Tilaa
Jutut

Kysy Kipparilta: Miten kaukosäätölaite huolletaan?

Haluatko tietää jotain veneistä tai moottoreista, niiden huollosta tai remontoinnista? Lähetä meille kysymyksesi, niin asia selviää.

28.09.2022

Tekstijari rannisto

Kuvatkipparin arkisto

Lukijan kysymys

Miten kaukosäätölaite huolletaan?

Mietin vaihteen ja kaasun kaukosäätölaitteiden huoltoa avonaisissa pulpettiveneissä ja myös hytillisissä veneissä. Pitäisikö kotelo avata ja rasvata ennenkuin se jumiutuu? Voiko kaapeleihin laittaa kaapelin päästä juoksuttamalla ohutta öljyä? Moottoreiden ohjekirjat eivät kerro tästä mitään.

Rainer, Turku, Finnmaster 506 CLX + Yamaha 20 hv

Kippari vastaa

Kaukosäätölaitteiden kaapelit ovat veneessä ankarassa ympäristössä. Pikkuhiljaa tapahtuva liikkeen vaatima voiman kasvaminen on yleinen ilmiö. Käyttäjä tuntee tämän laitteen jäykkyytenä.

Öljyn juoksuttamista kaapeliin kannattaa kokeilla varsinkin silloin, kun remonttia tekee itse. Kaapelin ja kuoren välinen tila on hyvin ahdas, minkä takia öljyn saaminen koko kaapelin matkalle on haastavaa. Yleensä lopputulos on kuitenkin niin hyvä, että vaiva kannattaa. Tarkista kaapelin kunto ennen voitelua, sillä vaurioitunut kaapeli ei öljyä­mällä parane.

Ensimmäisenä mieleen tuleva ratkaisu on jonkinlaisen prässin tai paineen hyödyntäminen öljyn kuljettamisessa, mutta se onnistuu myös painovoimaa hyödyntäen.

Aluksi kaukosäätölaite on irrotettava ja avattava. Sen jälkeen irrotetaan kaapelit kaukosäätölaitteesta. Tässä vaiheessa voidaan myös varmistaa, että jäykkyys ei johdu itse kaukosäätölaitteesta vaan kaapeleista. Kun vika on paikannettu kaapeleihin, on kaksi vaihtoehtoa. Kaapelit voidellaan paikoillaan tai pujotetaan kokonaan irti ja asetetaan takaisin paikoilleen voideltuina.

Mahdolliset kumisuojukset vaijerin päästä poistetaan, jotta uusi öljy saadaan virtaamaan oikeaan paikkaan. Tämän jälkeen vaijeriin kiinnitetään ohut letku kiristimillä tai yksinkertaisimmillaan teipataan pieni suppilo tiukasti kiinni vaijeriin. Vaijeri letkuineen tai suppiloineen nostetaan mahdollisimman ylös ja niihin kaadetaan esimerkiksi aseöljyä tai lukkoöljyä.

Öljyä voi valuttaa vaijeriin esimerkiksi siihen teipatun suppilon avulla.

 

Tämän jälkeen moottorin puoleisesta päästä liikutetaan vaijerin sisäosaa edes takaisin. Pikkuhiljaa vaijerin ja sen kuoren välistä pitäisi alkaa tulemaan ensin vettä ja sen jälkeen paksumpaa likaista rasvaa.

Paine öljyn syöttöpuolella nopeuttaa asioita. Kompressorin lisäksi korjausvideoilta löytyi vinkkejä polkupyörän pumpun käytöstä ja jopa letkun ympärille tiukasti teipatun muovipussin puristamisen käytöstä. Pelkkä painovoima on hitaampi tapa.

Kun toisesta päästä lisättyä öljyä alkaa tulla läpi kaapelista, operaatio on loppusuoralla. Jonkin verran öljyä vuotanee vielä senkin jälkeen, kun sen syöttäminen on lopetettu. Tämän jälkeen kaukosäätölaite kasataan. Purkuvaiheessa kannattaa ottaa kuvia eri työvaiheista, jolloin kasaaminen on helpompaa. Ennen vesille lähtöä on hyvä vielä tarkistaa, että kaapeleiden säädöt eivät ole muuttuneet.

Jari Rannisto

Lue myös: Tee itse: Kaukohallintalaitteen huolto – Varmista sujuva säätö

Lue myös nämä

X