Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Regal Commodore 277 XL -88 + VP KAD 44 -00

Näyttävät kylkiteippaukset, virtaviivainen muotoilu ja ylellisen näköinen sisäverhoilu ovat omiaan lumoamaan käytetyn veneen ostajaa. Silloin voi unohtua se, että todellinen kunto paljastuu vasta pinnan alta, luukkujen ja lokeroiden kätköistä. Niin tässäkin jenkkiveneessä.

12.12.2006

Tekstija kuvat mikko rajala ja timo sarkkinen

Amerikkalaiset Regalit saapuivat Suomeen aiemmin kuin monet muut vastaavanlaiset jenkkiveneet. Merkin maahantuonti aloitettiin jo vuonna 1981. Silloin urheilullisia, daycruiser-tyylisiä jenkkiveneitä ei vesillämme vielä juuri näkynyt.

Hiljaiseloa kesti 1980-luvun puoliväliin. Silloin tuontiveneiden kauppa pääsi valloilleen. Regalkin joutui kilpailemaan suosiosta paitsi pohjoismaisten, myös omassa maassaan valmistettujen veneitten kanssa.

Ihan jokaiselle jenkkimerkille ei voinut syntyä ikimuistoista identiteettiä tai mainetta, joka seuraisi venettä haamuna määräämättömän ajan. Kuullessaan Regalista nyt, moni jää muistelemaan, millaisesta veneestä oikein oli kyse: hyvästä vai huonosta, kalliista vai halvasta.

Regal Commodore 277 XL oli pitkään malliston lippulaiva. Rungoltaan 8,3-metrinen vene voidaan laskea 8,8-metriseksi, kun pituuteen lisätään keulan ankannokka sekä perän uimataso, kumpikin vakiovarusteita. Leveyttä veneellä on tasan kolme metriä, painoa reilut kolme ja puoli tonnia konevaihtoehdosta riippuen.

Tehtaalla moottoreiksi asennettiin useimmiten kaksi bensiinikäyttöistä sisäperäkonetta. Tupla-asennus on toteutettu alun perin tähänkin yksilöön, mutta jossain vaiheessa kaksi konetta on saanut väistyä yhden Volvo Pentan 260-hevosvoimaisen KAD 44 -dieselin tieltä. Duoprop-vetolaitteella varustettu Volvo painaa noin 550 kiloa.

Kun koeajomahdollisuutta ei nyt ollut, suorituskykyä voi vain arvailla. Mikään raketti yhdistelmä tuskin on, sillä huippunopeudeksi ilmoitettiin aikanaan noin 30 solmua 330 hevosvoiman teholla ja neljän hengen kuormalla.

Kyydistä nautitaan avoimessa, kuomulla peitettävässä ohjaamossa. Mieluisimmat istumapaikat lienevät poikittaispenkillä, jossa kippari istuu äärimmäisenä oikealla. Loput matkustajista mahtuvat niin peräpenkille. Siihen sopii yksi pitkäkseenkin, vaikkei penkki olekaan laajennettavissa vuoteeksi.

Varsinaiset petipaikat ovat pitkän keulakannen alla, kaikkiaan kolmessa eri kajuutassa. Ohjaamon alle jää matalahko keskikajuutta. Sinne kömmitään salongista, ja siellä mahtuu nukkumaan vähintään pari aikuista tai useampi juniori. Yöpyä voi myös salongin L-sohvalla. Se toki varsinaiseti on luotu oleskelu- ja ruokailutilaksi. Vastakkaisella puolella ovat pentteri sekä WC. Pentterin ja sohvan välistä pääsee keulan makuutilaan, jossa on välipalojen avulla kolmen hengen nukkumatilaksi levitettävä V-mallinen vuode.

Lue lisää Kipparista 12/2006

Ohjaamon penkillä on tilaa paitsi kipparille, myös kahdelle matkustajalle.

Tekniset tiedot

Pituus 8,3 m
Leveys 3,0 m
Paino n. 3 700 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Tehosuositus 260-370 hv
Makuusijoja 6-8
Polttoainesäiliö 532 l
Vesisäiliö 132 l
Septisäiliö 113 l
Moottori Volvo Penta KAD 44, 260 hv diesel
Myyntihinta 49 000 euroa

Hintapyyntö: 49 000 €
”kovahko veneen kuntoon nähden”

 

Lue myös nämä

X