Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Pikatesti: Jarocells-litiumakku – Virtatiedot puhelimeen

Litiumakkujen vahvuuksia ovat tehokkuus, keveys ja pitkä käyttöikä. Akun tilaa voi seurata myös älypuhelimella.

19.10.2021

Tekstija kuvat jari rannisto

Akkutekniikka on kehittynyt, tarjontaa on tullut lisää ja käyttäjien kiinnostus niihin on lisääntynyt lyhyen ajan sisällä. Testattu Jarocells 125A 12V, BT125.12 LiFePO4 on monella tavalla kiinnostava uutuus niin kalastajille kuin veneilijöillekin.

Jarocells-akku on varustettu älykkäällä BMS-ohjaimella (Battery Management System). Se suojaa akkua ylilataukselta, tyhjäksi purkamiselta, liian suurilta purkuvirroilta ja sallitulta lämpötila-alueelta poistumisen aiheuttamilta vaaroilta.

Litiumioniakkujen yksi heikkous on ollut lataustilan seuraamisen hankaluus. Tavalliset lyijyakuille tarkoitetut akun jäljellä olevaa kapasiteettia osoittavat mittarit eivät toimi litiumakkujen kanssa. Syynä on akun jännite, joka pysyy lähes vakiona tyhjentymiseen asti.

BMS:n tärkein tehtävä on huolehtia turvallisuudesta, mutta se myös mahdollistaa akun varaustilan seurannan sekä antaa hetkellisen virrankulutuksen arvon.

Kytkennät akkuun tehdään ruuveilla lyijyakuista tuttujen akkukenkien sijaan.

Sovellus tarkkailee

Jarocellsin ohjain on varustettu bluetooth-yhteydellä. Sovelluksen lataamisen jälkeen älypuhelimen saa yhdistettyä vaivattomasti akkuun. Tämä helpottaa käyttäjää arvioimaan akun varauksen kestoa käytön aikana.

Useimmat litiumakut eivät ole soveltuneet starttiakuiksi. Vaikka litiumakut soveltuvat hyvin suurien virtamäärien jatkuvaan luovuttamiseen, ovat starttimoottorien vaatimat virtamäärät ylittäneet akun suorituskyvyn. Tämä johtaa BMS-ohjausmekanismin sulkemaan akun.

Jarocells 125 Ah -akulle luvattu CCA (Cold Cranking Amps) arvo on 800, mikä on käytännössä riittävä vielä 200–300-hevosvoimaisten perämoottorien käynnistämiseen.

Moottorin käyttöohjeista ajoittain CCA-arvon rinnalla löytyvä MCA (Marine Cranking Amps) on käytännössä noin 1,25 kertaa CCA-arvoa isompi. Huomioi tämä akun kokoa tarkastaessasi.

Ladattavan applikaation avulla nähdään mm. hetkellinen virrankulutus, jännite ja akun varaustila.

Akku loppuiäksi

Litiumakuille ilmoitetaan lataussyklien määrä. Käytännössä se tarkoittaa, kuinka monta kertaa akku voidaan purkaa tyhjäksi ja ladata uudestaan täyteen. Jos akku puretaan puoliksi ennen latausta, kyseessä on vain puolikas lataussykli.

Harrastelijaveneilijän käytössä 125 Ah -litiumakku kestää periaatteessa isältä pojalle. Jos käyttöä olisi esimerkiksi 40 kertaa kaudessa ja akku purettaisiin joka kerralla puoliksi, kasassa olisi vasta 20 lataussykliä. Tällä tahdilla menisi sata vuotta ennen kuin akun kaikki lataussyklit olisivat kasassa. Todennäköisesti akun elektroniikka ehtisi vanheta ennen tätä.

Litiumakut ovat huomattavasti vastaavan kokoisia lyijyakkuja kevyempiä ja soveltuvat syväpurkamiseen selvästi paremmin. Niiden kallis hinta on vaikuttanut hankintapäätöksiin.

Litiumioniakku vaatii sille soveltuvan laturin. Jarocellin laturi toimitetaan trukkiliittimellä.

Edut ovat kuitenkin niin käytössä kuin kukkarossa tuntuvia: moninkertainen käyttöikä tasoittaa ajan kanssa hintaeroa ja kevyempi paino tuo säästöä polttoainekulutuksessa – niin vesillä kuin maantielläkin.

Maanteillä kuljetettavien veneiden kohdalla käynnistysakun ja keulamoottorin akun korvaaminen uudemmalla tekniikalla voi tuoda merkittäviä painoeroja, jotka sitten voivat vaikuttaa trailerinkin valintaan.

Mikäli 125 Ah -akun kapasiteetti tuntuu liian suurelta, valmistajalla on valikoimassa myös 100 Ah -akkumalli. Se on pakattu samankokoiseen koteloon, mutta paino jää muutaman kilon kevyemmäksi ja hinta on alhaisempi. Sitäkin pienemmät akkukoot ovat 75 Ah ja 50 Ah. Kevyin akku painaa 6,8 kiloa.

Testattu akku soveltuu hyvin sähkömoottorilla uistelevalle tai paljon elektroniikkaa veneessään käyttävälle. Kohti talvea mentäessä on muistettava, että litiumakkua ei koskaan suositella säilytettävän pakkasessa, koska tällöin akku purkaantuu nopeammin. Litiumakkua on myös syytä ladata talvisäilytyksessä muutamia kertoja.

Jarocells

BT125.12

Jännite 12,8 V

Kapasiteetti 125 Ah

Max lataus- ja purkuvirta 100A/100 A (jatkuva)

Paino 15,4 kg

Tekniikka LiFePo4

Mitat 31,8 x 16,5 x 21,5 cm

Lataussyklien määrä 2 000

Käyttölämpötila -20 – 50 C˚

Latauslämpötila 0 – 45 C˚

Takuu 3 vuotta

Myynti ja maahantuonti Apajamatkat Oy

Hinta 1 569 €

HYVÄÄ

+ Keveys kapasiteettiin nähden

+ Käynnistysakuksi sopiva

HUONOA

– Pakkaslataus vaatii lämmittämistä

– Veneen oma mittaristo ei näytä akun varaustilaa

 

Lue myös nämä

X