Tilaa
Testit

Kipparin testissä ilmanlämmittimet – Lämpöä paattiin

Sisätilojen lämmityksellä veneilykautta voi pidentää aikaisesta keväästä pitkälle syksyyn. Vertailimme viittä eri lämmitintä koleissa keleissä.

23.02.2017

TekstiMarko Redsven

KuvatMarkus Pentikäinen/Otavamedia

  • Eberspächer Airtronic D2

  • Planar 2D-12

  • Safire 2100D

  • Wallas 22 Dt

  • Webasto Air Top 2000 STC


Veneen sisätilojen lämmittäminen ilman maasähköä tai moottorin käynnistämistä on yleensä mahdollista vain polttonestekäyttöisellä lisälämmitysjärjestelmällä.

Asumismukavuuden lisäksi lämmitin pitää veneestä huolta. Oikein asennettu lämmitin poistaa ylimääräistä kosteutta eli kuivattaa veneen nopeasti ja tehokkaasti. Kosteus on veneen tekstiilien ja elektroniikan pahin vihollinen. Lämmitys estää myös ikkunoiden huurtumista ajon aikana.

Polttonesteellä toimivia ilmanlämmittimiä on ollut pitkään markkinoilla ja veneissä ne yleistyivät 90-luvulla. Viime vuosina markkinoille on tullut paljon erilaisia vaihtoehtoja ja laitteet ovat kehittyneet valtavasti.

Lämmittimet ovat kooltaan pieniä, kevyitä ja tehokkaita, ja niiden käyttöturvallisuus on parantunut merkittävästi. Toimintaa säädetään ja valvotaan elektronisesti, jolloin mahdolliset vikatilanteet jäävät muistiin ja niiden aiheuttajat voidaan myöhemmin tunnistaa ja puuttua mahdollisiin ongelmiin. Kehittyneimmissä malleissa on puhelimella ohjattava kaukokäynnistin.

Markkinoilla olevat laitteet käyvät pääosin dieselillä. Bensiinikäyttöiset lämmittimet on kielletty 1.6.1998 jälkeen CE-hyväksytyissä veneissä huviveneiden paloturvallisuusvaatimuksia määrittelevän direktiivin ja normiston takia.

Viiden metrin veneisiin

Vertailimme markkinoiden pienitehoisimpia ja veneilijöiden suosimia diesellämmittimiä, jotka sopivat erityisesti 5—8-metrisiin daycruiser- ja HT-tyyppisiin matkaveneisiin. Veneet sopivat yöpymiseen, mutta niissä ei yleensä ole vakiovarusteena sisätilan lämmitintä.

Mukana ovat Eberspächer Air-tronic D2, Planar 2D-12, Safire 2100D, Wallas 22 Dt ja Webasto Air Top 2000 STC, joiden hinta pyörii reilun 1 000 euron tuntumassa. Venäläinen Planar on poikkeus, sillä se maksaa vain noin puolet kilpailijoiden tuotteista.

Safire ja Wallas ovat suomalaista tuotantoa ja ne on suunniteltu venekäyttöön. Saksalaiset Eberspächer ja Webasto ovat ajoneuvolämmittimiä, joita voidaan käyttää veneessä erillisen veneasennussarjan kanssa. Uutena haastajana on venäläinen ajoneuvolämmitin Planar.

Ilmanlämmittimen toiminta

1. Lämmitettävän ilman otto
2. Polttoainepumpun putki
3. Polttoainepumppu
4. Paloilma
5. Pakokaasu
6. Palopesä
7. Lämmönvaihdin
8. Kuuman ilman ulostuloaukko
9. Ylikuumentumisen anturi
10. Keraaminen hehkutulppa
11. Paloilmapuhallin
12. Ohjainlaite
13. Puhallin

10 tuntia yökäyttöä

Lämmitinvertailut tehtiin Draco 2400 ST -veneessä.

Lämmittimet ottavat yleensä kaiken lämmitettävän ilman raittiista ulkoilmasta. Jos osan ilmasta pystyy ottamaan jo lämmitetystä tilasta, lämmitysteho lisääntyy kevään ja syksyn kylmimmillä keleillä. Ilmaputket voi tarvittaessa myös lämpöeristää.

Asennustilasta lähtee pakoputki veneen perälaudan läpi ulkoilmaan. Asennustilasta lähtee myös kahdet lämmitysilman putkistot, joista ensimmäinen menee avotilaan ja toinen haarautuu makuutilaan ja kajuuttaan. Kajuutan ja makuutilan ilmaputkien päissä on auki tai kiinni -asentoon säädettävät ilman ulostulon ritilät. Avotilaan tulevan putken päässä on auki oleva ulospuhallusritilä.

Lämmittimet asennettiin paikalleen yksi kerrallaan. Jokaista lämmitintä testattiin yön yli illasta aamuun tyypilliseen nukkuma-aikaan noin kello 23—09. Jokaisen laitteen mittaus kesti tasan 10 tuntia.

Lue testin tulokset Kipparista 2/2017

Lue myös nämä

X