Lukijan kysymys
Miksi ratit ovat veneessä oikealla?
Kippari vastaa
Yleistä määräystä tai suositusta ohjauspyörän (ratin) sijainnista ei ole. Veneen ratti voidaan sijoittaa oikealle, vasemmalle tai keskelle venettä.
Menneinä vuosikymmeninä monissa veneissä ratti sijaitsi vasemmalla, tällaisia olivat esimerkiksi Rivat ja Coronetit sekä monet amerikkalaiset veneet. Nykyisin suositaan enemmän oikeanpuoleista ohjausta muun muassa turvallisuussyistä. Oikealta tulevaa venettä on vesillä väistettävä ja veneen oikealta puolelta nämä on helpompi havaita.
Usein kuvitellaan, että tyyrpuuri eli veneen oikea puoli, ruotsiksi styrbord, olisi saanut nimensä ratin sijainnista. Väite on väärä, mutta oikeilla jäljillä. Styrbord juontuu jo kauas pienten purjelaivojen aikakauteen, jolloin aluksia ohjattiin melalla tai airolla. Ne sijoitettiin oikealle laidalle, koska useimmat ihmiset ovat oikeakätisiä ja ohjaaminen oli helpompaa.
Vastakkaisen laidan nimeksi tuli luontevasti paapuuri (ruotsiksi babord), kun perämies seisoi selkä kohti vasenta laitaa.
”Oikeanpuoleista ohjausta suositaan muun muassa turvallisuussyistä.”
Kun laivoissa alettiin käyttää ohjaamiseen ruoriratasta eli ohjauspyörää, se siirtyi keskelle komentosiltaa ja on siinä pysynyt muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Mielenkiintoinen tulkinta aiheesta ovat suuret avomeripurjeveneet, joissa on kaksi rattia, yksi kummallakin puolella venettä. Se johtuu siitä, että purjevene kulkee usein hyvinkin kaltevassa asennossa, purjeet näkemäesteinä ja ratin takaa on syytä nähdä hyvin veneen eteen.
Moottoriveneissä tällaisia ongelmia ei ole, joten ratti voidaan sijoittaa melkeinpä mihin kohtaan venettä tahansa.
Vesa Leppä toimittaja