Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Yamaha Waverunner VX DeLuxe – Seisottavista skoottereista kolmen istuttaviin

Nykyaikainen vesijetti soveltuu hyvin monimuotoiseen vesiretkeilyyn.

24.05.2022

Tekstija kuvat eero Pöyhänen

PWC:n eli Personal Water Craftin historia alkoi ranskalaisesta patentista 1930-luvulla. Erilaisia kokeiluja näistä ”vesimoottoripyöristä” tehtiin jenkeissä 1950- ja 1960-luvuilla, mutta markkinoille pieniä moottoroituja ”yhden hengen surffilautoja” alkoi tulla Amerikassa vasta 1970-luvun lopulla. Niistä käytettiin yleisesti kuvainnollista nimitystä PowerSki, koska niitä ajettiin seisaaltaan.

Yamaha tuli vahvemmin mukaan vesikulkuneuvojen suunnitteluun 1960-luvulta lähtien, jolloin kehitys kulki seisottavista PowerSki-malleista helpommin käsiteltävien istuttavien mallien suuntaan. Ensimmäiset yhden ja kahden istuttavat mallit tulivat markkinoille 1986, jolloin Yamaha julkisti ensimmäisen 2-istuttavan ja perästä avonaisen mallinsa WaveRunner 500 (Marine Jet 500T), jota seurasi vuonna 1990 maailman ensimmäinen 3-istuttava malli WaveRunner III 650 (Marine Jet 650 TL).

Viimeiset vuosikymmenet on vesijettien kehityksessä edetty todella suurin harppauksin. Jettien pohjanmuoto on muuttunut alkuaikojen latta- ja matalasta pohjanmuodosta syvemmäksi ja porrastetuksi V-pohjaksi, joka vaatii myös tehokkaampia moottoreita. Moottorit ovat muuttuneet 4-tahtisiksi ja alkuaikojen kaksitahtisia hiljaisemmiksi. Myös jettien alkuperäinen käyttötarkoitus on laajentunut pelkästä sportti- ja huviajelusta myös hyötykäytön suuntaan.

Satulan alla olevassa konehuoneessa on Yamahan 1049 kuution 3-sylinterinen nelitahti TR-1 moottori, jossa on tehoa 115 hv.

Yli 30 vuoden aikana Yamahan mallisto on kehittynyt vauhdikkaasti muotoilun, rakennusmateriaalien, moottoreiden ja elektroniikan osa-alueilla. Vuoden 2021 mallistossa on kymmenen eri mallia kolmessa eri kategoriassa. Kaikki ovat 3-paikkaisia malleja, mistä on tullut jo jettien vallitseva standardi. Moottoritehot ovat 100–250 hevosvoimaa. Hintahaarukka on reilusta 11 000 eurosta noin 25 000 euroon.

Yamahan Cruiser-luokkaa edustava VX-sarja tuli markkinoille vuonna 2005. Nyt esitelty vuoden 2017 VX DeLuxe on sarjan edullisin malli.

Lue omistajan kokemukset vesijetistään Kipparista 5/2022.

Lue myös: Testissä hovikelpoiset vesijetit Yamaha VX Deluxe ja Sea-Doo GTI, Kippari 7/2019.

Kuvassa oleva vuoden 2021 VX on perustekniikaltaan sama kuin Turusen perheen vuoden 2017 malli. Sporttisen värityksen lisäksi uusissa malleissa on joitakin lähinnä käyttömukavuuteen liittyviä parannuksia kuten suurempi värillinen monitoiminäyttö, suuremmat tavara­tilat sekä paremman ajoasennon mahdollistava kapeampi istuin ja syvempi jalkakaukalo.

Lue myös nämä

X