Vanha puuvene voi olla ostajalleen sellainen yllätys, jota ei olisi halunnut kokea. Jos silloin pystyy vaihtamaan ajatukset pettymyksestä toiveikkuuteen, voi vanha puuvene saada uuden elämän.
Markku Pesonen oli pitkään katsellut vanhaa puuvenettä ja kun vuonna 1995 eräässä lehdessä oli Trudesta myynti-ilmoitus, kävi mies venettä katsomassa.
Ei se ihan täydellinen ollut, sen näki amatöörikin, mutta silloin mies toiveikkaana vielä kuvitteli, että vene olisi pelastettavissa pienellä työllä.
– Oli virhe mennä katsomaan sitä ilman, että joku ammattimies olisi ollut mukana, Markku Pesonen toteaa nyt monta kokemusta viisaampana.
Kun ostosta alettiin tutkia tarkemmin, kävi ilmi, että ongelmia on edessä. Varsinkin veneen perän huono kunto masensi.
– Sitä alettiin kunnostaa täysin harrastajavoimin, eikä siitä tietenkään tullut mitään, Pesonen kertoo. Mm. laho perä katkaistiin ja uusi tehtiin tilalle, mutta ensiapu ei pitkälle riittänyt.
Lopulta oltiin sen kylmän tosiasian kanssa vastakkain, että jotain tarttis tehrä…
Jotain on nyt tehty
Trude ei onneksi joutunut juhannuskokkoon eikä kaatopaikalle.
Ennen kuin se pääsi jälleen veteen, se vietti aikaansa parissakin paikassa pressukatoksessa ja lopulta veneveistäjä Jukka Viinikaisen hoidossa.
Suuri yleisö sai nähdä sen valmiina Helsingin venemessuilla 2009 puuveneosastolla.
Tekniset tiedot
Pituus | 9,80 m |
Leveys | 2,90 m |
Syväys | 1,20 m |
Paino | n. 4 000 kg |
Moottori | Kubota Beta Marine 90, diesel |
Polttoainetankki | 357 l |
Makeavesisäiliö | 170 l |
Septitankki | 60 l |
Valmistaja | I/II B. Björklund & Co, Helsinki 1952 Vallilan Veneveistämö, Jukka Viinikainen, Palojoki 2005-2008 |
teksti: Juha Virtanen
kuvat: Juha Virtanen ja Markku Pesosen kuva-arkisto