Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Pikatesti: Kestävää kiiltoa – Mirka Finishing Kit ja Mirka Surface Protection

Helsingin venemessuilla esiteltiin Mirkan uusi Marine-tuotesarja. testasimme kahta tuotepakettia, joista luvataan kestävää kiiltoa gelcoatille.

21.09.2020

Tekstija kuvat karel kakko

Kaikkihan sen tietävät, että haalistuneen veneen kiillottaminen voi olla tuskainen ja hikinen urakka. Kaiken lisäksi loppukesällä koko homma voi tuntua turhalta, sillä jäljellä ei välttämättä ole enää kuin kulahtaneen näköinen rähjä.

Myllytykseksi sanotaan toimenpidettä, jossa koneellisesti pehmeällä laikalla ja hiovalla nesteellä poistetaan huonokuntoinen pinta. Toimenpide on yleinen esimerkiksi silloin, kun vaihtoautoja ja -veneitä meikataan myyntikuntoon. Mutta myös yksityiset omistajat teettävät niitä veneen ulkonäön kohentamiseksi. Oikein ja huolella tehtynä lopputulos todellakin vastaa uutta pintaa. Silloin kulunut ja haalistunut kerros on hiottu pois, ja alta paljastunut ehjä pinta on kiillotettu. Tämä eroaa merkittävästi edukseen siitä lopputuloksesta, minkä pelkillä kiiltoa lisäävillä vahoilla ja ehostustuotteilla saa.

Veneen 45-vuotias gelcoat on menettänyt kaiken kiiltonsa ja ison osan oikeasta sävystään. Tätä ei saa uudenveroiseksi muuten kuin hiomalla huonokuntoista pintaa pois.

Alkukuorinta

Amatöörille myllytyksessä on kaksi sudenkuoppaa. Jos homma aloitetaan liian heikolla tai hienojakoisella nesteellä, kiiltoa kyllä saadaan, mutta haalistumat ja pinnan virheet jäävät näkyviin.

Kovemmalla hiontanesteellä taas kokematon voi hioa pinnan puhki. Esimerkiksi veneissä kyse on yleensä noin 0,5–1 mm paksuista gelcoateista, joissa on hyvin kiillotusvaraa. Autoissa ja maalatuissa veneissä riski on suurempi, sillä pintakäsittelyn paksuus ei ole kuin murto-osa gelcoatista.

Gelcoatissa on siis maalipintaan verrattuna enemmän kiillotusvaraa, mutta vastaavasti siinä on suurempi tarve rajumpaan hiontaan. Tämä siksi, että gelcoat on huokoisempaa, jossa esimerkiksi kellastumat ja haalistumat saattavat olla syvässä. Veneisiin tulee myös enemmän käytön jälkiä ja syviä naarmuja kuin autoihin. Veneissä tarvitaan siis autoja järeämmät aseet hienon lopputuloksen aikaansaamiseksi.Mirkan Finishing Kit sisältää kiillotuskonetta lukuunottamatta kaiken tarvittavan, mitä perushaalistuneen pinnan elvyttämiseksi tarvitaan.

Laadukas mylly, eli hidaskierroksinen kulmahiomakone on edellytys hyvälle ja tehokkaalle työskentelylle. Kierrosluvun tulisi olla korkeintaan noin 600 kierrosta minuutissa. Tässä levitetään hiomatahnaa.

Hyvin ”leikkaa”

Mirkan huonokuntoisen pinnan kunnostusmenetelmä on kolmivaiheinen. Karkeampi pinnan alkuhionta tehdään P2000-laikalla, jolla saadaan esiin tasainen ja himmeä ehyt pinta.

Seuraavaksi pinta välihiotaan ja -kiillotetaan hienojakoisemmalla P4000-laikalla, joka antaa hyvän pohjan loppukiillotukselle. Lopullinen kiilto tehdään Polarshine 10 -hiontanesteellä, joka vastaa autotarvikeliikkeiden juoksevia hiomatahnoja.

Pakkauksessa on mukana sekä karkea vaahtomuovilaikka, että lampaanvillalaikka nesteellä tapahtuvaan kiillotukseen. Erikoista kyllä, ohjeissa sanotaan käytettävän ensin lampaanvillaa ja viimeisenä vaahtomuovia. Kokeilun perusteella niitä on viisaampaa käyttää juuri toisessa järjestyksessä.

Paketti on todellakin toimiva kokonaisuus ja sen etuna ovat tehokkaasti yhteen toimivat työvaiheet. Koko homma perustuu pehmeisiin hiontalaikkoihin. Niillä saadaan nopeutettua se työ, johon muuten joutuisi käyttämään enemmän aikaa kun käytetään pelkkää hiomatahnaa. Mirkan laikat ”leikkaavat” hyvin, ja jälkeä syntyy nopeasti.

Mikään ei tietenkään estä sitä, että todella huonokuntoinen tai korjattu kohta vesihiotaan ennen käsittelyä esimerkiksi 800–1200 vahvuisella paperilla. Tämä lyhentää Mirkan kiillotuslaikoilla tehtävää jatkokäsittelyaikaa.

Mirka Abranet P2000 -hiomalaikalla hiotaan tai ”leikataan” ohut kerros gelcoatista pois. Työ sujuu parhaiten kostutetulla laikalla.Mirkan paksu ja pehmeä laikka taipuu hyvin eri muotoihin.

Hienojakoisemmalla P4000-laikalla saadaan hiomalla esiin kaivettu terve gelcoat jo hieman kiiltämään. Tämä vaihe tasoittaa karkeammalla laikalla tehdyn esikäsittelyn.

Lopullinen kiilto tehdään Polarshine-hiomanesteellä ja lampaantaljalaikalla. Tässä vaiheessa ei kannata hosua. Maltillisesti ainetta, maltilliset kierrokset ja kevyesti painoa. Kiilto suorastaan syvenee silmissä.

Kestoa pintaan

Toinen tässä testattu sarja, Mirka Surface Protection Kit, sisältää liinojen ja sienen lisäksi kaksi sumutinpulloa.

Toisessa on yleisehostukseen soveltuva puhdistussuihke, joka toimii ”suihkuta ja pyyhi” -periaatteella. Toinen pienempi sumutinpullo sisältää puhdistetulle ja hyväkuntoiselle pinnalle tarkoitettua keraamista suoja-ainetta. Nämä kaksi ainetta toimivat itsenäisesti omissa tarkoituksissaan, ja siksi niiden yhdistelmä samassa pakkauksessa aluksi hämmentää. Niitä ei siis tarvitse käyttää yhdessä, eivätkä tuotteet ole riippuvaisia toisistaan.

Keraamisen kestopinnoitteen tarkoitus on korvata perinteiset vahat, ja sen sanotaan antavan pinnalle pitkäaikaisen suojan sään rasituksia vastaan. Levitysmenetelmä poikkeaa vahasta. Tuote sumutetaan suoraan puhtaalle, vielä pesun jälkeen hiukan kostealle pinnalle ja levitetään tasaisesti liinalla.

Pienessä sumutinpullossa on keraamista Surface Protection -kestopinnoitetta, joka haisee lamppuöljylle. Ainetta ei tarvitse hangata, sillä sitä vain sumutetaan, levitetään ja huuhdellaan vedellä pois.

Tuote haisee ja on koostumukseltaan kuin lamppuöljyä. Annosteluksi ohjeistetaan 3–5 millilitraa per neliö. Pienen, 250 millilitran sumutinpullon on siis laskettu riittävän noin 30-jalkaisen veneen käsittelyyn. Tässä voi olla haastetta.

Käytön kannalta olisi parempi, jos ohenninta/juoksutetta olisi tuplamäärä ja pullon koko kaksinkertainen, tehoaineen määrän kuitenkin pysyessä ennallaan. Nyt yliannostus tapahtuu sumutellessa kuin huomaamatta.

Ainetta ei levityksen jälkeen kiilloteta tai hangata kuten vahaa, vaan pinta huuhdellaan vedellä, jolloin tapahtuu viimeinen tasoitus ja liikojen pois valuminen. Levitys/huuhtelu suositellaan tehtäväksi toiseen kertaan, jotta saavutetaan riittävä peitto. Lopuksi pinnan annetaan kuivua rauhassa 12 tuntia, jolloin saavutetaan lopullinen kesto.

Vanha ja ”uusi” pinta vierekkäin. Pinta todellakin näyttää upouudelta. Tämä kannattaa suojata sään ja auringon vaikutuksilta joko vahalla tai kestopinnoitteella.

Tämä pikatesti on julkaistu Kipparissa 4/2020.

Lue myös pikatestin seuranta: Kuinka kiilto on kestänyt?

Lue myös nämä

X