Testit

Kokemuksia veneestäni: Princess 55 – Laatuveneitä jo neljältä vuosikymmeneneltä

Princess 55 oli 1980-luvun lopulla niitä harvoja suuria moottoriveneitä, joita oli Suomen markkinoilla tarjolla.

03.01.2020

Tekstija kuvat Juha Virtanen

Brittitehtaan ensimmäinen varsinainen tuotantomalli oli Princess 32, joka esiteltiin vuonna 1970. Veistämö oli aloittanut kuitenkin jo viisi vuotta aiemmin Marine Projects Ltd -nimellä. Silloin tehtiin yksittäinen Project 31 -vene. Kun se oli myytyja lisää tilauksia samanlaisesta veneestä tuli, ajatus laajamittaisemmasta tuotannosta syntyi. Uusia malleja alettiin suunnitella 20 ja 30 jalan välille.

Seuraavien kymmenen vuoden aikana myytiin yli 1 200 Princess 32:ta, ja Princess-tuotenimi sai alkunsa. Aikaa myöten sille kasvoi maine laadukkaana ja tyylikkäänä veneenä. Kolmen vuosikymmenen aikana on esitelty yli 80 Princessin nimeä  kantavaa venemallia.

Princess 55 esiteltiin vuonna 1985. Suomeen se tuli vasta 1980-luvun lopulla, nousukauden kuumimpina vuosina. Veneen suunnittelija oli Bernard Olesinski, jonka yhteistyö Princessin kanssa alkoi vuonna 1980. Ensimmäinen hänen  suunnittelemansa Princess oli  malli 30DS.

Linjat uudelle Princessille antoi vuonna 1982 esitelty 45-malli. Siinä vakiovarusteena olivat kaksi Volvo Pentan TAMD 71 dieseliä, joilla nopeus oli noin 26 solmua. Tehoa moottoreissa oli 2 x 358 hevosvoimaa. Veneen sai isommillakin  moottoreilla varustettuna.

Suomalaisittain luksusveneiden luokkaan luettava Princess 55 ei välttämättä muualla Euroopassa ollut tavallista kummallisempi kateuden aiheuttaja, olipahan vain laadukas iso matkavene. Suomessa sille ei ilmoitettu julkisesti hintaa,  mutta pyydettäessä maahantuoja tietenkin ilmoitti, millä markkamäärällä veneen sai omakseen.

Avomerikelpoinen vene on lujitemuovirunkoinen ja ajalleen tyypillisesti sekä isoja vesiä ajatellen, vankasti tehty. Sisustuksessa on käytetty tiikkiä ja tekstiileitä. Iso avotila on itsetyhjentyvä ja veneen laadun takeena Lloyd´sin luokituskilpi.

Princess-veneitä on nykyisin tarjolla 42-jalkaisesta aina 95-jalkaiseen saakka. Nykyisten yläohjaamollisten Princessien mallistossa tätä mallia vastaa viime vuonna 2006 esitelty P54. Se maksaa Suomessa hiukan yli miljoona euroa. Veneen
linjat ovat pyöristyneet, mutta sisätilojen järjestely noudattaa pitkälle 55-mallissa hyväksi havaittuja ratkaisuja.

Vanhempia Princess-veneitä  on maailmalla tarjolla runsaasti ja sellaisen voi löytää kohtuullisella hinnalla. Jos tekniikka on hyvässä kunnossa, niin käsistään taitava ostaja voi kunnostaa sellaisesta yksilöstä itselleen ison ja laadukkaan matkaveneen.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 11/2007

Princess 55

Liukuvarunkoinen, 4–5 -kajuuttainen avomerikelpoinen matkavene

Rakennusmateriaali lujitemuovi
Pituus 16,88 m, leveys 4,78 m, syväys 1,06 m, paino n. 15 500 kg, polttoainesäiliö 1910 l, moottorit 2 kpl Volvo Penta, TAMD122A/C, 2 x 458 hv, vm. 1989, vesisäiliö 955 l
Kantavuus 20–30 henkilöä, makuusijoja 8–12
Vakiovarustus mm. kaksi Volvo Penta TAMD 71 -dieseliä, 2 x385 hv, polttoainesäiliö, vesisäiliö, monipuolinen pentteri- ja merenkulkuvarustus
Suunnittelija Bernard Olesinski
Valmistaja Marine Projects Ltd, nyk. Princess Yachts International plc, Plymouth, Englanti, Princess Yachts

Lue myös nämä

X