Tilaa
Testit

Testissä Faster 635 CC – Ramppikuumeen nostattaja

Moni mökkiläinen valitsee kuljetus- ja yhteysveneekseen tavanomaisen yleisveneen, koska ei halua tinkiä muista ominaisuuksista, kuten ajettavuudesta ja taloudellisuudesta. Ison Fasterin käyttäjän ei tarvitse tinkiä mistään, ja tarvittaessa mukaan mahtuu vaikka mönkijä. Sen avattava keularamppi avaa mökkiveneilyyn uusia ulottuvuuksia, eivätkä ajo-ominaisuudet jätä kovempaakaan ratinpyörittäjää kylmäksi.

02.06.2015

TekstiKarel Kakko

KuvatSeppo Evinsalo ja Timo Sarkkinen

Uusi Faster 635 CC erottuu muusta huvivenemallistosta selvästi työvenettä muistuttavan tylpän keulansa ansiosta. Muoto on suora seuraus veneen varustamisesta keulaportilla, joka alas laskettuna samalla toimii ajoramppina veneeseen ja sieltä pois.

Vaikka Fasterin mallisto on selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana ottanut harppauksia viimeistellympään suuntaan, merkillä on yhä selvä näkemysero kahteen suurimpaan kilpailijaan, Busteriin ja Silveriin.

Ähtäriläismerkithän ovat aina häpeilemättä käyneet selvää taistoa markkinaosuuksista, ja kummankin tavoite on ollut tehdä alumiiniveneistä salonkikelpoisempia erilaisilla somisteilla ja väreillä, tehden niistä yhä vähemmän alumiinivenemäisiä.

Faster luottaa yhä vahvasti tarkoituksenmukaiseen linjaansa, jossa vain harva ratkaisu näyttäisi olevan tehty muotoilun ehdoilla. Fastereiden viimeistelty silaus muodostuu teipatun kylkiraidan ohella särmikkäästä alumiinityöstä ja kiiltävistä rosteriheloista. Ehkä Fastereita voi siksikin pitää jopa tyylipuhtaampina kuin markkinoiden hiotumpia alumiiniveneitä.

Kaikki kansi- ja turkkipinnat on ammattiveneiden tyyliin varustettu kuviokarhennetulla alumiinilevyllä, joka on tuttu Fasterin pienemmistä malleista.

Fasterista löytyy mukavimmat matkustustilat neljälle kuski mukaan lukien, vaikka leveys mahdollistaa hyvin neljänkin istua rinnan takapenkeillä. Pehmeä muovivalu on lämmin ja mukava materiaali. Pehmustettu selkänojatyyny on lisävaruste.

Kantavuutta riittää

Faster 635:n henkilöluku on 10. Kantavuutta laskettaessa käytetään yhtä henkeä kohden 75 kilon normipainoa. Näin ollen suurimmalla henkilömäärällä olisi vene kuormattu 750 kiloa vastaavalla painolla.

Fasterin kantavuus ei kuitenkaan rajaudu tähän, vaan CE-kilven mukaan kantavuus on tuo mainittu 750 kiloa ja tämän lisäksi vielä hyötykuormaa 315 kilon verran. Tämä tarkoittaisi enimmillään siis kymmenen hengen lisäksi vaikkapa vielä samanmallista mönkijää, kuin mitä näissä testitilanteissa käytettiin. Melkoinen rahtilaiva kokoisekseen siis.

Vaivaton kuormaus

Turkki ja portti ovat rungossa suhteellisen edessä ja korkealla, joten luonnonrantaan ajettaessa on hyvät mahdollisuudet päästä kävelemään kuivin jaloin rantaan, kun portin laskee alas.

Fasterin keulaporttia on vaivaton käyttää. Kulmissa on kaksi salpaa, joilla lukitus avataan ja loppu hoidetaan sähköisen vinssin avustamana. Koeajoveneessä oli varusteena langaton pieni kaukosäädin, jonka avulla portin voi avata niin veneestä kuin rannaltakin.

Portin ulkopuoli, joka avattuna makaa rantaa vasten, on samaa, sitkeää polyeteenimuovia kuin veneen istuinlaatikot ja pulpetti. Materiaali sietää hyvin hankausta ja kulutusta.

Portti on myös kelluva, joten jos sen avaa vesillä, se jää uimaan vaakatasoon. Vinssivaijerin ja veden varassa olevaa porttia voi käyttää hyödyksi vaikkapa kalastuksessa ja sukelluksessa.

Portin kita on leveydeltään noin 1,3 metriä, joten siitä mahtuu vaikka ajamaan kyytiin mönkijän, ajoleikkurin tai pienen perävaunun.

Taskussa pidettävä kaukosäädin helpottaa keulaportin käyttöä joka tilanteessa. Ennen matkaan lähtöä on kuitenkin syytä kiinnittää portin lukitussalvat.

Faster on koeajoissamme esiintyneistä pulpettiveneistä yksi mielenkiintoisimpia.

Fasterin kunniaksi on vielä sanottava se, että moni Fasterin kaltainen erikoisempi vene on liian usein oman erikoisuutensa vanki. Tai sitten jokin yksittäinen erikoisuus, esim. avattava keulaportti, on ollut veneen toteutuksessa itseisarvo, jonka varjoon muut ominaisuudet ovat sitten jääneet.

Fasterissa näin ei ole käynyt. Siinä on keula, joka mahdollistaa vaikkapa mönkijän kyytiin ajon. Silti veneen kaikki muut ominaisuudet ovat ajan tasalla ja kaikki ratkaisut ja toteutukset toimivat oikeasti. Ainoa mahdollinen rajoite löytyy katsojan silmistä. Mikäli työvenemäinen ulkoasu ei miellytä, niin sitten ei miellytä.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 6/2015.

Lue myös nämä

X