Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Ockelbo 21 DC – Ruotsalaisten ”Coronetti”

Aina ei tarvitse ostaa uutta ja kallista saadakseen toimivan ja tyylikkään retkiveneen.

27.06.2022

Tekstija kuvat eero pöyhönen

Ruotsalaisten vastine tanskalaisen Coronetin menestysmallille Coronet 21 Day Cruiserille oli Ockelbo 21 DC, jota valmistettiin vuosina 1966–1979. Tuotanto loppui valmistajan konkurssiin. Mallia valmistettiin uuden veistämön nimissä vielä muutamia kappaleita 1983–86.

Ockelbo-veneitä tehtiin kokoluokissa 14–21 jalkaa. Hyvin varustellusta 21-jalkaisesta päiväristeilijästä tulikin menestys varsinkin kotimaassaan, sillä 13 vuoden aikana niitä myytiin noin 900. Suomessa malli ja merkki ei koskaan saavuttanut suurta menestystä, joten niitä on tarjolla käytettyjen markkinoillakin vain harvakseltaan.

Vovo Pentan sisäperämoottoreilla varustetun 21 DC:n menestystä vauhditettiin 1966 kilpailumenestyksellä, kun veneen suunnittelijat Erik Lundgren ja Bengt Allskog voittivat sillä Ruotsin suurimman avomerikilpailun Roslagsloppetin. Venettä markkinoitiin näyttävästi puhtaan V-pohjan ja perinteisen pohjamallin yhdistävällä pohjaratkaisulla, jonka ansiosta leveäpalteinen vene on vakaa, nousee liukuun alemmilla nopeuk­silla ja säästää polttoainetta.

Ockelbo 21 DC oli aikaansa edellä tilaratkaisuissa ja se muistutti jo paljon myöhempien vuosien päiväristeilijöitä. Verrattuna esimerkiksi Coronetin vastaavaan malliin, Ockelbossa on 16 senttiä leveämpi runko, leveämmät sivukannet sekä tilavampi ja asuttavampi ikkunallinen keulakajuutta nukkumatiloineen. Leveiden sivukansien alle on saatu mahdutettua paljon säilytystilaa tai asiakkaan toivomusten mukaan retkeilyä helpottavia mukavuuksia kuten kääntyvä pesuallas tai kaasukeitin.

Vakiomoottorina käytetty Volvo Penta AQ 130 hv antoi veneelle huippunopeutta 26 solmua.

Ockelbo-venemerkin omistaa nykyisin ruotsalainen Anytec, jonka sisaryhtiö valmistaa alumiinisia Ockelbo-veneitä kokoluokissa 16–25 jalkaa.

Jutussa esitelty Ockelbo 21 DC on vuoden 1973 mallia. Vene on tuotu alun perin Ruotsista ja kunnostettu Suomessa lähes alkuperäiseen ilmeeseensä. Näkyvin muutos alkuperäiseen on valkeasta siniseen vaihdettu rungon väri.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 6/2022.

Ockelbo 21 DC

Keulakajuutalla varustettu liukuva­runkoinen lujitemuovinen päiväristeilijä

Pituus 6,45 m, leveys 2,50 m, syväys 0,7 m
Paino 1 100 kg
Nukkumapaikat 2–3
Moottori vm. 1996 Volvo Penta 4,3 GL, 175 hv sisäperämoottori bensiini, SX vetolaite
Nopeudet matkanopeus 22 s, huippu 29–30 s
Kulutus noin 25-30 l/h matkanopeudella
Polttoainesäiliö 170 l
Sähköt 12 V, 2×75 ah akut, valaistus ja kulkuvalot LED
Varustus mm. tiikkisisustus, Planar-polttoainelämmitin, Waeco-kompressorikylmälaatikko, 2-liekkinen kaasukeitin, kemiallinen wc, 2-osainen. avotilan kuomu, satamapeite, uimataso
Valmistusvuosi 1973
Suunnittelijat Erik Lundgren ja Bengt Allskog
Valmistaja Ockelbobåtar/Lundgren Ab, Ruotsi

Lue myös nämä

X