Tilaa
Jutut

Kun traileri jää tienvarteen

Mitä tehdä, kun trailerin pyörän laakeri sanoo irti työsopimuksensa yllättäen kesken matkanteon? Moni ei ole varmasti edes miettinyt asiaa. Vielä harvempi on varautunut siihen. Vai voiko siihen edes varautua?

28.11.2018

Tekstija kuvat Jari Rannisto

Autoteollisuudesta venetrailereiden akseleille kotiutuneet kompaktilaakerit ovat tehtaalla helppoja asennettavia. Niiden kunnon seuraaminen on kuitenkin vaikeaa. Paras tapa on nostaa traileri rengas tunkilla ilmaan ja pyörittää sitä. Rumat kahinat kertovat elinkaaren lähestyvän loppuaan. Trailerin tunkkaaminen ilmaan, varsinkaan veneen ollessa lastina, ei ole kuitenkaan erityisen mukava operaatio ja niinpä se jää useimmilta tekemättä.

Tien päällä hajonneen laakerin vaihtaminen uuteen on käytännössä mahdoton tehtävä. Teoriassa se on mahdollista, mutta silloin pitäisi varalaakerin lisäksi matkassa olla melkoinen määrä työkaluja.

Kompaktilaakerin vaihtaminen ei onnistu kunnolla ilman prässiä.

Kompaktilaakerin paikalleen asentamisessa prässi on lähes välttämätön työkalu, jota ei pysty kuljettamaan mukanaan. Vaihtoehdoksi jääkin rikkoutuneen trailerin vieminen huoltoon. Sekään ei ole helppoa, jos vene on ollut mukana matkassa. Eikä välttämättä helppoa vielä siinäkään vaiheessa, kun vene on saatu pois trailerin päältä. Seuraava lyhyt tarina tosi elämästä toimii varmasti hyvänä oppina muille, mitä mutkia matkassa on ennen kuin kalusto on jälleen kunnossa ja tien päällä.

Vene ensin turvaan

Laakerin hajotessa lopullisesti, renkaan irtoaminen on hyvin lähellä. Traileria ei pystykään yleensä ajamaan juuri muualle kuin tien pientareelle. Rikkoutunutta traileria on huomattavasti helpompi siirrellä, kun veneen saa pois kyydistä. Vene olisi myös parasta saada mahdollisimman nopeasti turvallisempaan paikkaan, jotta pitkäkyntiset eivät pääse varastamaan kaikkea irtilähtevää tarviketta.

Tässäkin tapauksessa ensimmäinen toimenpide oli hakea autolla venepukit ja vuokrata traileri veneen siirtoa varten.

Kuormalavat ovat hyvä alusta, jonka päälle veneen saa siirrettyä trailerin vaihdon ajaksi.

Sen jälkeen vene siirrettiin rikkoutuneelta trailerilta pukeille ja pukeilta uudelle vuokratulle trailerille.

Vene oli nyt saatu hallintaan ja sitä kautta oli minimoitu mahdolliset vahingot. Tässä tapauksessa veneen kotisatama oli kohtuullisen ajomatkan päässä. Vene saatiin onnellisesti turvaan ja seuraavaksi oli aika tehdä suunnitelma trailerin saamiseksi huoltoon.

Trailerin siirtoa varten vuokrattiin autotraileri. Kun sen kanssa päästiin venetrailerin luo, paljastui karu totuus. Venetraileri oli liian leveä autotrailerin kyytiin. Venetraileri ei sopinut kyytiin perä edellä eikä myöskään aisa edellä.

Tässä kohtaa mollivoittoisesti edenneessä tapahtumien ketjussa tapahtui myönteinen käänne, kun paljastui, että aivan rikkoutumispaikan lähistöllä oli korjaamo, joka voisi vaihtaa rikkoutuneen laakerin.

Korjaamolta lainaan saatujen kuormalavojen avulla traileri saatiin viriteltyä kuomaliinojen kanssa niin autotrailerin päälle että lyhyt siirto saatiin onnistumaan. Muutamaa päivää myöhemmin traileri oli jälleen onnellisesti liikenteessä.

Venetrailerit ovat yllättävän leveitä. Jopa jarruttomat kokonaispainoltaan alle 750 kg kärryt ovat usein vetoautoa leveämpiä. Jos tarkoitus on siirtää venetraileria, autotrailerin leveys täytyy huomioida ennen vuokraamista.

Muussa tapauksessa on kutsuttava ammattimainen hinausliike paikalle.

Rengasta pyöritettäessä laakerista kuuluva kahina on varmin kompaktilaakerin rikkoutumista ennakoiva oire.

Tarkista vakuutukset

Monet hankkivat perävaunuunsa pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi ainoastaan osakaskon, joka korvaa tulipalon ja varkauden aiheuttamat vahingot. Itsekin toimin vuosikausia näin. Kilpailuttaessani vakuutukset totesin, että kattavampi vapaaehtoinen vakuutus maksoi vain muutamia kymppejä enemmän vuodessa ja vaihdoin siinä yhteydessä vakuutuksen kattavampaan, joka korvaa myös perävaunun hinauksen. Mielessäni oli juuri silloin laakeririkon tapainen yllättävä tilanne, josta hinausauton myötä voisi selvitä huomattavasti helpommin.

Paljon venettä kumipyörillä kuljettavan kannattaakin tarkistaa trailerinsa osalta, mitä vakuutus kattaa ja mikä on lisäturvan hinta.

Voiko varautua?

Paras tapa trailerin laakeririkon varalta on pyrkiä välttämään se. Kauden alussa laakerin kahinat on syytä kuunnella, koska talven aikana laakerin sisään jäänyt vesi saa tehdä rauhassa tuhojaan. Hyvä tapa olisi aktiivisemmassa käytössä kauden puolivälissä tehdä uusi tarkastus.

Laakerin vaihtamiseen tien päällä ei pysty kunnolla varautumaan. Veneen vaihtaminen toiselle trailerille vaatii sekin niin paljon pukkeja ja tarvikkeita, että niitäkään ei voi jatkuvasti raahata mukanaan. Hinauksen kattava vakuutus ja riittävän usein tarkastetut ja vaihdetut laakerit ovat ne lääkkeet, joista voi ennakkoon huolehtia.

Juttu on julkaistu aikaisemmin Kipparin Traileripalstalla numerossa 12/2014.

Lue myös nämä

X