Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Kipparin kalenteri elokuu 2020: Vboats Voyager 960 Cabin – Huokeaa uhmaa

Vboatsin uusin lippulaiva rutistaa hintalapun minimiin. Varsinainen lasku maksetaan sitten jakeluasemilla, jos ja kun veneessä säästetty hinta sijoitetaan yleistä paheksuntaa aiheuttaviin moottoreihin.

01.08.2020

Tekstikarek kakko

Kuvatarto wiikari mikael mahlberg

Kenelle: Hänelle, joka haluaa markkinoiden kilpailukykyisimpään hintaan uuden, täysin katetun veneen. Tilava ja mukava yhteysvene ympärivuotiseen käyttöön.


Voyager 960 Cabin kiinnitti ensimmäisen kerran suomalaisyleisön huomion Helsingin venemessuilla helmikuussa. Valtava ilmestys isoine perämoottoreineen ei ollut odottamaton yllätys. Monet valmistajat käyvät hiljaista taistoa siitä, kuka keksii mahtavimman hökötyksen, jossa ei ruutia säästellä. Sen sijaan veneen hinta oli se, mikä sai monet hieraisemaan silmiään.

Runsaat 80 000 euroa ilman moottoreita on toki sievoinen summa, mutta tässä tapauksessa tarjolla on lähes tuplasti enemmän venettä, kuin mihin jatkuvasti kasvavien hintojen kanssa on saatu oppia.

Vboats (entinen Volzhanka) on venäläinen veistämö, joka on kymmenessä vuodessa panostanut osaamiseen. Kun homma on hanskassa, ei huokeuskaan loista heikkona työn laatuna. Jälki on paikoin karua, mutta se kuuluu työvenemäiseen luonteeseen, oli valmistusmaa mikä hyvänsä.

Vuosituotantovauhti on iso, eli noin 1000 venettä vuodessa. Niistä vain viidesosa menee vientiin, loput jäävät kotimarkkinoille.

Pääsimme testaamaan Voyagerin vakuuttavalla kelillä ja koneistuksella.

Tilaa löytyy ja ei löydy

Ulkomuodossa on nykyaikaista terävyyttä ja aggressiivisuutta, mutta kansijärjestelyt ovat rohkeaa ulkomuotoa perinteisemmät. Sivukannet ovat leveät ja helppokuluiset, mutta niitä ei ole laskettu parraslinjaa alemmas.

Iso Voyager on kuin pienemmän 700-mallin suurennettu painos, jonka myös testasimme tuoreeltaan (Kippari 9/18). Malli teki vaikutuksen jämäkällä olemuksellaan.

Tilankäyttö on pelkistettyä ja suoraviivaista. Merkittävin ero pienempään malliin on tilava wc-pesuhuone ja sitä vastapäätä sijaitseva pentterimoduuli salongin takaosassa. Kun kikkailuun ei ole lähdetty, niin kerrankin on tilaa liikkua joka suunnassa vaikka pelastautumispuvut päällä.

Pentteriin kuuluu pesuallas ja vesipiste. Taitaa olla ensimmäinen täysin alumiininen pentteri, mitä vastaan on tullut. Vetolaatikko kaipaa vahvempaa lukitusta.

Koeajoveneen karu kalustus kostautuu niukkoina matkustustiloina. Onhan se sangen kurjaa, jos tämän kokoisessa veneessä ei ole kuljettajan lisäksi istumapaikkoja kuin kolmelle. Tässä versiossa kuljettaja ja apukippari istuvat herroiksi mukavilla, jousivaimennetuilla istuimilla. Muut kyytiläiset matkaavat toilettikopin seinää vasten nojaavalla kahden istuttavalla sohvalla.

Salonki on alumiiniturkkeineen ja harmaine pintoineen kuin viranomaisveneestä. Kunnon pyyhkimet ja kattoluukut kuuluvat vakiovarustukseen. Vakioveneessä on paapuurissa kahden istuttava penkki.

Mallilla on tavoiteltu myös viranomaiskäyttöä, jolloin testiyksilön kalustus on osuva. Vakiomallisessa 960:ssa apukipparin istuimen paikalla on kahden istuttava kääntöpenkki. Se tuo yhden istumapaikan lisää.

Veneen rakenne mahdollistaa muokkaamisen eri tarkoituksia vastaavaksi suhteellisen helposti. Esimerkiksi pentterilipasto on erillinen moduuli, jonka voi periaatteessa korvata jopa kolmen istuttavalla sohvalla.

Hauska välillä nähdä avotila, josa kengät pysyvät kuivina, vaikka takaa tulisikin isoa aallokkoa. Muuten avotila on tarkoituksenmukainen ja tilava. 

Ohjaamo on monessa suhteessa onnistunut ja näkyvyys on hyvä. Paneelissa on hyvin tilaa elektroniikalle, mutta se on aivan suotta jaettu kahteen osaan.

Voima puhuu

Pääsimme testaamaan ison Voyagerin melkoisen vakuuttavalla koneistuksella. Kaksi ahdettua 350-hevosvoimaista Mercuryä ei jättänyt toivomisen varaa mitä suorituskykyyn tulee. Mutta tarvitaanko koko 700 hevosvoiman arsenaali tähän veneeseen? Kyllä ja ei.

Ainakin se on tarpeen ja eduksi testitilanteessa, jossa selvitetään kuinka veneen ominaisuudet ja potentiaali sietävät tehoa. Toiseksi veneen sertifioiminen suurelle teholle vie luuloja pois niiltä epäilyiltä, joita kokoluokassaan edullinen Voyager varmasti kohtaa.

Mutta tarvitaanko moista tehoa ja sillä saavutettavaa päälle 48 solmun huippunopeutta mihinkään muuhun kuin kilpailijoiden nokittamiseen? Moinen vauhti nimittäin vaatii energiaa bensiinin muodossa vajaat viisi litraa per meripeninkulma tai yli 220 litraa tunnissa.

Tuntuisi oudolta hankkia markkinoiden halvin vene luokassaan, ja sen jälkeen investoida tolkuton määrä pelkkään polttoaineeseen. Tai toisin päin ajateltuna. Kippari, joka pitää moista kulutusta kohtuullisena, ei välttämättä metsästä veneekseen sitä markkinoiden kovinta hinta-täkyä.

Numeroiden valossa

Mittaukset vahvistavat sen mikä on todistettu aiemminkin. Ne viimeiset solmut vasta maksavatkin, ja voivat antaa väärän kuvan koko veneestä. Voyager 960 ei pursuavasta suorituskyvystä huolimatta ole pelkästään bensakrematorio. Sillä voi taittaa meripeninkulman leppoisassa liukunopeudessa hiukan yli 2,2 litran kulutuksella. Lukema ei ole surkea liki kymppimetriselle mukavasti etenevälle umpiveneelle.

Tuntia kohden se vastaa noin 46 litran kulutusta, mikä merkitsee, että tehoa käytetään tuolloin vajaat 150 hevosvoimaa. Kahdella 150-hevosvoimaisella moottorilla huippunopeus asettuisi laskennallisesti noin 35 solmuun. Eli 400 ylenpalttista hevosvoimaa karsimalla ei vielä tarvitsisi tyytyä etanavauhtiin. Huimaa, eikö vain?

Rahallisena sijoituksena ne rapiat kymmenen solmua lisää huippunopeuteen maksavat hinnaston mukaan hankintahetkellä noin 30 000 euroa, ja niiden käyttäminen noin kolme ylimääräistä euroa per meripeninkulma.

Polttoainesäiliön tilavuus on 500 litraa, eli marssinopeudella päästään noin 180 meripeninkulman toimintamatkaan 80 prosentin reservillä. Matka on suunnilleen suorinta reittiä Helsingistä Pietariin.

Kahden moottorin varmuus

Kaksimoottoriasennuksen edut ovat kiistattomat. Haitat ovat lähinnä suuri paino ja hinta. Voyagerissa kaksi moottoria ei ole kuitenkaan avain hallittavuuden autuuteen, kuten muissa saman kokoisissa veneissä. Keveys, pitkä vesilinja ja suuri tuulipinta tekevät sen, että nopeakäyntiset perämoottorit saavat tehdä välillä rajustikin työtä, jotta vene menee sinne minne halutaan. Kovassa sivutuulessa ei satamassa kannata tehdä kääntymistemppuja, vaikka raskailla akselivetoisilla ne yleensä onnistuvat helposti. Huokeaa Voyageria voisi yhtä hyvin harkita yhdellä moottorilla varustettavaksi, sillä keulapotkurikin on vakiovaruste.

Hyötysuhteet ovat isoissa veneissä kuitenkin yleensä paremmat, kun kuorimitus jaetaan kahdelle potkurille.

Karel Kakko, veneilytoimittaja

Kookas ja kevyt

Voyager painaa ilman moottoreita ja varusteita noin 2 700 kiloa, mikä on vähemmän kuin venettä tarkastelemalla arvaisi. Moottoreineen ja varusteineen paino nousee noin 3 500 kiloon.

Kookas vene on miellyttävä aallokossa. Se ei ole jatkuvasti putoamassa jokaiseen aallon väliin, vaan jaksaa kulkea aallolta toiselle. Testipäivän noin metristä aallokkoa lähentelevä merenkäynti ei haitannut marssivauhtia, vaan se korkeintaan tuntui pienenä epämukavuutena. Pysyipähän paremmin hereillä.

Rakenteellisesti iso Voyager ei kokoonsa suhteutettuna tunnu aivan niin yhdestä puusta veistetyltä kuin pienempi ja kehuttu mallisisarensa. Isoista peltipinnoista kantautuvia monkuavia ääniä esiintyi jonkun verran kovemmassa käsittelyssä. Pentterin vetolaatikoston lukitus ei tahtonut pysyä kiinni ja toiletin kattopaneelikin korkkasi irti.

Rungon muoto toimii ja se sietää hyvin yli 40 solmun nopeudet. Hallittavuus ja ergonomiapuoli ovat myös kunnossa. Pohjalevyt ovat tavan mukaisesti viiden millimetrin alumiinia, ylärakenteet ovat neljän millin vahvuiset.

Mukavuutta lisää huomattavan alhainen melutaso, joka marssinopeuksilla pysytteli alle 75 desibelin.


Vboats Voyager 960 Cabin

Kiitämme

  • Tilavuutta varauksin
  • Hintaa
  • Suorituskykyä

Moitimme

  • Niukkaa matkustamoa
  • Kulutusta suurissa nopeuksissa
  • Rakenteellisia heikkouksia sisustuksessa

Tekniset tiedot

Pituus 9,58 m
Leveys 2,99 m
Paino 2700 kg ilman moottoria
Valmistusmateriaali alumiini
Henkilöluku 10 CE-luokka C
Tehosuositus max 700 hv
Koeajomoottorit Mercury 2 x 350
Polttoainesäiliö 500 l
Vesisäiliö 100 l
Vakiovarustus vesi-wc, suihku, lämmitin 4 kW, tuulilasinpyyhkimet, sisätilojen valaistus, virran ulosotto, salongin pöytä, kattoluukut, keulapotkuri
Lisävarusteet navigointielektro-niikka, ankkurivinssit eteen ja taakse, ym. toiveiden mukaan
Hinta 81 900 € ilman moottoreita,  koeajomoottoreilla 139 000 €
Valmistaja Vboats, Venäjä
Maahantuoja Waltic


Tähtäin korkealle

Tehdäänpä tilinpäätös. Vboats on jälleen kerran onnistunut paketoimaan erinomaisen hinnan ja laadun suhteen, jos nyt ei kauniiseen, niin ainakin vakuuttavan näköiseen ulkokuoreen. Pieniä kauneusvirheitä toki löytyy, mutta hintataso huomioiden ihmeen vähän.

Toinen asia on sitten se, että huokeudella kilpailussa on hiukan kaksijakoista nojautua massiiviseen koneistukseen ja sen myötä suureen kulutukseen. Tekisi mieli sanoa sen edustavan mennyttä aikaa, mutta näin ei kylläkään ole, ainakaan vielä.

Kovassa kasvussa oleva venevalmistaja on tässä suhteessa myös ikävässä pakkoraossa. Venetuotanto toimii kuluttajakaupan ja trendien myötävaikutuksesta. Valmistajat haluavat usein myös saada jalan moottorivalmistajien oven väliin.

Veistämö, joka kykenee luomaan kasvavaa kysyntää ja mark­kinaa isoille moottoreille uusilla kohdealueilla, alkaa pian kiinnostaa moottorivalmistajia.

 

 

Lue myös nämä

X