Jutut

Arkistojen aarteita: Galeon 300 Fly – Sopii Suomeen myös hinnaltaan

150 000 euroa on toki paljon rahaa, mutta jos sillä saa lunastettua itselleen lähes kymmenmetrisen, yläohjaamollisen ja dieselillä varustetun matkaveneen, niin ainakin varakkaiden suomalaistenkin kiinnostus alkaa varmasti herätä. Tällainen on tämänkertainen testiveneemme Galeon 300 Fly .

10.09.2019

Teksti Vesa Leppä

KuvatSeppo Evinsalo

Galeon on puolalainen venemerkki, joka on etenkin viime vuosina panostanut entistä enemmän tuotekehitykseen ja suuriin veneisiin. Suomessa tunnetuimpia lienevät tehtaan Galia-mallit, jotka päätyvät 7,5 metrin pituuteen.

Galeoniksi veneet muuttuvat vähän yli 30-jalkaisesta rungosta lähtien. Suurin malli onkin jo peräti 82-jalkainen loistojahti. Samalla veneiden suunnitteluun ja ulkonäköön on panostettu todella paljon. Uudet Galeonit eivät häpeä ulkonäköään sen enempää englantilaisten kuin italialaistenkaan huippuveneiden rinnalla.

Tämänkertainen koeajoveneemme on siis mallistonsa pienimpiä. Samasta rungosta tehdään kuitenkin neljää eri venemallia, mikä sinänsä on järkevää. Flyn lisäksi muut mallit ovat HTC, HTS ja Open. HTC-mallissa ohjaamo on katettu ja matkustamo voidaan sulkea liukuovilla. HTS-mallissa on HTC:n kaltainen kattoluukku, mutta avoin takaosa ja Open on puolestaan avoin niin takaosaltaan kuin ohjaamoltaankin.

Pieni suuri vene

Galeon 300 Fly on mielenkiintoisen näköinen vene, mutta todennäköisesti suunnittelija Roberto Curto on joutunut tekemään melko paljon kompromisseja veneen linjoja piirtäessään.

Vene on nimittäin etenkin edestä katsottuna kapea ja korkea. Ennakkoveikkaukset keskusteluttivat kovasti etenkin kaarreajon osalta.

Korkeaan ulkonäköön vaikuttaa osaltaan siis myös rungon kapeus. Samalle rungolle valmistettavasta neljästä mallista Fly onkin selvästi korkein. Sivulta katsottuna korkeus ei kuitenkaan haittaa – osa-ansio tähän saattaa olla sillä, että vene on kuitenkin tyyppimerkintäänsä pidempi. Veneen pituudeksi ilmoitetaan 9,60 metriä ja jatketulla uimatasolla peräti 10,40 metriä eli lähes 35 jalkaa.

Mutta selvästi Galeon 300 Fly on yksi markkinoidemme pienimpiä yläohjaamoveneitä. Yläohjaamoveneiden koko onkin kasvanut parin vuosikymmenen aikana voimakkaasti. Vielä 1980-luvulta voidaan muistaa vaikkapa 25-jalkainen (7,62 m) Bayliner 2556 tai vaihtoehtoisesti Riva Bertram 25 edelliseltä vuosikymmeneltä.

Yläohjaamovene on kuitenkin suosittu edelleenkin ja onkin vaikeaa ymmärtää, miksi ei olisi. Se sopii kesäiseen matkantekoon mainiosti etenkin silloin, kun ei ole kiire. Yläohjaamoveneellä on mukava liikkua saarten suojissa tai sisävesireiteillä luonnosta ja ulkoilmasta nauttien. Avomeritaipaleetkin sujuvat yläohjaamoveneellä mukavasti hellesäällä.

Huonon ja viileän sään varalta veneissä on yleensä aina ollut myös sisäohjaamo muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Yläohjaamo antaa myös selvästi lisää oleskelutilaa ulkona. Voisi hyvin kuvitella, että perheen nuoriso loikoilee mielellään yläohjaamossa samaan aikaan kun vanhemmat vetäytyvät hieman varjoon päiväkahveille peräkannelle.

Galeon 300 Fly valittiin viime helmikuussa Helsingin venenäyttelyn matkamoottoriveneeksi (Kippari 3/2015).

Juhlava peräkansi

Jos Galeonin ostoa harkitsee, eikä rahapussi ole vedetty aivan tiukoille, lisävarusteeksi kannattaa hankkia pitkä uimataso. Sen kanssa perän avotilasta muodostuu todella juhlava.

Galeonissa käytetään takapenkkiä, joita on nähty toki aiemminkin, mutta oikeastaan kummallisen harvoin. Se liikkuu kiskoilla eteen ja taakse (lisävaruste). Eteen vedettynä suurella uimatasolla on tilaa matkan ajaksi vaikka apuveneelle tai tilaan voi irtokalusteilla kattaa kahvittelupaikan. Huvitteluun vedessä se tuo oman mausteensa.

Kun penkki taas on vedetty aivan taakse, perässä on mainio tila, mutta lisää irtoistuimia kaivataan, samoin irtopöytä on asennettava paikoilleen. Penkki ei myöskään ole kovin mukava istuttava. Penkkiosa on lyhyt, joten kevyet irtotuolit ovat muutoinkin paikallaan.

Jos veneessä on vakiouimataso, se riittää niukin naukin, kun penkki on taka-asennossaan. Penkin selkänojassa on kotelo, mutta esimerkiksi kaikille veneen lepuuttimille se ei riitä. Lisää säilytystilaa on avotilassa konehuoneen molemmin puolin.

Sivukansilla kulkee

Sivukansia piirtäessään suunnittelija lienee mietiskellyt useammankin kerran. Kun veneen leveys on kuitenkin vain kolme metriä, sivukannet haukkaavat sisätiloista melkoisen siivun. Perinteiset sivukannet veneeseen on kuitenkin tehty, eikä ole lähdetty toteuttamaan kulkua keulakannelle esimerkiksi tuulilasin kautta.

Sivukannet eivät ole erityisen leveät, mutta kyllä niillä kulkee, vaikka askelmat niille ovat jyrkät. Keulakantta ei juuri ole tarkoitettu oleskeluun. Voipa siellä tietysti ottaa aurinkoa, jos vie patjat mukanaan.

Kulku keulakannella on suhteellisen turvallista ja kaiteista saa tukea. Keula on eurooppalaisittain avoin ja maihinnousu sieltä sujuu kohtuullisesti, ellei hanki lisävarusteeksi keula-ankkuria ja ankkuripeliä, kuten koeajoveneessämme. Keula-ankkurin käyttö ehkä lisääntyy hiljalleen Suomessakin, mutta enemmän käyttöä olisi toistaiseksi peräankkurille.

Kulku yläohjaamoon on helppoa. Sinne menevät oikein portaat. Askelkorkeus on samaa tasoa kuin sivukansillekin mennessä, mutta ongelmia ei ole. Luukku ylös on ahtaanpuoleinen.

Ylhäällä istuu kohtalaisesti viisi henkeä, yksi kuskin vieressä ja loput kuskin takana, jonne saa myös muodostettua aurinkotason.

Yläohjaamo on matala, mutta ajoasento on sentään mukiinmenevä. Tuulisuoja saisi olla vähän korkeampi. Veneen käsittelyä ajatellen uimatason takalaidan näkee kurkkimalla yläohjaamon käyntiluukusta, mutta parempikin näkyvyys voisi olla. Eteen ja sivuillehan näkyvyys yläohjaamosta on tavan mukaan mainio.

Lievää ahtautta

Veneen sisäosiin käydään lasisen liukuoven kautta. Salongissa järjestys on perinteinen. Paapuurin puoleisella laidalla on matkustamo, joka toimii myös ruokailutilana. Sohvalla on riittävästi leveyttä, mutta syvyyttä puuttuu. Sohvan edessä oleva pöytä on muotoiltu käytettävissä olevien senttien mukaan kuusikulmaiseksi ja pituussuunnassa keskeltä taittuvaksi, jotta kulkutilaa olisi edes jonkin verran.

Salonkia vastapäätä on pentteri, jossa on veneen koon huomioon ottaen hyvät tilat liedelle, pesualtaalle, laatikoille jne. Myös laskutilaa löytyy. Takana oikealla on jääkaappi, kuskin penkin alla säilytystilaa.

Pentterin jatkeena on ohjaamo. Liikoja tiloja ei sielläkään ole, mutta kaikki laitteet ovat asiallisilla paikoilla. Moottorin valvontamittarit jäävät vähän kauas, mutta nähtävillä nekin ovat.

Salonki on kaikkiaan kapea, kuten jo ulkoapäin saattoi arvata. Tunnelma on kuitenkin yllättävän valoisa suurten ikkunoiden ansiosta. Sivuilla on veneelle myös omintakeisen ulkonäön antavat, pyöreät liukuikkunat. Koeajossa ne ne toimivat oikein hyvin. Niiden kautta saatiin hyvä tuuletus, ja ikkunat ovat kätevät käyttää.

Tuulilasi on valtavirrasta poiketen yksiosainen, suora ja suuri. Siitä on hyvä näkyvyys ja samalla se lienee kohtuuhintainen valmistaa.

Valoisuus jatkuu keulassa

Valoisa tunnelma jatkuu myös makuutiloissa keulakannen alla. Valoa tulee niin keulakannelle antavasta kattoluukusta kuin runkoikkunoistakin, joista valoa saadaan keulakajuuttaan, wc-tiloihin ja salongin alla olevaan makuukajuuttaan.

Tilankäyttö on myös keulakannen alla esimerkillistä. Ohjauspulpetin alla on erillinen wc-tila. Siellä on tilaa riittävästi myös peseytymiseen.

Keulakajuutassa on perinteinen kaksoisvuode veneen keskilinjalla. Se tarjoaa mukavan makuusijan kahdelle. Säilytystilojakin on kohtuullisesti.

Veneen toinen makuukajuutta on niin sanottu minikajuutta salongin ja ohjaamon alla poikittain veneen pituussuuntaan nähden alla. Kajuutta on toki matala, mutta nukkumiseen riittävä.
Leveyttä ja pituutta on parille aikuiselle oikein hyvin.

Kajuutan etuosassa on lisäksi korkeampi tila pukeutumiseen ja säilytystilaa. Kajuutan voi sulkea ovella, samoin kuin keulakajuutan, joten yksityisyyttäkin on vaikka kahdelle pariskunnalle.

Ajettavuus kunnossa

Aivan suotta ei 300 Flyn runkoa käytetä myös muissa saman kokoluokan veneissä, sillä ajettavuus kaikkineen on veneessä aivan kunnossa. Ennakkoluulot korkeaa ohjaamoa kohtaan karisivat nopeasti, koska tavallisessa ajossa ongelmia ei esiintynyt.

Tiukoissa kaarroksissa vene toki kallistuu reippaasti, mikä tuntuu yläohjaamossa ainakin aloittelijalle yllättävältä, mutta harvoin jyrkkiin kaarroksiin joudutaan turvautumaan muuten kuin hätätilanteessa.

Veneen ajettavuuteen ja mukavuuteen vaikuttaa suuresti sen paino suhteessa pituuteen ja leveyteen. Vene painaa ajokunnossa ja matkavarustein kuutisen tonnia, joten se ottaa vasta-aallotkin kohtuullisen mukavasti.

Normaaliolosuhteissa tavallista parinkymmenen solmun matkavauhtia ei tarvitse iskujen tai paukkeen takia hiljentää. Veneen kulku on tasaista ja myös hiljaista. Äänettömyyteen vaikuttaa myös alipaineinjektiolla tehty runko. Se on tiukkaa ja lujaa tavaraa. Sen pitäisi myös olla perinteistä laminointia kevyempää, mutta ilmeisesti rakenteissa ei ole sen takia säästelty.

Osatekijänä ajomukavuuteen on myös sangen yksinkertaisella syyllä. Testiveneessämme oli moottorina 300-hevosvoimainen diesel, jolla huip- punopeus pysähtyi lukemaan 27,6 solmua.

Toki se riittää huippunopeudeksi, mutta kovaksi vauhti ei pääse yltymään, joten ominaisuudet riittävät hyvin.

Lisää tehoa kaipaisi etenkin liukukynnyksen ylittämiseen.

Miten kävisi sitten, kun perään laitettaisiin suurin sallittu teho eli 2 x 225 hevosvoimaa ja huippunopeus nousisi lähes 40 solmun tuntumaan? Sitä on vaikea kokeilematta sanoa.

Kulutus ei näin painavalle veneelle ole paha. Edullisimmillaan päästään nipin napin alle kahteen litraan meripeninkulmalla.

Paljon venettä, vähän varusteitaGaleon_Yhteenveto

Kuten alussa todettiin, veneen hinta on noin 150 000 euroa. Sen huomioon ottaen Galeonissa saa rahalle hyvän vastineen. Toisaalta siihen hintaan vene ei vielä ole kovinkaan asumiskelpoinen, ei edes melko vähään tyytyvälle veneilijälle.

Hintaan on laskettava vielä melko paljon lisää ennen kuin saadaan aikaan paketti, jonka joku toinen vene tarjoaa jo vakiona.

Jo koeajomoottorista (300 hv) joutuu maksamaan kymppitonnin verran lisää perusmoottoriin (260 hv) verrattuna. Vielä suurempi moottori (Volvo Penta D6-370) maksaa 19 500 euroa. Korkealle veneelle välttämättömät trimmitasotsekä lämmin vesi, uimatason ja wc:n suihku sisältyvät comfort-pakettiin, josta saa maksaa 5 200 euroa. Lämmitin maksaa yli 4 000 euroa, keulapotkuri yli 5 000 euroa, elektroniikkapaketin hinta on peräti 8 580 euroa, pidennetty uimataso ja liukukiskoin varustettu takapenkki maksavat yhteensä seitsemisen tuhatta jne. Lisäksi tulevat monet mukavuusvarusteet, tiikit, peitteet, nahkaverhoilu, matot, verhot ja monet tarvikkeet.

Vakiovarustukseen kuuluvat perustekniikan lisäksi oikeastaan vain jääkaappi sekä vesi-wc säiliöineen. Koeajoveneemme hinta nousikin jo yli 200 000 euron.

Vaikka asiakas tinkisi mukavuuksista, veneen hinta on helposti 170 000–180 000 euroa. Sellaisenakaan se ei ole kova. Huomioon on otettava, että vene vaikuttaa erittäin tukevalta ja hyvin tehdyltä – viimeistelyssäkään ei ole moitteen sijaa.

Kaikkiaan Galeon on mennyt veneenrakennuksessa paljon eteenpäin siitä, kun ensimmäiset veneet Suomeen rahdattiin. Alkaa tuntua siltä, että puolalaisenkin veneen voi ostaa turvallisin mielin ilman ennakkoluuloja.

Lue testi digilehdestä 5/2015

Galeon 300 Fly

Pituus 9,60 m, pidennetyllä uimatasolla 10,40 m

Leveys 3,0 m

Paino 5 500 kg

Valmistusmateriaali lujitemuovi

Kantavuus 8 henkeä

Vuodepaikkoja 4

Koeajomoottori Volvo Penta D4-300 300 hv diesel

Moottorisuositus 260–450 hv (1- tai 2-moottoriasennus)

Polttoainesäiliö vakio 415 l, lisävaruste 600 l

Vesisäiliö 200 l

Septitankki 80 l

Vakiovarusteet mm. septitankki, harmaavesitankki, painevesi, vesi-wc, sähköinen kattoluukku, kaksiakkujärjestelmä, jääkaappi, liesi, karttaplotteri sisäohjaamossa, moottori Volvo Penta D4-260.

Lisävarusteet mm. comfort-paketti sis. lämmin vesi, suihkut, trimmitasot. Luksus-paketti sis. mm. alcantara-verhoilut. Elektroniikkapaketti sis. mm. radio, VHF, suuri plotteri.

CE-luokitus B (avomeri)

Hinta vakiovarustein 152 800 €

Valmistaja Galeon, Puola

Maahantuoja ja myyjä Nordec Nautic Oy, Hyvinkää

 

Lue myös nämä

X