Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Sargo 31 – Perinteistä nykyaikaan

Sargo on vain kaksi vuotta vanha kotimainen venemerkki, mutta kokemusta veistämöllä on pian puolen vuosisadan ajalta. Entinen Minor, nykyinen Sargo, näyttäisi entistä määrätietoisemmin tähtäävän kalliimpien yhteysveneiden liigaan.

11.05.2016

TekstiKarel Kakko

KuvatSeppo Evinsalo/Otavamedia

Sargot kuuluvat samaan laadukkaiden ja hintavien monikäyttöveneiden sarjaan kuin samoilta Pohjanmaan seuduilta kotoisin olevat Nord Star ja Targa. Siksi niitä on myös miltei mahdoton olla vertaamatta tosiinsa.

Sargon tarina alkoi vuonna 1967, kun Edy Sarin aloitti Minor-veneiden valmistuksen. Vanhasta ja maineikkaasta tuotenimestä luopumiseen ei liity ”pöydän siivousta” konkursseineen ja tulipaloineen, vaan rohkea veto oli puhtaasti kauppapoliittinen: viennin noustessa yhä merkittävämpään rooliin huomattiin, että englanniksi vähäistä tai vähäpätöistä tarkoittanut ”minor” ei tehnyt oikeutta veneen imagolle ja maineelle kovan luokan merenkulkijoina.

Matkantekoväline

Sargon kaltaisten veneiden kohderyhmä ovat maksukykyiset yhteysajajat. Useimmiten tämän tyyppinen vene hankitaan liikkumavälineeksi saaristoon, kun liikutaan mantereen saarten välillä. Rehellisyyden nimissä tuntuu tosin siltä, että tämän koko- ja hintaluokan veneistä vain aniharva on aidosti tehty yhteysliikennöintiä varten, vaikka se selkeästi onkin merkittävin käyttötarve.

Veneen koon ja hinnan mukaan matkatavaratila ja matkustajakapasiteetti eivät kasvakaan lineaarisesti, vaan kuvioihin tulevat väkisinkin makuu-, saniteetti- ja sen sellaiset tilat.

Sargon matkustamossa istuskelee mukavasti neljästä viiteen henkeä sohvalla pöydän ääressä ja kuljettajan vieressä on tilaa yhdelle apumiehelle. Apumiehen istuin on käännettävissä niin, että se palvelee haluttaessa myös pöydän ääressä istuskelua.

Sargon vakiovarustukseen kuuluu kookas, peräti 1,7 neliömetrin kattoluukku, joka luo miltei avovenemäisen tunnelman.

Pentteri on jouduttu sijoittamaan sinne, mistä siitä on vähiten haittaa veneen muita tiloja ajatellen, ja paikka on targamaiseen tyyliin ohjaamon yhteydessä paapuurissa. Pentteriin on yritetty saada lisätilaa muotoilemalla se L-malliseksi. Retki- ja kahvittelukeittiönä se eittämättä palvelee mainiosti.

Pentteri on sovitettu ohjaamon viereen. Satunnaisiin kokkaustarpeisiin ratkaisu toimii, ja kajuuttaan vievän oviaukon kantta voi käyttää laskutasona.

Suhteellisen korkeana veneenä Sargo on trimmeillä ajettava vene, mutta sellaisenakin varsin pätevä etenijä kovassakin merenkäynnissä. Veneen vakiovarusteluun kuuluvat automaattisesti säätyvät trimmitasot, jotka vähentävät kuljettajan työtaakkaa. Volvo Pentan vetolaite on vakiona varustettu omalla trimmiautomatiikalla, joten asentoa ei tarvitse olla alituiseen säätämässä ajonopeuden mukaan.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 5/2016

Lue myös nämä

X