Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Kokemuksia veneestäni: Marex 350 CC – Laadukas ”rättikatto” vuonojen maasta

Norjalaisen Eyvin Aalrudin Vuonna 1973 perustamalla veneenrakennuksen perheyhtiöllä on ollut aivan alusta lähtien kunnianhimoiset tavoitteet tehdä parasta mahdollista laatua.

19.12.2019

Tekstija kuvat Eero Pöyhönen

Veistämön tavoitteita kuvastaa myös nimi Marex, joka on yhdistelmä latinankielisistä sanoista Mare – meri ja Rex – kuningas.

Segmentoimalla tuotteensa selkeästi eri käyttäjäryhmille, ottamalla käyttöön uutta teknologiaa ja pitämällä mallivalikoiman rajallisena, veistämö on onnistunut luovimaan veneteollisuutta ravistelleiden karikkojen yli ja jatkamaan edelleen perheyhtiönä suvun toisen polven johdolla. Nykyään Marexia tehdään pääasiassa Euroopan markkinoille Norjan Arendalin lisäksi myös Kaunasissa Liettuassa kaikkiaan 190 ammattilaisen voimin.

Marexin suhteellisen hitaasti uusiutuva mallisto käsittää nykyisellään seitsemän mallia 21-jalkaisesta suippoperäisestä avoveneestä aina 37-jalkaisiin loisteliaisiin asuttaviin matkaveneisiin. Koko 46 vuoden aikana veistämöltä on lähtenyt ulos liki 3500 venettä.

Marex 350 Cabriolet Cruiseria valmistettiin vuodesta 2006 lähtien noin 10 vuoden aikana kaikkiaan 250 venettä sekä valkea- että sinirunkoisena. Mallia myytiin sekä yhdellä että kahdella Volvo Pentan moottorilla varustettuna.

Kymmenmetrisessä cruiserissa 4–6 hengen majoitus- sekä saniteettitilat on sijoitettu selkeästi keulakannen alle.

Pääkannella yhden avonaisen tilan muodostavat ohjaamo, sen peräpuolella hyvin varustettu pentteri sekä koko peräosan täyttävä salonki sohvaryhmineen. Koko tilan katettua saa säänsuojaan kahdessa osassa liukukisoilla varustekaaren sisältä avautuvilla kangaskatteilla. Veneessä on helppo liikkua. Kulku veneeseen onnistuu yhtä hyvin keulan ankannokasta tai perän suurelta uimatasolta.

Samalle 35-jalkaiselle rungolle valmistettiin myös pohjoismaiseen ilmastoon ehkä paremmin sopivaa kajuutallista versiota, jossa ohjaamo ja salonki ovat kovan katteen alla ja perässä on pieni avotila. Mallia myytiin tyyppimerkinnällä 350 Scandinavia.

Cabrioletista tuli markkinoille kokonaan uusi malli vasta vuonna 2019. Siinä runkoa on pidennetty ja nykyaikaistettu sekä ”rättikaton” tilalle on tullut käytännöllisemmät liukuvat kovat katteet. Mallin tyyppimerkintä on Marex 360 Cabriolet Cruiser. Uuden hinta Volvo Penta D4 -moottorilla on 425.000 euroa. Marexin maahantuoja on Marinepalvelu Oy.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 11/2019.

Marex 350 Cabriolet Cruiser

Kaksikajuuttainen lujitemuovinen matkavene

Pituus 10,78 m
Leveys 3,31 m
Syväys 1,13 m
Paino 5250 kg
Tilat Keulakannen alla 2 kajuuttaa + wc. Katettavalla avokannella ohjaamo, pentteri ja salonki. Makuupaikat 4+2, Istumapaikat 10.
Moottori 1 x 370 hv Volvo Penta D6 DPH-vetolaitteella
Nopeus matkanop. 22-24 s, huippu yli 30 s.
Kulutus matkanop. 33-35 l/h
Sähköt Maasähkö, lataus 40 Ah, 12 V 4×100 Ah akut
Tankit Pa 650 l, makeavesi 210 l, septi 210 l
Varustus mm. painevesi, lämminvesivaraaja 40 l, wc+suihku, 4 hv keulapotkuri, sähköinen ankkuri, puhallinlämmitys 4 kW, defroster 10 kW. Pentterissä kaasuliesi/uuni, tiskiallas, 130 l jääkaappi, 28 l pakastelaatikko. Eletroniikka mm. stereo, radio, cd, Raymarine GPS plotteri, kaiku ja tutka, VHF.
Suunnittelijat Aalrud / Johnsen
CE-luokka B
Valmistaja A/S Marex Norja

 

Lue myös nämä

X