Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Mökkimoottoreiden tehot vertailussa – Mercury F8, Mercury F9,9 ja Mercury F15

11.01.2011

TekstiSatu Björn

Mökkimoottorit

Moottorivalinta kuorman mukaan

Mökkiveneen moottoriksi etsitään yleensä edullista, kahvasta ohjattavaa perämoottoria. Tehon tarvetta ei kuitenkaan ratkaise ainoastaan veneen koko tai paino, vaan myös kuorman määrä. Tässä testissä vertailtiin yleisimpiä pikkuveneen moottoreita, tehoiltaan 8, 9,9 ja 15 hevosvoimaa.

Kevyiden mökkiveneiden moottorisuositus on hyvin usein 8-15 hevosvoimaa. Vähänkään suuremmissa veneissä käytettyä ja sangen suosittua kaksikymppistä näiden veneiden perään ei voi laittaa, sillä yleensä kapeiden, tasa- tai U-pohjaisten veneiden ominaisuudet saattavat muuttua jo arvaamattomiksi.

Valinta teholuokassa 8-15 hevosvoimaa ei ole aivan itsestään selvä asia. Kevyet veneet ovat arkoja kuormalle ja tehontarve riippuu paljolti siitä, paljonko lastia veneeseen yleensä sijoitetaan. Hintalappuakaan ei aina kannata tuijottaa liian tarkasti ennen kaupantekoa, sillä vaikka tehokkain on yleensä myös kallein, se saattaa silti olla käyttöön sopivin. Silloin muutaman satasen satsauksella voidaan jo alusta asti olla tyytyväisiä valintaan. Hintaerot ovat joka tapauksessa näissä kokoluokissa yllättävän pieniä.

Tämänkertaiset moottorit ovat kaikki merkiltään Mercuryita. Kaikki ovat nykyaikaisia nelitahtimoottoreita.

Koeajoveneenä oli ruotsalainen, lujitemuovinen Crescent 410. Vene on avoin, vakaa mökkivene, jonka tehosuositus on 8-15 hevosvoimaa. Veneessä käytetään halvinta eli lyhyttä, kahvasta ohjattavaa moottoria. Veneen pituus on 4,03 metriä, leveys on 1,67 metriä ja se painaa 145 kiloa. Kantavuus on viisi henkilöä. Moottoreiden antamat huippunopeudet mitattiin yhden, kahden ja kolmen henkilön kuormilla.

Mökkimoottorit

Mercury F8

Mercuryt ovat samoja moottoreita kuin Tohatsun vastaavat mallit, sillä Mercurytkin valmistetaan Tohatsun tehtailla Japanissa. Moottorit vain maalataan eri värisiksi ja varustetaan Mercuryn merkeillä ja teipeillä. Tilanne on sama kaikissa Mercuryn alle 40-hevosvoimaisissa nelitahtiperämoottoreissa.

Kahdeksanhevosvoimainen F8 ja 10-hevosvoimainen F9,9 perustuvat samaan, 209-kuutiosenttiseen, kaksisylinteriseen moottorilohkoon. Moottorissa on kannen yläpuolinen nokka-akseli ja kaksi venttiiliä kummassakin sylinterissä. Polttoaine toimitetaan palotilaan kaasuttimen avulla.

Mercury F9,9

Mercury F9,9:ssä, jonka tehomerkintä on perua norjalaisesta verotuskäytännöstä, on käytännössä tehoa kymmenisen hevosvoimaa. Se otetaan irti samasta sylinteriryhmästä ja venttiilikoneistosta kuin kahdeksikossa, mutta pari heppaa lisää tehdään suuremmalla ja tehokkaammalla kaasuttimella.

Verrattuna 8-hevosvoimaiseen moottoriin 9,9:stä on tarjolla enemmän malleja. Valikoimaa täydentävät BigFoot-versiot, jotka on tarkoitettu raskaisiin veneisiin. Niissä on järeämpi vaihteisto, erilainen vaihteiston välityssuhde ja niissä voidaan käyttää lapapinta-alaltaan suurempia potkureita. Muutamassa BigFoot-mallissa on lisäksi vielä sähköinen trimmi, jolla moottorin asentoa, rikikulmaa, voidaan ajon aikana muuttaa.

Mercury F15

Mercuryn 15 hevosvoiman moottori on pitkälti samanlainen kuin pikkusisarensa, mutta iskutilavuus on selvästi suurempi, 351 kuutiosenttiä. Se on sama kuin suuremmassa 20-hevosvoimaisessa mallissa.

Moottorin kaikki muutkin toiminnot ovat samoja kuin pienemmissä moottoreissa. Kaasu ja vaihde ovat ohjauskahvassa ja erilaisia rikikulmia on viisi.
Suuremmasta iskutilavuudesta johtuen moottori kuitenkin painaa selvästi enemmän kuin pienempitehoiset moottorit. Painoa 15-hevosvoimaiselle on kertynyt jo 52 kiloa, mikä alkaa tehdä siitä hankalasti irrotettavan ja liikuteltavan ainakin yhdelle henkilölle.

Tekniset tiedot Mercury F8 Mercury F9,9 Mercury F15
Sylinteriluku 2, rivimoottori 2, rivimoottori 2, rivimoottori
Työtapa 4-tahti 4-tahti 4-tahti
Iskutilavuus 209 cm&³3; 209 cm&³3; 351 cm&³3;
Teho 8 (5,9) hv (kW)  9,9 (7,3) hv (kW)  15 (11) hv (kW) 
Paino 38 kg 38 kg 52 kg
Polttoaineensyöttö  kaasutin  kaasutin  kaasutin 
Sytytys  CD-sytytys  CD-sytytys  CD-sytytys 
Syl. halk. x iskunpituus  55 x 44 mm  55 x 44 mm  60 x 61 mm 
Laturi: sähköstartti 12V/6A = 72 W  12V/6A = 72 W 12V/6A = 72 W 
Suos.kierroslukualue 5 000 – 6000 r/min  5 000 – 6 000 r/min  5 000 – 6 000 r/min 
Välityssuhde  2,08:1  2,08:1  2,15:1 
Matalanveden ajoasento  Kyllä 5  Kyllä 5  Kyllä 5 
Polttoainesäiliö  Erillinen 12 l  Erillinen 12 l  Erillinen 12 l 
Hinta (lyhyt, käsik.)  2 560 e  2 645 e  2 965 e 
Hinta (pitkä, sähkök.)  2 925 e  3 345 e  3 975 e 
Maahantuoja  Brunswick Marine, www.brunswickmarine.fi 
Testipotkuri  alumiini 7,5″ (vakio)  alumiini 8,5″ (vakio)  alumiini 9″(vakio) 
Maksimikierroslukualue r/min 2 h  5 800  5 900  6 000 

Teksti: Staffan Westerling ja Vesa Leppä
Kuvat: Staffan Westerling 

Tiivistelmä Kippari-lehden 1/2011 jutusta

Lue myös nämä

X