Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Ryds F628 Duo – Ekologisempi höyhensarja

Ruotsalaisen kansanvenemerkin uudessa ajattelussa moduuliratkaisut ja ympäristöarvot on nostettu entistä näkyvämpään rooliin. Samaan ajatteluun kuuluu myös tuotannon pitäminen kotimaassa.

29.03.2016

Teksti Karel Kakko

KuvatTimo Sarkkinen

Ryds kuuluu naapurimaamme tunnetuimpiin ja myydyimpiin venemerkkeihin. Sen historia ulottuu jo yli 60 vuoden taakse. Pitkään jatkuneesta taipaleesta huolimatta Ryds on pysynyt lestissään — mallisto koostuu yhä saaristo- ja mökkikäyttöön suunnitelluista kansanveneistä aivan kuten merkin alkuaikoina.

Vuonna 2012 veistämö lanseerasi tulevaisuuden mallistonsa F-sarjan, johon kuului kolme erikokoista, moduuleina toteutettua avovenettä. Näistä suurin on 628, jota valmistetaan neljää eri versiota. Pienempi 548 löytyy niin ikään neljänä malliversiona ja pienin 488 kolmena.

Käyttötarkoituksen mukaan asiakas voi valita veneensä joko bowrider-henkisenä, kuten tässä esiintyvä Duo, tai keskipulpettimallina, jota ajetaan joko erillis-istuimilta tai takapenkiltä. Neljäs versio Light on vaatimattomammin kalustettu ja muita pienemmällä ohjauspulpetilla vastaten väljemmän kuormattavuuden tarpeisiin.

Nykyaikaisin menetelmin

Lähiruoka ja monet muut ekologisesti tuotetut kulutushyödykkeet kasvattavat vahvasti suosiotaan. Harva kuitenkaan ulottaa ajattelun sellaisiin tuotteisiin kuin veneisiin, etenkään sarjatuotettuihin perheveneisiin. Tilaustyönä tehdyt yksittäiskappaleet ovat asia erikseen. Kun monet kilpailijat siirtävät tuotantoa halvemman työvoiman perässä, Ryds yhä uskoo vahvasti paikallisen valmistuksen ja laadunvalvonnan vahvuuteen.

Ekologisuutta ja nykyaikaa Rydsien valmistuksessa edustaa laminoinnissa käytettävä alipaineinjektio, jossa hartsi imeytetään lujitteeseen suljetussa prosessissa.

Tämän valmistustavan hyödyt ovat selvät. Hukkaa syntyy vähemmän, päästöjä syntyy vähemmän ja rakenteesta saadaan tiiviimpi ja lujempi samalla kun valmis laminaatti painaa vähemmän kuin nopeassa ja huokeassa ruiskulaminoinnissa.

Korkeiden laitojen suojissa ja runsaiden tyynyjen ansiosta Rydsissä on periaatteessa mukavat oltavat. Jonkinlainen ovi pulpettien välissä poistaisi tehokkaasti tuulipyörteet matkustamosta.

Paino kurissa

Ryds 628 Duo painaa noin 700 kiloa varustuksesta riippuen. Mitat huomioon ottaen se on suhteellisen vähän. Kun vielä otetaan huomioon tylppä keula ja poikkeuksellisen korkeat varalaidat, on saavutus jopa esimerkillinen. Vastaavien mittasuhteiden kilpailijat painavat helposti parisataa kiloa enemmän.

Tuulilasit ovat kirkasta muovia ja kehyksettömät. Tukea niille antavat pulpetteihin kiinnitetyt rosterikaiteet. Tämäkin on painonsäästöratkaisu, sillä kehykselliset lasi-ikkunat painaisivat äkkiä jopa kymmeniä kiloja enemmän.

Sen verran on toivomuslistaa valmistajan suuntaan, että tämän kokoisessa tuplapulpettiveneessä jonkinlainen väliovi alkaa olla itsestäänselvyys. Varustukseen kuuluu läpinäkyvästä muovista tehty, pulpettien väliin kiinnitettävä kuomunkappale. Sen käyttö on kuitenkin hieman vaivalloista, eikä sitä mielellään kiinnittele ja irrota lyhyillä ajomatkoilla. Pikemminkin se todistaa, kuinka paljon miellyttävämpää meno on ilman pyörteilevää ilmanvirtausta, joka puolestaan vain entisestään lisää kiinteän oven kaipuuta.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 3/2016.

Lue myös nämä

X