Testit

Nord Star 30 Patrol ja 2 x Mercury Diesel V6 3.0 270 – Äveriään makuinen monikäyttövene

Pääsimme kokeilemaan Nord Star 30 -venettä Kokkolan syksyisissä vesissä uusien Mercury Dieseleiden vauhdittamana. Menoa riitti täydellisen hallittavuuden lisäksi.

17.03.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatTimo Sarkkinen

Nord Star 30 Patrol näki päivänvalon vuonna 2015. Se tuotiin markkinoille korvaamaan aiemmin suurta suosiota nauttineen Nord Star 31:n, joita vuodesta 2003 alkaen ehdittiin valmistaa noin 200 kappaletta. Vene oli mukana myös Kipparin vertailussa 2/2010.

Kolmekymppinen on mallistolleen uskollinen. Siinä kohtuullisen hyvä asuttavuus yhdistyy helppokulkuisiin kansitiloihin.

Nord Starin isommissa malleissa olemme kiittäneet ansiokasta tilankäyttöä. 30:n kohdallakaan ei tarvitse kuin todeta, että kaikki olennainen on tässäkin saatu nivottua vain aavistuksen napakampiin ulkomittoihin.

Nord Starin ulkoista olemusta leimaa konservatiivinen työvenemäisyys, jota on jalostettu salonkikelpoiseksi ylellisellä viimeistelyllä.

Ovia on peräti kolme, ja ne johta­vat molemmille sivukan­sille sekä peräkannelle. Ovien määrä yleensä pienentää sisätiloja, mutta Nord Starissa haitoilta on vältytty.

Nord Starin sisätilat ovat kokoluokassaan monipuoliset, joten lienee kohtuullista nähdä se yhtä lailla helppokulkuisena matkailuveneenä kuin keskikajuutallisena työveneenä.

Juhlavaa kyytiä

Nord Star 30 Patrol on varustettavissa joko yhdellä tai kahdella sisäperämoottorilla, tai halut­taes­sa jopa perämoottoreilla.

Tämä esittelyvene oli ensimmäinen venepaketti, jossa päästiin kokeilemaan Mercuryn uusittua V6-dieselmoottoria. (Moottori on esitelty tarkemmin Kipparissa 9/2018.) Aiempi Volkswagenin lohkoon perustunut 260-hevosvoimainen saman tilavuuden vinkkelimoottori korvattiin viime vuonna varta vasten Mercurylle kasattuun VM-Motorin lohkoon perustuvaan sisäperädieseliin.

Siirtymisen takana, sinänsä toimivasta moottoripaketista toiseen alihankkijaan, oli halu yksinkertaistaa varsinkin elektroniikkapuolta. VM-ratkaisun kanssa se onnistui. Samalla myös huollettavuus helpottui ja toimintavarmuus parani.

Kahdella Mercurylla Nord Star varustetaan Axius Premier -hallintajärjestelmällä, joka pitää sisällään joystick-ohjaimen, integroidun taivasankkuri-toiminnon ja autopilotin. Varusteita täyteen ladatussa esittelyveneessä oli myös keulapotkuri.

Tilaajat voivat lukea esittelyn kokonaisuudessaan Kipparin digilehdestä 3/2019.

Lue myös nämä

X