Jutut

Sjöbergin pakina: Kevätohjeita

Kippari-lehti uusii suosittuja Sjöbergin pakinoita menneiltä vuosilta nettisivuillaan.

17.05.2019

TekstiSjöberg

KuvatKipparin arkisto

Se on kevät sitten saapunut. Joku jo ehti sanomaan, että kesäkin jo tuli – ja meni. Ihan noin pessimistiksi Sjöberg ei ala, vaikka joskus inhorealismiin saattaa kääntyäkin.

Oli miten oli, niin näin on, sanoi se entinen mieskin. Veneitä on laskettu vesille melkeinpä kilvan. Karmea on ollut kiire saada paatti veteen ensimmäisten joukossa, kun aurinkokin kuulemma jo lämmittää niin mukavasti. Siinäpä ne sitten odottelevat kunnon veneilykelejä noin kuukauden verran, laiturissa kelluen.

Jaa, ettekö usko? Miettikääpä nyt hetkinen. Kaikkein innokkaimpia haukimiehiä lukuunottamatta harvassa ovat ne hetket toukokuussa, kun vene on laiturista irrotettu.

Kovin kauas ei ole menty, jos ei muuten, niin poliisin pelossa on pysytty lähivesillä. On nimittäin yleensä näillä keleillä tarvittu sisäistä lämmikettä aivan riittävästi, jotta naurettavan alhainen  promilleraja rikkoutuisi.

Sjöberg ei kovin helpolla ala sormi pystyssä neuvomaan naapuriveneilijöitä, niin kuin joillakin on tapana. Neuvoa on kuitenkin annettu, kun sitä on kysytty, jotenka voipa tässä nyt julkistaa  useimmin Sjöbergille keväällä esitetyt kysymykset, ja tietysti viisaat neuvot niihin.

Ja sitten kysymyksiin:

K: Mistähän se johtuu, että vene ei enää pidä vettä, vaikka vielä viime syksynä oli ihan vedenpitävä? Vettä tulvii pilssiin valtoimenaan, eikä pumppu ehdi tyhjentää venettä millään.
Nimim. Epätietoinen Turuust.

V: Hyvä Epätietoinen. Laitahan se pohjatulppa paikoilleen, niin alkaa vesi pysyä ulkopuolella. Jos olet sen talven aikana hukannut, tee uusi sen viinipullon korkista, jonka juuri äsken heitit menemään.

K: Mikähän on laskenut pilssipumpun tehon talven aikana lähes nollaan? Kun pumpun laittaa päälle, se toimii oikein hyvin, mutta ulos ei tule kuin pieni vesinoro.
Nimim. Pissistä lorotukseen

V: Hyvä Pissijä. Jo vanha sanonta kertoo, että pieni se on piian pissi, mutta toista on, kun emäntä lorottaa. Tästä ei nyt kuitenkaan ole kyse, vaan siitä, että sinun pitää uusia se pilssipumpun letku, jonka läpi porasit reiän kun asensit veneeseen uutta takavaloa.

K: Mikähän koneessa on vikana, kun se suihkuttaa vettä pitkin konetilaa komeassa kaaressa, etten sanoisi paineella, kun laittaa käyntiin? Vielä joulukuussa ennen nostoa toimi oikein hyvin.
Nimim. Suihkuun vasta kotona

V: Juu, niinhän se on, ettei merten mies suihkua veneessä kaipaa, mutta jos aikoo saada vaimoväkeä kyytiin, niin sellainen on asennettava. Niiden kun on nykyisin päästävä pesulle aamuin, illoin, alapesuista puhumattakaan. Vaan ei moottoritilassa.

Sinulla on se joulukuun alun pakkanen halkaissut moottorisi sylinterilohkon. Joten ei muuta kuin uuden moottorin hankintaan.

Muutama syksy sitten pakkaset yllättivät juuri nostetut veneet ikään kuin housut kintuissa. Sittemmin eivät moottorimyyjät ole muuta toivoneetkaan kuin aikaisia pakkasia, kävi kuulemma konekauppa niin hyvin seuraavana keväänä.

K: Vielä viime kesänä vanha dieselini kävi aivan moitteettomasti, mutta nyt se ei tahtonut käynnistyä millään. Kaverit neuvoivat ruiskuttamaan eetteriä ilmansuodattimeen ja lähtihän se siitä  käyntiin, mutta nyt koneesta kuuluu kummaa kolkotusta, mikä vain pahenee, kun lisää kaasua. Kone ei myöskään ota kierroksia juuri lainkaan. Mikähän nyt?
Nimim. Eetterillä käyntiin

V: Hyvä nimimerkki, noin siinä sitten käy, ettei kunnolla käy. Dieseliin kun ei saisi ruiskuttaa eetteriä lainkaan, se kuuluu bensakoneeseen. Asia on nimittäin niin, että dieselissä eetteri ei tahdo kunnolla syttyä ja sitten kun syttyy, se räjähtää niin voimakkaasti, että kampiakseli katkeaa.

Jotta siitä vain kampiakselia vaihtamaan.

K: Moottorini, vanha kuusipyttyinen diesel, toimi vielä alkukeväästä erinomaisen hyvin. Lähti siitä kyllä aika savu ja koko ajan tuntui dieselin haju veneessä, mutta muuten. Sitten yhtäkkiä  samahti ja yksi mäntä tuli koneen kyljestä ulos. Miten se silleen?
Nimim. Reikä koneen kyljessä

V: Siinä vanha kansa sanoisi, että mäntä tuli katsomaan, kuka sitä käskee. Ei se kuitenkaan silkkaa uteliaisuutta ole, vaan yksi polttoainesuuttimista on ilmeisestikin vuotanut niin pahasti, että on lorottanut polttoainetta sylinteriin jatkuvasti. Se on aiheuttanut savutusta ja hajua ja samalla on pessyt sylinterin puhtaaksi voitelevasta öljystä, ja kone on leikannut kiinni.

Kun kierroksia ja vääntöä on tarpeeksi, ei ole kummallista, että mäntä tulee koneen kyljestä kurkkimaan.

K: Vanha perämoottorini ei ole tänä keväänä suostunut lähtemään käyntiin millään. Olen puhdistanut tankin ja tulpat, mutta kone vain hieman yskähtelee. Missä vika?
Nimim. Flunssainenko?

V: Hyvä nimimerkki, tuskin koneesi ihan sairas on, vaikka vähän yskiikin. Jos ei näy nuhan oireita, eli polttoainejärjestelmästä ei valu nesteitä ulos, niin ei liene kyse edes tippurista.

Katso nyt ensin, tuleeko kyntteleihin kipunaa lainkaan eli ollenkaan. Jos tulee, laita tippakannuun bensaa, suihkauta muutama tippa tulpan reiästä sisään ja laita tulppa paikoilleen. Sen jälkeen käynnistä. Jos kone silloin ryntää kierroksille, kaikki on lähes kunnossa.

Usein jo tuo auttaa, mutta jos ei, niin ruiskauta ilmanottoaukosta lisää bensaa, niin konehan käy varmasti jonkin aikaa ja imaisee samalla tukkeumat, roskat ja ilmat pois järjestelmästä.

Niille puuveneen omistajille, joiden paatit ovat lahonneet tai haristuneet, on vielä sanottava, että mitäs ette nostaneet venettä ajoissa syksyllä kuivumaan, jottei puu olisi jäätynyt ja mädäntynyt.

Ja turvottaminen muuten käy helpommin maissa veneen sisäpuolelta. Toki se käy vedessäkin, johon tarpeeksi haristunut vene uppoaa kun pilssipumppu jauhaa akkunsa loppuun parissa tunnissa vesille laskusta.

Mutta muuten oikein hauskaa alkanutta veneilykautta toivottaa

Lue myös nämä

X