Museovirasto on myöntänyt avustuksia yhteensä 355 000 euroa 31 arvokkaaksi luokitellun aluksen säilymisen varmistamiseen. Avustukset on tarkoitettu restaurointiin, jolla tarkoitetaan aluksen tai sen osan kulttuurihistoriallisen arvon säilyttävää korjaamista.
Avustushakemuksia saapui 51 kappaletta. Niiden yhteen lasketut kokonaiskustannusarviot nousivat 2 085 458 euroon. Valtaosa hakijoista oli yksityishenkilöitä ja yleishyödyllisiä yhteisöjä, mutta mukana oli myös muutamia aluksia, joiden omistaja on kunta, museo tai aluksen kaupallista käyttöä varten perustettu osakeyhtiö. Tyypillisin kohde, johon avustusta haettiin on aluksen rungon kunnostustyöt.
Avustuksia saaneista 31 aluksesta 11 on höyrylaivoja, yhdeksän purjeveneitä, kolme moottorilaivaa, kolme moottorivenettä, kolme purjelaivaa ja kaksi museon kokoelmin kuuluvia museolaivoja.
Suurin avustus Svanhildille
Suurin avustus 66 000 euroa myönnettiin vuonna 1948 vesille lasketun 2-mastoisen kaljaasi Svanhildin rungon kunnostukseen. Kaljaasi Svanhildin kotisatama on Helsingin Halkolaituri, jossa voi tutustua myös muihin perinnepurjelaivoihin.
Pienin esitetyistä avustuksista, 2 400 euroa myönnettiin Wileniuksen veistämöllä Porvoossa vuonna 1941 valmistuneen A-vene Ali-Baban puomin uusimiseen.
A-veneiden lisäksi avustettujen purjeveneiden joukossa on mm. 5m ja 5.5m luokan kilpaveneitä.
Avustuksia vanhimmille
Moottorilaivoista avustusta myönnettiin mm. Kemissä liikennöivän jäänmurtaja Sampon puukannen uusimiseen ja Normandian maihinnousua varten New Yorkissa vuonna 1943 rakennetun haminalaisen hinaaja Merikarhun konetekniikan kunnostukseen.
Avustettujen höyrylaivojen joukossa ovat molemmat maamme vanhimmista edelleen kulussa olevista laivoista eli 1870-luvulla valmistuneet hinaajat Metsä ja Yhtiö. Ensin mainitun kotipaikka on Kuhmoinen, jälkimmäisen Lahti.
Myös Helsingin Hietalahdessa kotisatamaansa pitävälle satamajäänsärkijä Tursolle myönnettiin avustusta höyrytekniikan kunnostukseen.
Museolaivoista avustettiin turkulaista parkkilaiva Sigyniä, jolle myönnettiin tukea aluksen takilan uusimiseen ja kansainvälisesti ainutlaatuista höyrykuunari Salamaa, jonka kotipaikka on Savonlinna.