Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Marino Barracuda – Barracuda oli ensimmäinen peto

Marino 9000 Barracuda aloitti vuonna 1989 veistämön petokalalinjan, johon myöhemmin liittyivät Piraya, Rocca, Cobra ja Shark.

20.11.2019

Tekstija kuvat Juha Virtanen

Barracudasta muodostui yksi Marinon maineikkaan veistämön menestyksekkäimmistä matkavenemalleista. Se esiteltiin ensimmäisen kerran yleisölle vuonna 1989 Helsingin Venemessuilla ja palkittiin heti Kippari-lehden yleisöäänestyksessä Messujen Moottorivene -kunniamaininnalla. Seuraavan vuoden Vene-lehden äänestyksessä se valittiin Vuoden Veneeksi ja vuonna 1991 samalle rungolle rakennettu yläohjaamollinen versio sai Vuoden Vene -tittelin.

Tässä yhteydessä on kuriositeettina mainittava, että vuonna 1993 Barracudan Fly-versio toimitettiin myös Venäjän silloiselle presidentille Boris Jeltsinille.

Ensimmäisten vuosien mallit kulkivat nimellä Marino 9000 Barracuda (testi Kippari 1/1990), mutta jo vuodesta 1992 lähtien nimestä jätettiin pois merkintä 9000, koska se sekoitettiin puoliliukuvaan, akselivetoiseen Marino 9000 -veneeseen.

Marino Barracuda on liukuvarunkoinen vene, jonka ajo-ominaisuuksista vastaa pohjan suunnitellut Eero Harilainen. Pääosin pohjan muodosta johtuen vene saatiin toimimaan ja liukuun suhteellisen pienelläkin koneteholla.

Barracuda oli aikoinaan kova uutuus, josta muodostui yleisön suosikki. Se keräsi kehuja ajo-ominaisuuksistaan ja sisätilojen suunnittelustaan sekä työn laadusta ja viimeistelystä. Lähtökohtana toimivuuden suunnittelussa oli saada kaikki tilat mahdollisimman paljon samaan tasoon ilman liikkumista rajoittavia turhia portaita.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 11/2015.

Lue myös nämä

X