Tilaa
Jutut

Kysy Kipparilta: Sähkötrimmi vai sähkökippi?

Haluatko tietää veneiden ja moottoreiden huollosta tai remontoinnista? Mietitkö miten elektroniikasta tai varusteista saa kaiken hyödyn irti? Lähetä meille kysymyksesi.

07.07.2024

Tekstitimo sarkkinen

Lukijan kysymys

Perämoottoreiden teknisissä tiedoissa puhutaan sähkötrimmistä ja sähkökipistä. Mitä eroa näillä ominaisuuksilla käytännössä on?

Kippari vastaa

Lähdetään perusasioista. Sähkötrimmi ja sähkökippi ovat kumpikin perämoottoreihin kiinteästi kuuluvia sähköhydraulisia yksiköitä, joiden voimalla moottorin saa kallistettua haluttuun asentoon nappia painamalla. Englanninkieliset nimet ovat Power Trim ja Power Tilt.

Kun moottorissa on sähkökippi, koneen asentoa voi säätää paikallaan tai hitaissa nopeuksissa. Tarkemman, mallikohtaisen opastuksen löytää käyttöohjekirjasta. Yhtä kaikki: sähkökipin tärkein tehtävä on helpottaa moottorin kippaamista ylös ja laskemista alas veteen tai kuljetusasentoon.

Sähkötrimmillä varustetuissa moottoreissa trimmiyksikkö on periaatteessa samankaltainen, mutta tehokkaammaksi mitoitettu. Se mahdollistaa moottorin trimmikulman säätämisen myös liukunopeuksilla.

Markkinoiden pienimmät sähkötrimmimallit ovat 25-hevosvoimaisia. Sähkökippi on puolestaan lähinnä kalliimman pään 9,9–25-hevosvoimaisten perämoottorien ominaisuus.

Mitä pienemmistä moottoreista on kyse, sitä vaikeampi trimmiyksikköä on moottoriin integroida. Pienimpien perämoottorien sähköntuotto ei myöskään riittäisi trimmin liikuttamiseen. Epäilemättä myös hinnalla on merkityksensä siihen, ettei markkinoilla ole 25-hevosvoimaista pienempää trimmikonetta.

Millään merkillä ei ole tällä hetkellä valittavissa samasta tehosta sekä sähkökipillä- että sähkötrimmillä varustettuja malleja. Jos vertailuun ottaa vaikkapa 20-hevosvoimaisia kippimalleja ja 25-heppaisia trimmimalleja, niin jälkimmäiset ovat merkistä riippuen 1 000–1 500 euroa kalliimpia – eivät toki pelkästään trimmiominaisuuden takia.

Timo Sarkkinen toimittaja

Lue myös nämä

X