-pohjan ansiosta hyvää matkavauhtia voi pitää yllä kovassakin kelissä. Vene leikkaa aallot leikiten ja korkea varalaita pitää huolen kuivasta kulkemisesta.

Veneen 90-hevosvoimainen Johnsonin V4 riittää tyydyttämään kokeneenkin kuljettajan vauhdinnälän. Vene toimii myös pienemmillä konetehoilla 50-hevosvoimaisesta lähtien. Liukuun nousu on kuitenkin hidasta, eikä ajaminen ole yhtä nautinnollista kuin isommilla koneilla. Valmistajan kilven mukaan tähän veneeseen saisi laittaa jopa 150 hv koneen, mutta se tuntuu liioittelulta.

Ohjausjärjestelmä on vaihdettu hydrauliseksi. Ohuet letkut menevät trimmeille.

Polttoainetankki on hiljattain uusittu.

Hyvissä oloissa isommalla yhdistelmällä saavutetaan 45 solmun huippunopeus. Vene ei siis sovellu ihan aloittelijalle. Yli 40 solmun nopeudessa vene alkaa trimmaamisesta huolimatta keinumaan puolelta toiselle eli woblaamaan. Jotkut intohimoiset Vator-harrastajat ovatkin poistaneet perästä nousulistoja, kun moottorin teho on ollut yli 100 hevosvoimaa. Tarinat kertovat, että hurjimmat koneet ovat olleet 200-hevosvoimaisia, mutta silloin nousulistojen muokkauksen lisäksi myös peräpeiliä on vahvistettu.

Käsikäyttöiset hydraulitrimmit ovat tarpeen sivutuulella ja useamman ihmisen kuormalla.

Haluttu käytettynä

Vatoreilla on edelleen vankka kannattajakuntansa. Eräs harrastajien keskuudessa suosituimmista on juuri 17 R, josta on modifioitu monia eri versioita. Veneestä on esimerkiksi tehty itsetyhjentyvä välipohjaa nostamalla, sivupulpetti on korvattu keskipulpetilla tai lattiat ovat saaneet tiikkipäällysteen. Suurin osa Vatorien omistajista on säilyttänyt veneen alkuperäisenä ja nauttivat siitä oivana mökki- ja kalaveneenä.

Tämä vene on käynyt läpi perusteellisen kunnostuksen. Lasikuituosat on kiillotettu, puukaiteet lakattu, luukkujen saranat vaihdettu, takapalkit laminoitu ja tankki vaihdettu. Alkuperäinen kuomu on hävinnyt aikojen kuluessa, mutta pressun kiinnikkeet ovat vielä jäljellä.

Moottori ohjauslaitteineen on vuodelta 2003, eikä sen käyttötunneista ole tarkkaa tietoa. Viime vuodet vene on ollut satunnaisessa kruisailukäytössä. Vator 17 R:n hinnat vaihtelevat 3 500 eurosta ylöspäin, veneen kunnosta ja moottorista riippuen. Tämä vene oli jutun teon aikaan myynnissä 7 200 eurolla ja se ehdittiin myydä ennen lehden ilmestymistä.

Käytettyä katsomassa -juttu on julkaistu Kipparissa 6/2017

Vator 17 R

Vuosimalli 1985
Pituus 505 cm
Leveys 205 cm
Paino n. 400 kg
Henkilösuositus 6 henkeä
Max moottoriteho 150 hv
Moottori Johnson 90 hp V4 2-tahti, 2003
Polttoainetankki 70 litraa

Lue myös nämä

X