Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Marino 10000 – Tuhatsarjan suurin ja hintavin

Kotkalainen pariskunta löysi itselleen merikelpoisen, tilavan ja hyvin varustellun veneen uivaksi kesämökikseen, jolla maisemakin vaihtuu tarvittaessa riittävän nopeasti.

05.01.2022

Tekstieero pöyhönen

Marinon matkaveneiden kulta-aika oli 1980-luku, jolloin markkinoille tulivat liukuvat mallit 7000 ja 8000 sekä matalammalla V-pohjalla ja akselivedolla varustetut puoliliukuvat 9000 ja 10000.

Yhteinen nimittäjä valmistajan kaikille tuon ajan matkaveneille oli päästä eroon korjausta ja huoltoa vaativista kuomuista, mistä johtuen kansitilat jäivät veneen kokoon nähden melko pieniksi.

Kymppitonnisen edeltäjä oli 1983–1987 valmistettu akselivetoinen, kolme­kajuuttainen Marino 9000, jonka tunnusmerkkejä olivat limi­lautajäljitelmä runko ja korkea perä­kansi.

Hyvin varusteltu ysitonninen oli aikanaan matkaveneiden luksusta. Lisää luksusta haluaville tuli markkinoille vuonna 1987 malli 10000, jossa oli kokonaan uusi pidempi ja leveämpi runko, ankkuriboksilla varustettu tilava uimataso ja keulassa jahti­maisuutta lisäämässä vielä reilun kokoinen ankannokka ankkuri­vinsseineen. Sokerikuorrutuksena salonki/ohjaamon päälle lisättiin vielä yläohjaamo.

Aluksi jahdit teetettiin alihankintana Pohjanmaalla Uudessakaarlepyyssä Oy Nykra Ab:n Sunwindin tehtaassa. Ensimmäiset mallit varustettiin yhdellä Volvon 200 hv moottorilla. Niissä vakiovarustukseen kuului myös keulapotkuri. Myöhemmin siirryttiin käyttämään myös kahta moottoria, jolloin keulapotkuri ei ollut tarpeellinen.

Vuonna 1988 valmistus siirtyi naapurikuntaan Pännäisiin valmistuneeseen Marinon uuteen tehtaaseen. Suurimman Marinon suosio yllätti positiivisesti myös veistämön. Suhteellisen korkeasta hinnasta huolimatta neljän vuoden aikana myytiin peräti 30 kymppitonnista lähinnä edustuskäyttöön ja kelluviksi kesämökeiksi. Malli valittiin vuonna 1987 Helsingin Messujen Vuoden Moottoriveneeksi. Mallin tuotanto loppui vuonna 1990. Sen jatkajaksi tuli vuonna 1990 yläohjaamollinen Marino 9000 Barracuda, jossa ei ollut erillistä peräkajuuttaa, vaan uutta suuntausta edustava laskettu peräkansi.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 12/2021.


Marino 7000 + Volvo Penta AQAD31DP 130 hv Vertailu Kippari 1/1994

Marino 7000 Vertailu Kippari 1/1989

Marino 7000, -85 Käytettyä katsomassa Kippari 8/2005

Marino 8000 Kokemuksia veneestäni Kippari 6/1995

Marino 8000 Käytettyä katsomassa Kippari 4/2011

Marino 8000 Esittely Kippari 6/1987

Marino 8000, Käytettyjen markkinakatsaus Kippari 4/2006

Marino 10000 Kokemuksia veneestäni Kippari 12/2021


Tekniset tiedot

Marino 10 000

Avomerikelpoinen 3-kajuuttainen matkavene

Rakennusmateriaali lujitemuovi

Pituus 10,60 m, leveys 3,20 m, syväys 0,90 m
Paino n. 4 300 kg
Kantavuus 12 henkilöä / 2 200 kg
Vuodepaikkoja 4–6
Moottorisuositus 1–2 sisä­moottoria teho 200-400 hv
Vakiomoottori 200 hv turbodiesel
Nopeus max. n. 23 s.
Polttoainesäiliö 400 l
Makeavesi 250 l
Akut 2 x 105 Ah
Vakiovarustus mm. tiikkisisustus, 3 x tuulilasinpyyhin +puhallus, painevesi, lämminvesivaraaja, 2 x suihku, uuniliesi, jääkaappi, lämmitin, vesi-wc, septitankki, keulapotkuri.
Suunnittelija Marinoteam
Valmistaja Oy Marino Ab
Valmistusvuodet 1987–1990
Hinta vakiovarustein 498 000 mk (v. 1988)

Lue myös nämä

X