Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Kråkö 20 – Kalaveneeksi Finn-essin pohjalta

01.04.2022

Tekstijuha virtanen

Kuvatjuha virtanen, Sirkiöiden albumi

Kråkön saari Porvoon kainalossa on legendaarinen veneveistäjien saari. Sieltä on peräisin myös tämän ison avoveneen runko.

Vene pohjautuu aikanaan hyvinkin suositun Finn-ess-merkkisen veneen versioon 20 Weekender. Se oli retkeilykäyttöön sopiva, keulakajuutalla varustettu tuulilasivene, joka kantoi 6–8 henkilöä ja kajuuttaan pystyi majoittumaan 2–3 ihmistä.

Merkin tunnetuin malli lienee Finn-ess 26, joka on esitelty tässä Kokemuksia veneestäni -juttusarjassakin (Kippari 3/1999) . Omistajansa kokemusten mukaan vene oli vanhanaikainen, mutta kahdelle ihmiselle sen tilat olivat toimivat edelleen. Miinuspuolelle laskettiin mm. itsetyhjentyvän avotilan puuttuminen.

Paria pykälää pienemmässä versiossa eli Joona Sirkiän Finn-ess/Kråkö-veneessä kyseinen ominaisuus poistui, kun hänen isoisänsä rakensi veneeseen uuden korotetun sisäpohjan ja sai avotilasta itsetyhjentyvän. Isossa avoveneessähän se tietysti on enemmän kuin toivottava ominaisuus.

Kråkö 20 -merkkisiksi nimettyjä veneitä on tehty erilaisia, useimmiten one off -versioina eli aina tilaajien omien toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Kråkö-nimellä veneitä tehtiin vuosien varrella myös useammalla kråköläisveistämöllä.

Alkuperäiset, erilliset penkit näkyvät hyvin tässä kuvassa.

Suosittu vene

Finn-ess 26 oli pituudeltaan hiukan alle 8-metrinen ja vene oli tuotannossa pääasiassa 1970-luvulla. Viimeiset mallit myytiin 1980-luvun alkuvuosina. Valmistaja ja päämyyjä oli kråköläinen Börje W Johansson. Näitä veneitä on yhä edelleen tarjolla käytettyjen markkinoilla ja varustelusta ja vuosimallista riippuen niiden hinnat ovat vaihdelleet muutamasta tuhannesta muutamaan kymppitonniin.

Kråkö 20 -version ”pohjana” oleva Finn-ess 20 Weekender maksoi 52 000 markkaa vuonna 1979. Hintaan sisältyi muun muassa 120 hevosvoiman sisäperämoottori, jolla vene saavutti 27 solmun nopeuden.

Isompi Finn-ess 26 oli hieman kalliimpi ja vuonna 1980 siitä sai maksaa 83 000 markkaa 140 hevosvoiman sisäperämoottorin kanssa.

Rannikkokäyttöön soveltuvan 20 Weekenderin moottorisuositus oli 120–170 hevosvoimaa. Joona Sirkiän avovene on tiettävästi ainoa, joka tehtiin jo veistämöllä perämoottoriversioksi.

Vene valmistumassa veistämöllä kevättalvella 1988. Syvä v-pohja antaa hyvät ajo-ominaisuudet, mutta edellyttää myös moottorilta tehoa.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 7/2015.

Lue myös nämä

X