Tilaa
Moottoritestit

Nord Star 26: Sama vene, 3 eri moottorisovellusta

Atlantin takana on iso vene kahdella isolla perämoottorilla ollut arkipäivää jo vuosikymmeniä. Suomipoikahan ei moiseen diivailuun sorru, vaan asentaa veneeseensä järkiperustein mieluummin yhden suuremman perämoottorin. Vai onko se sittenkään järkevää? Olisiko jenkeillä sittenkin taustalla enemmän osaamista kuin hienostelua valintojensa takana?

23.06.2014

Tekstikarel kakko

Kuvatseppo evinsalo

Volvo Penta D4 260
Mercury Verado 300
2 x Mercury Four Stroke 150 EFI


Yksi vene ja kolme erilaista moottoriratkaisua on mielenkiintoinen ja opettavainen testi, jonka tarkoituksena on selvittää miten suuri ero periaatteessa vastaavilla tehoilla voikaan olla, kun niiden soveltamistavat poikkeavat toisistaan.

Samalla testi tarjoaa kuluttajavalistusta parhaimmillaan. Harvoin tämäntyyppisiä vertailuja päästään kuluttajalähtöisesti tekemään.

Testin venetyyppi, Nord Star 26, on vuonna 2006 esitelty keskikajuutallinen monikäyttövene. Vene on noin 8,4 metriä pitkä ja se painaa noin 3000 kiloa.

Vene on alkujaan tehty vain sisäperämoottorilla käytettäväksi ja sen tehosuositus on 200-370 hevosvoimaa.

Viime vuonna veistämö otti mallistoonsa saman veneen varustettuna bracketilla, joka palvelee sekä perämoottoreiden asennustelineenä, että uima-/työtasona. Mallinimi on vaihdettu Patrolista Outboardiin kuvaamaan moottorivalintaa.

Veneen perämoottoriversio ei sinällään eroa sisäperällisestä, mutta veneen sisälle asennetun moottorin pois jääminen tuo mahdollisuuden hyödyntää tyhjiksi jääneet tilat muuhun käyttöön.

Nord Star 26 + 2 x Mercury Four Stroke 150 EFI

Nord Star 26 + Mercury Verado 300

Nord Star 26 + Volvo Penta D4 260

Erilaiset moottorit

Mercury Verado 300 on 2,6 litrainen suora kuutosmoottori, joka on varustettu ahtimella ja ahtoilman jäähdyttimellä. Ahtopainetta säädetään elektronisesti. Moottorin suurin kierrosluku täydellä teholla on 5800-6400 kierrosta minuutissa. Melkoisen korkealta kiertävä moottori siis.

Erilaisia asennuksia ja sovelluksia ajatellen on yhtä olennaista tietää, että sen vaihteiston välityssuhde on 1,85:1 ja potkurien suurin halkaisija 16 tuumaa. Moottori painaa kevyimpänä versiona 288 kiloa.

Ison Veradon vaihteiston välityssuhdehan oli alun perin 1,75:1, mutta valmistaja on sittemmin suurentanut sitä. Nähtävästi tähtäimessä on ollut parantunut hyötysuhde, mutta kenties myös ajatus päästä paremmin Euroopassa suosittujen yksimoottorisovellusten markkinoille.

Mercury Four Stroke 150 on peräti kolmen litran iskutilavuudella varustettu rivinelonen, jonka kierroslukualue täydellä teholla on 5000-5800. Moottori on varsin yksinkertainen perusrakenteeltaan, mutta polttoaineen suihkutus hoituu elektroniikan ohjaamana ja sytytys on digitaalisesti indusoitu. Mielenkiintoista on se, että 150 hevosvoimaisen moottorin iskutilavuus on suurempi kuin kaksi kertaa tehokkaamman Veradon.

Vaihteiston välityssuhde on 1,92:1 ja potkurin suurin halkaisija on peräti 16 tuumaa.

Moottorin paino on alkaen 206 kiloa versiosta riippuen.

Volvo Penta D4 260 3,7 litrainen rivinelonen, jota tehostetaan turboahtimella ja ahtoilman jäähdytyksellä. Sen vaihteiston välityssuhde on 1,85:1, ja siinä käytetään kahta vastakkain pyörivää potkuria.

Moottori painaa peruskokoonpanossa 660 kiloa.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 6/2014

Lue myös nämä

X