Tilaa
Testit

Mercury 450R – Esittelyssä hoikka muskelimoottori

Mercury Racingin uusi 450R on ällistyttävän kevyt suhteessa tehoonsa ja painoonsa. Kilpailijat ovat tiukan paikan edessä, jos ottavat haasteen vastaan.

25.08.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatKarel Kakko ja valmistaja

Runsas vuosi sitten Mercury lanseerasi uuden sukupolven Verado-moottorit ja vaihtoi suurimmassa moottorissaan ahdetun 2,6-litraisen rivikuutosen vapaasti hengittävään 4,6-litraiseen veekasiin. Tulevan mahtimoottorin kehitystyötä oli tällä jo pedattu, vaikka virallisesti yhtiö perustelikin vaihdosta yksinkertaisempaan ja isoon tilavuuteen perustuvaan tekniikkaan palaamisella.

400 hevosvoiman ottaminen edellisestä 2,6-litraisesta lohkosta oli teknisenä suorituksena hieno saavutus, mutta jossain tulevat litratehojen järkevät rajat vastaan.

Rajusti kasvanut sylinteritilavuus ja viivettä toimiva hihnavetoinen kaksoisruuviahdin ahtoilman jäähdytyksellä ovat tuoneet 30–40 prosenttia enemmän vääntömomenttia käyttöön aiem­paan 400-hevosvoimaiseen Veradoon verrattuna. Ahtopainetta säädellään sähköisellä ohitusventtiilillä, jonka avulla kompensoidaan vallitsevan ulkoilman paineen ja lämpötilan aiheuttamat vaihtelut.

Kasvaneesta vääntö­mo­men­­tis­­ta huolimatta moottoria kaupa­taan etenkin nopeisiin ja suo­ri­tus­kykyisiin vauhtiveneisiin, joihin näitä on tarkoitettu asennettavaksi vähintään kaksin kappalein.

Vaihteistoja on kahta tyyppiä: tavalliseen käyttöön soveltuva 5.44’’ H.D. tai pintapotkureille tarkoitettu Sport Master. Kummankin välityssuhde on sama 1.6:1. Pintapotkurisovellukset on tarkoitettu yli 70 solmun no­peus­­alueille.

Kevyt ja kompakti

Uutta Mercurya verrataan aivan joka suhteessa Yamahan viime syksyn 2018 uutuuteen, 425-hevosvoimaiseen huippumalliin.

Paitsi suuremman tehon, Mercury lyö pöytään todellisen haasteen: Mercury 450R painaa vain 313 kiloa. Se on vajaat 150 kiloa vähemmän kuin Yamahan muskelimoottori. Kun iskutilavuuksissa ei eroa ole kuin vajaa litra, painoeroa on vaikea käsittää.

Kiilamainen muotoilu ja siro rakenne saa nämä uudet voimanpe­sät näyttämäänkin todellista pienemmiltä.Moottorin suunnittelussa on otettu huomioon mahdollinen katalysaattori, joka tullee ennen pitkää venemoottoreihinkin. Kasvaneeseen sähkön tarpeeseen on vastattu entistä tehokkaammalla laturilla, joka syöttää virtaa enimmillään 115 ampeerin vauhdilla, eli melkein 1,5 kilowatin teholla.

Halkileikkauksessa näkyvät ahtoilman jäähdyttimen lamellit

Hienostuneen brutaali

Vasemmalla: Öljynsuodattimen yhteyteen integroitu öljynjäähdytin pitää öljyn lämpötilan ja voiteluominaisuudet optimaaleina jatkuvassa kovassa rasituksessa. 

 

Ajoelämys uusilla Mercureilla oli tietenkin vakuuttava kokemus. Esittelyveneiden peräpeilejä uutukaiset koristivat enimmillään kuuden kappaleen sarjana. Tämän jälkeen kolme kappaletta ison keskipulpettiveneen perässä tuntui jo arkisen kesyltä latingilta.

 

Lähimpänä meidän veneily­kulttuuriamme oli esittely­veneistä Formula 430 SSC. Iso hard-topin ja avokeulaisen DC:n yhdistelmä oli varustettu nel­jällä 450R-moottorilla. Huip­pu­no­peus kipusi lähemmäs 60 solmuun ja kevyenä marssi­­­­­no­peu­tena saattoi pitää 40 solmua.

Formula-veneet ovat tunnetusti luottaneet vain ja ai­noas­taan sisäperämoottoreihin, mutta tällä kertaa johtaja Scott Porter oli innoissaan uudesta ajattelutavasta. ”Paitsi verraton tilansäästö veneiden sisällä, uusilla supertehokkailla ja keveillä moottoreilla voimme helposti saavuttaa nopeuksia, joista emme tässä kokoluokassa voisi muilla voimanlähteillä edes uneksia.”

Kuiskaavaa murinaa

Erityistä huomiota on kiinnitetty moottorin imuäänten vaimennukseen. Niitä ei ole haluttu tappaa tyystin, jäljelle on jätetty voimasta muistuttava matala, kuiskaava murina. Ilma kuitenkin johdetaan vaimentimen läpi, mikä leikkaa korkeimmat äänet pois.

Yamahan vapaasti hengittävässä 425:ssa huomio kiinnittyi raakaan ärjyntään kovilla kierroksilla. Mercuryssa sellaista ei esiintynyt lainkaan, vaan moottori keräsi huippukierrokset suorastaan huomaamattomasti.

Lue esittely digilehdestä 8/2019

Lue myös nämä

X