Tilaa
Jutut

Näin syntyy ABS-vene

ABS on materiaali, joka mahdollistaa alle viisimetristen veneiden teollisen sarjatuotannon. Investointi ABS-venetehtaaseen on monin verroin suurempi kuin tavalliseen veistämöön, ja tuotannon valmistelu etenkin muottien osalta on työlästä ja kallista.

29.04.2019

TekstiMatti Murto

KuvatTimo Utter, Kipparin arkisto, video Juha Virtanen/Kippari

ABS on lyhenne sanasta akryylinitriilibuta-dieenistyreeni. Se tulee rakeina ja on kierrätettävää, toisin kuin lasikuitumuovit. Rakeet sulatetaan ja valssataan halutun paksuisiksi levyiksi, jotka päällystetään auringon ultraviolettisäteilyn haitat torjuvalla kerroksella. Muovausvaiheessa levy lämmitetään runsaaseen pariinsataan asteeseen, jolloin se pehmenee ja suorastaan roikkuu kehyksessään. Kehys lasketaan alas ja levy imaistaan alipaineella kylmän muotin päälle. Kuori on valmis muutamassa minuutissa. Samalla tavalla valmistetaan sisäkuori. Väliin liimataan betonimuoteissa umpisoluisesta uretaanista valmistetut kellukkeet. Liimaustekniikka on valmistussalaisuus. Kellukkeet jäykistävät rakenteen, jonka perusjäykkyys on kuorien muodoissa. Kuoret hitsataan kiinni toisiinsa, kun niihin on kiinnitetty tarvittavat helat, kaiteet ja vahvikkeet.

ABS-veneet ovat rakenteeltaan kaksikuorisia, ja itse ABS-levy on tasa-aineinen pinnan UV-suojaa lukuun ottamatta.

ABS:n hankauskestävyys on erinomainen; se ei levynä ole kovin jäykkää, mutta se venyy lasikuitulaminaatteja enemmän. Naarmut eivät ole sellainen uhka kuin lasikuituveneissä, joissa gelcoat-kerroksen vaurioituminen päästää veden hiljalleen imeytymään laminaattiin. ABS on materiaalina homogeeninen, joten naarmun alta paljastuu vain lisää samaa vettä läpäisemätöntä materiaalia. ABS-vene sietää hyvin hankausta ja sitkeytensä ansiosta terävienkin esineiden iskuja, eikä vaurioituneen kohdan korjaaminen ole mitenkään mahdotonta.

ABS-veneiden muotoa rajoittavat terävät kulmat. Kun levy imaistaan sellaisen yli, kerros ohenee jyrkän taitteen kohdalla. Tästä syystä ABS-veneissä taitteiden ja jäykisteiden muodot ovat varsin suurisäteisiä, ja siksi myös nousulistat ovat pyöreäkulmaisia, sillä tehokkaita teräviä kulmia ei rakennesyistä voi käyttää. ABS-veneet on kalliiden aloituskustannusten takia suunniteltava perusteellisesti ja huolellisesti. Lopputulos on erittäin tasalaatuinen sekä helppohoitoinen, joten niiden suosio ei ole mikään yllätys.

Lähde: Moottoriveneilijän käsikirja  (Tammi, 2012) , Matti Murto ja Timo Utter

Katso videolta kuinka kahtia sahattu Terhi kelluu ja on vielä ajokunnossa.

Lue myös nämä

X