Testit

Mercury F 115 CT

Mercuryn uudet 80, 100 ja 115 hevosvoiman mallit heittävät kilpailijoille erikoisen haasteen: entäpä jos kilpailu markkinoilla ei edellytäkään viimeistä huutoa olevaa huipputekniikkaa, vaan yksinkertainen ja vahva, koettu peruskonstruktio riittää ?

30.05.2016

TekstiKarel Kakko

KuvatJuha Virtanen

Moottorien ja monien muiden teknisten laitteiden markkinoinnissa vedo- taan usein tekniseen ylivertaisuuteen. On voitava esitellä toinen toistaan hienomman nimisiä järjestelmiä ja innovaatioita, joiden salat ja käytännön merkitys lopulta kuitenkin jäävät kuluttajalle hämäriksi. Olennaistahan on, että moottori toimii ja tekee työtään luotettavasti ja kohtuullisin kustannuksin. Jälkimmäiseen kuuluvat niin moottorin hankintahinta, ylläpitokustannukset kuin polttoaineen kulutus.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Käyttötesti Mercuryn purku

Käyttötestimoottorin purku aloitettiin lämmityskäytöllä ja moottorinohjauksen lokitietojen lukemisella. Sieltä ei paljastunut mitään hälyttävää, joten moottorissa ei sen taipaleen aikana ole vakavia häiriöitä ilmennyt.

Moottorin ollessa vielä lämmin, siitä mitattiin puristuspaineet. Ne olivat tasaiset, joskin kolmossylinterin paine oli hieman muita korkeampi. Se johtuu todennäköisesti karstasta, jolloin palotila on hieman muita palotiloja pienempi. Mitenkään hälyttävissä määrin ei karstaa mistään päin moottoria löytynyt, joten polttoaine on palanut puhtaasti.

Käyttötesti-Mercurymme edustaa moottorisuunnittelun konservatiivista puolta, joten kaikki osat ja toiminnot on pyritty pitämään yksinkertaisina. Se näkyy ehkä hieman vanhahtavina ratkaisuina, sillä nokka-akseleita on vain yksi ja venttileitäkin sylinteriä kohden vain kaksi. Toisaalta yksinkertaisena pitäminen ja jopa hieman yläkanttiin mitoitetut materiaalivahvuudet pitävät Mercuryn toiminnassa pitkään.

Vaikka moottori on perinteinen, ei se silti ole vanhanaikainen. Esimerkiksi moottorin lokitiedoista näkee paljon hyödyllisiä asioita, joita voi käyttää hyväksi mahdollisia vikoja diagnosoidessa. Anturitietoja on paljon, joten moottorinohjaus on nykyaikainen aivan kuten muissakin tämän päivän perämoottoreissa.

Kun moottori oli purettu, havaittiin sylintereiden ja mäntien olevan hyvässä kunnossa. Mittapoikkeamia sylintereissä oli vain pari sadasosamillimetriä ja männät näyttivät täysin kulumattomilta ja lähes karstattomilta. Toki männänhelman kitkanvähennyspinnoite oli jo vaaleammaksi kulunut, mutta se on aivan yleistä näiden käyttötuntien jälkeen.

Nokka-akselin laakeripukit ja hieman nokatkin olivat naarmuuntuneet kevyesti. Naarmut eivät olleet niin syviä, että ne olisi ollut selvästi kynnellä kokeilemalla havaittavissa, mutta visuaalisesti ne pystyi havaitsemaan. Lieneekö moottorin yläkerran voitelu huonosti suunniteltu, sillä kampikoneistossa ei vastaavaa naarmuuntumista havaittu.

Yhteenvetona voidaan todeta, että moottori on kestänyt käyttötestitaipaleen hyvin. Sen kuluminen on ollut vähäistä, joskin viitteitä kulumisesta venttiilikoneistossa onkin näkyvissä. Se ei kuitenkaan aiheuta mitään ongelmia ainakaan vielä tässä vaiheessa.

Heikki Parviainen

Lue myös nämä

X