Tilaa
Testit

Pikakokeessa KeelShield-kölisuoja – Raudaton lääke rantautumishuoliin

Joustavasti veneen muotoihin mukautuvaa kölisuojaa markkinoidaan perinteisten kölirautojen vaihtoehtona. Suojan kiinnittäminen sujuu vaivattomasti myös trailerilla olevaan veneeseen.

01.05.2019

Tekstija kuvat Timo Sarkkinen

Amerikassa on pari valmistajaa, jotka markkinoivat liuskamaisia kölisuojiaan maailmanlaajuisesti. Idea on molemmissa tuotteissa sama: suoja kiinnitetään omalla liimallaan veneen köliin kuin tarra konsanaan. Porakonetta tai hitsauslaitetta ei tarvita.

Erona perinteiseen kölirautaan on myös se, että näiden suojien on tarkoitus peittää köli vain arimmalta alueelta eli keulasta. Esimerkiksi viisimetriseen veneeseen tarkoitetun suojan pituus on 2,1 metriä ja leveys 12 senttiä. Rantoja on monenlaisia, äkkisyviä ja hyvinkin loivia, ja veneen peräkin saa joskus osansa pohjahieronnasta. Ei siis pidä odottaa, että tällaiset tuotteet pitäisivät koko pohjan siloisena vuodesta toiseen.

Useille venetyypeille

Kokeiluun otettiin viimeisimpänä Suomeen rantautunut, KeelShield-merkkinen suoja. Niitä on saatavana eri pituuksina eri kokoluokan veneille. Suoja on valmistettu patentoidusta uretaanipolymeeriseoksesta, jota kuvaillaan kestäväksi, sitkeäksi ja taipuisaksi materiaaliksi.

KeelShield soveltuu lujitemuoviveneisiin, lakattuihin tai maalattuihin puupaatteihin sekä tietyin rajoituksin alumiiniveneisiin.

Ensiksi mainituissa kölisuojan tarve on epäilemättä suurin, onhan gelcoat-pinta tunnetusti herkkä rikkoutumaan kivikkoisilla rannoilla tai esimerkiksi betoniluiskilla.

Englanninkielisiä ohjeita lukiessa tulee yllätys  – ja monille pettymys – heti alkuun. Kölisuoja ei sovellu trailerilla säilytettäviin veneisiin, mikäli suoja jää kovien kölirullien tai muiden tukien puristukseen. Painautumat saattavat nimittäin johtaa suojan irtoamisen. Muitakin varoituksia trailerikäytön suhteen mainitaan.

Maahantuojan mukaan KeelShieldiä voi kuitenkin käyttää trailerilla kuskattavissa veneissä, kun vain edellä mainitun säilytysrajoituksen muistaa. Usein ratkaisuksi riittää, että irrottaa trailerin etummaisen kölirullan, kuten tehtiin tässäkin pikakokeessa.

Tuotteen ensiostajalle luvataan elinikäinen takuu. Jos suoja irtoaa tai vahingoittuu hyödyttömäksi, asiakas saa uuden. Ehtona tietenkin on, että suoja kiinnitetään tarkasti ohjeiden mukaan. Opastuksessa korostetaan lämmön merkitystä: kiinnipysymisen varmistamiseksi asennustyö tulee tehdä vähintään 21 asteen lämmössä. Suomessa on siis odoteltava vähintäänkin toukokuulle tai etsittävä lämmin halli.

Esityöt huolella

Vaikka pohja näyttäisi puhtaalta, suositelluista esitöistä ei kannata luistaa. Mahdollinen eliönestomaali on poistettava ennen asennusta.

Ellei poistettavaa maalia ole, köli puhdistetaan liasta ja rasvasta. Sitten seuraa karhennus ja uusi puhdistus. Ohjeet puhdistamisen suhteen ovat tiukat: ainoa sallittu aine on isopropanoli. Muut tunnetummat liuottimet jättävät valmistajan mukaan kiinnipysymistä heikentävän kalvon.

Isopropanolia ei joka marketista löydä, todennäköisimpiä ovat apteekit ja elektroniikkaliikkeet.

Jos vene on kevyt, se kannattaa kääntää pohja ylöspäin, jolloin työskentelytilaa on rajattomasti. Isompien veneiden kohdalla suositellaan pukkeja.

Kuten oheiset kuvat kertovat, trailerikaan ei hommaa estä. On vain operoitava ahtaammissa väleissä.

Kun suojaa mallailee pohjaan, avuksi kannattaa pyytää apukäsiä. Pitkittäisten urien ansiosta suojan pitäisi mukautua kapeisiinkin köleihin, mutta hieman jähmeästi se tuntui v-muotoon taipuvan. Aurinkoisena asennuspäivänä suojaa kannattaa pitää vaikka tuntikausia pitkällään notkistumassa.

Ohjeena on, että suojan etupää jää selvästi vesilinjan yläpuolelle. Kun lopullinen paikka on katsottu, väliaikaiskiinnitys tehdään teipillä ja reunat merkitään vaikkapa ohutkärkisellä tussilla.

Kiinni on ja pysyy?

Ennen suojan kiinnittämistä sen alle jäävä alue pyyhkäistään vielä aktivointiaineella, jota on pienessä pakkauksen mukana tulevassa liinassa.

Suojan kiinnitys aloitetaan sormivoimin, vähän matkaa kerrallaan. Ensiksi se painetaan kiinni keskeltä, sitten reunat yksi kerrallaan. Näin vältytään ilmakuplilta. Maltti on valttia, sillä jos se lähtee menemään vinoon, sitä ei enää hevillä irroteta. Tunnetun 3M-brändin liima ei ainakaan kiinnitysvaiheessa jätä epäilyksiä pitävyydestä.

Lopuksi käteen otetaan pakkaukseen kuuluva muovilasta, jolla suojaa painellaan voimakkaasti koko laajuudeltaan. Lastalla on hyvä käsitellä niin suojan urat kuin kaikki reunatkin.

KeelShieldin valmistaja suosittelee, että reunat ympäriinsä sipaistaisiin vielä venekäyttöön soveltuvalla tiivistemassalla. Sen kovetuttua vene on valmis vesille laskettavaksi.

Kaikkiaan kölisuojan kiinnitys on melko helppoa iltapäiväpuhdetta, josta selviää kuka tahansa, ellei nyt peukalo ole aivan keskellä kämmentä. Nyt aikaa kului kaikkine vaiheineen parisen tuntia, lukuun ottamatta kölin pikkupaikkauksia, jotka on syytä tehdä huolella ennen suojan kiinnitystä.

Testiveneellä on ehditty liikkua ja rantautua mennyt kausi KeelShield-suoja kölissä, ja ensikokemukset ovat hyvät. Suoja on yhä kiinni yhtä tiiviin näköisesti kuin asennuksen jälkeenkin.

KeelShield-kölisuoja

Pituus: 210 cm
Hinta: 229 €
Värit: musta ja valkoinen
Maritim, Gator Guards

KIITÄMME

Ei vaadi reikien poraamista

Melko helppo asentaa

Eelinikäinen takuu

MOITIMME

Asennus vain lämpimässä

Hinta kirpaisee

Lue pikakoe digilehdestä 10/2016

Lue myös nämä

X