Testit

Kipparin kymmenen vuoden perämoottorien Käyttötestiurakka päätökseen

Ajatus liki kymmenen vuoden mittaisesta perämoottorien vertailutestistä kuulostaa jättimäiseltä urakalta. Välillä se taisi Kipparin testaajista myös siltä tuntua, kun ajoimme ja testasimme kaikkiaan kahdeksan 115 hevosvoiman perämoottoria.

07.06.2018

TekstiJuha Virtanen ja Vesa Leppä

KuvatKipparin toimitus

Testiurakan ”isä” oli Kipparin entinen päätoimittaja Vesa Leppä, joka polkaisi homman käyntiin ja saa kertoa tarkemmin mistä Käyttötesteissä on ollut kyse:

”Kippari on vuosien mittaan tehnyt venealalla ainutlaatuisia Käyttötestejä. Niitä on tehty sekä veneille että moottoreille. Moottorien Käyttötesteissä samaan teholuokkaan kuuluvia moottoreita on ajettu vuoden ajan aina aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn, sisäänajosta kesän helteiden läpi loppusyksyn pakkasiin”, Vesa Leppä kuvailee.

Koko kauden ajan kaikki tapahtumat, huollot, tankkaukset, mahdolliset häiriöt ja muut on kirjattu tarkasti muistiin. Talven tultua kokemukset on kerätty yhteen. Näin on saatu aikaiseksi kaiken kattava ja vertailukelpoinen testijakso, joka vastaa täysin tavallista moottorin käyttöä. Useimmiten tavalliset moottoritestit tehdään vähän ajetuilla moottoriyksilöillä parin päivän aikana olosuhteissa, jotka eivät ole kaikille moottoreille lähellekään samanlaiset.

Testi on toki toteutettu nopeutetussa tahdissa, sillä moottoreilla on ajettu kauden aikana vajaat 200 ja joskus jopa yli 200 tuntia.

Talvella moottori on myös purettu ja moottorin ”sisuskalut” on tutkittu ja mitattu tarkasti kulumien ja vaurioiden löytämiseksi. Kaikki on sittemmin raportoitu lehden sivuilla. Uuden kauden alkaessa samaan veneyksilöön on ruuvattu kiinni uusi moottori ja vajaan vuoden kestävä testirupeama on päässyt alkamaan.

Veneiden käyttötesteissä venettä on käytetty mahdollisimman monella eri tavalla keväästä syksyyn. Kun veneessä on asuttu, vietetty aikaa hyvillä ja huonoilla säillä, rantauduttu eri olosuhteissa, veneen ominaisuuksista ja käyttömahdollisuuksista on päästy perille aivan eri lailla, kuin perinteisissä yhden tai kahden päivän testeissä.

”Käyttötestit ovat pitkäjänteistä työtä, mutta tuloksena ovat olleet mahdollisimman hyvin todellisia käyttötarkoituksia jäljitteleviä kokeita. Samalla ne ovat olleet keskenään täysin vertailukelpoisia ja antaneet erittäin hyvää, vertailukelpoista tietoa lukijoille, Vesa Leppä kertoo”.

Tuhansia tunteja ja maileja

Vertailussa oli mukana kuusi nelitahtista 115 hv moottoria sekä kaksi kaksitahtista moottoria.

Kun kaikki ajosuoritteet lasketaan yhteen, niin moottoreilla ajettiin yhteensä 558 testipäivää. Keskimäärin jokaisella moottorilla ajettiin siis noin 70 päivää.

Merimaileja testiveneellemme kertyi eri moottorien kanssa yhteensä 12 272. Keskimäärin siis 1 534 per moottori.

Mukana vertailussa olivat

Evinrude E-TEC 115 H.O., Suzuki DF115 TL, Mercury F115 EFI, Selva 115 EFI Tarpon, Mercury 115 OptiMAX Pro XS, Yamaha F115 B, Mercury F115 CT ja Mercury F115 PRO XS

Nykyaikainen moottori kestää

Jokaisen moottorin kesän mittainen työrupeama päättyi moottorin purkamiseen ja osien mittaamiseen. Vain siten pystyimme näkemään mitä kunkin moottorin sisäkaluille on testin aikana tapahtunut.

Mittaustuloksia verrattiin kunkin moottorin valmistajan antamiin mittausarvoihin. Käyttötunneista jäi moottoreihin enemmän tai vähemmän merkkejä, mutta yksikään moottori ei ollut siinä kunnossa, että tehtaan antamia korjaussuosituksia tai osien vaihtoa olisi edes tarvinnut harkita.

Tämän teholuokan moottorit ovat jo sen verran arvokkaita hankkia, että tieto lienee jokaiselle 115 hevosvoiman perämoottoriaan käyttävälle, tai sen ostoa harkitsevalle, mukava tieto.

Yhteistä kaikille näille nykyaikaisille moottoreille oli se, että ne kestävät yllättävän hyvin satojakin tunteja vaihtelevaa ajoa.

Jokaisen on kuitenkin hyvä pitää mielessään, että tässä testissä ei voitu todeta sitä mitä moottorille tapahtuu esimerkiksi silloin, kun sitä säilytetään talvisin ulkona.

Nämä moottorit huollettiin aina valmistajan huoltoaikataulua noudattaen. Huoltojen laiminlyönnillä hyvästäkin moottorista voi saada nopeasti huonon.

Käyttäjän kannalta perämoottorien yksittäisistä ominaisuuksista kiinnostavimmat ovat taloudellisuus, nopeus ja desibelit eli melu.

Yamaha osoittautui mittauksissa testimoottoreista taloudellisimmaksi.

Evinruden High Output –versio oli selkeästi joukon nopein.

Suzuki säästi kyytiläisten korvia ja oli testimoottoreista hiljaisin.

Vanha moottori verrokkina

Vertasimme vanhaa, mutta täysin kunnostettua 115 hevosvoiman Chrysler-perämoottoria Käyttötestin moottoreihin. Ajoimme sillä samat mittaukset kuin uudemmillakin moottoreilla. Sanotaan se heti suoraan: uudet moottorit ovat nopeampia, taloudellisempia ja helppokäyttöisempiä kuin antiikkiset harrastelaiteet.

Uudet moottorit käynnistyvät avaimesta kääntämällä kertalaakista ilman ryypyttämistä ja kaasuvivun kanssa pelaamista. Enää ei siis tarvita näppituntumaa, jotta päästään liikkeelle.

Kun laskimme kaikkien uusien moottorien mittaustulosten keskiarvot ja verrataan lukuja vanhaan tekniikkaan, on uusissa suorituskyky parantunut runsaat 10 % ja taloudellisuus karkeasti 20 %.

Vertailemiemme 115 hevosvoiman perämoottorien Käyttötesti-kooste teknisine tietoineen on Kippari-lehden numerossa 6/2018.

Testimoottoreiden tarkemmat arviot löydät näistä Kipparin numeroista:

Evinrude E-TEC 115 H.O: 4/2010, 10/2009 ja 7/2009

Mercury F115 EFI: 5/2012 ja 7/2011

Mercury 115 OptiMax Pro XS: 4/2014, 12/2013 ja 6/2013

Mercury 115 CT: 5/2016 ja 8/2015

Mercury F115 Pro XS FourStroke: 5/2018 ja 10/2017

Selva 115 EFI Tarpon: 5/2013, 9/2012 ja 6/2012

Suzuki DF115 TL: 4/2011, 10/2010 ja 7/2010

Yamaha F115B: 6/2015 ja 8/2014

Lue myös nämä

X