Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Bella 9000 Sunmar – Monivaiheista rakentelua

Itse alusta loppuun rakennettu vene lohkaisi mustasaarelaisen Ralf Guldbrandin ajasta kolme vuotta.

31.03.2023

Tekstijari hakala

Kuvatjohannes tervo

Ralf Guldbrandin omin käsin rakentaman Bella 9000 Sunmarin tekeminen oli monivaiheinen projekti vuosien 2017 – 2020 välisenä aikana. Ensimmäisenä työvaiheena oli veneen ylä- ja alosien toisiinsa sovittaminen. Tarkassa työssä ratkaisevaa oli se, että osat sopivat toisiinsa täydellisesti.

”Yläosan piti olla todella tarkoissa mitoissa, muuten sen kiinnittäminen alarunkoon ei olisi onnistunut. Homma oli jatkuvaa mittailua ja merkkaamista. Kun yläosa oli mitoiltaan jokseenkin valmista tavaraa asennettavaksi, nostettiin se pukille. Sen jälkeen tarvittiin kaivinkonetta, jolla paatin alaosa ”rullattiin” sisälle halliin. Hallissa se sitten käännettiin pituussuunnassa”, Ralf kertoo.

Seuraavana työnä oli köliraudan laittaminen paikalleen, sekä potkurin akselin asentaminen, sitten peräsin ja lopulta trimmitasojen asentaminen.

”Köliraudan saaminen sopimaan kohdilleen ei ollut mikään helppo työ, koska paikka oli ahdas rungon ja lattian välissä. Keulapotkurin tunnelia varten piti jyrsiä aukko ja laminoida putki runkoon kiinni.”

Veneen sisäkuoren paikoilleen asentamisessa riitti myös työtä. Se ei meinannut sopia millään kohdilleen ja palanen sieltä, toinen täältä piti ottaa pois.

”Piti rakentaa nosturi, jolla kuori nostettiin välillä pois. Sitten sitä soviteltiin taas uudestaan. Kun sisäkuori oli kerran liimattu paikalleen, otin sen kuitenkin vielä irti. Loppujen lopuksi sain sen sitten hyväksi.”

Rungon ylä- ja alaosa liitettiin toinen toisiinsa sekä liimaamalla että pulteilla. Rungon sisäpuolelta liitoskohta vahvistettiin laminoimalla se lasikuitumatolla.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 3/2023

Plan B – Bella 9000 Sunmar

Avomerikelpoinen kolmikajuuttainen matkavene

Käyttöönottovuosi: 2020, pituus: 9,0 m, leveys: 2,94 m, paino: noin 4 000 kg, syväys: 0,78 m, valmistusmateriaali: lujitemuovi, henkilöluku: 8, moottori: Yanmar 6LPA-STP 315 hv, polttoainesäiliö: 300 litraa, septisäiliö: 50 litraa, vesisäiliö: 80 litraa, valmistaja: Ralf Guldbrand, Petsmo, Mustasaari

 

 

Lue myös nämä

X