Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käytettyä ajamassa: Sun Runner 230 Classic -90 + Volvo Penta AQ 200D -85

Reilut viisitoista vuotta sitten amerikkalaiset Sun Runnerit hämmästyttivät postimyyntikuvaston sivuilla. Nyt niitä voi kohdata enää käytettynä. Tutkimme yhden yksilön selvittääksemme, kärsiikö vene suotta onnettomasta maineestaan.

16.10.2006

Tekstija kuvat mikko rajala ja timo sarkkinen

Jenkkituonnin kultavuosina 1980-luvun lopulla tuntemattomia venemerkkejä ilmestyi meikäläisten ihmeteltäväksi tiiviiseen tahtiin. Yksi tulokkaista oli Sun Runner, yltä päältä keskiverto amerikkalaisvene, jonka ei olisi uskonut kirvoittavan suuria tunteita enempää puolesta kuin vastaankaan.

Vaan toisin kävi. Sun Runner nousi hetkessä tuontiveneiden kuumimmaksi nimeksi. Missä venekansaa kokoontui, taivasteltiin silmät soikeina uutukaisen hintaa. Vuonna 1990 tässä esiteltävä 230 Classic maksoi vakiosisäperämoottorillaan 149 000 markkaa. Kutakuinkin samantyylisestä ja -kokoisesta, edullisena tunnetusta Bayliner Ciera 2651:stä pyydettiin tuolloin 198 000 ja Four Winns 245 Vistasta 257 000 markkaa.

Toki veneissä on eronsa, mutta riittävän vertailukelpoisia ne ovat todistamaan, että hintakilvassa Sun Runner räväytti pohjat. Merkkiä myytiin lyhyessä ajassa satoja yksilöitä, mikä oli huima tulos jopa 1980- ja 90-luvun taitteen railakkaasti vetäneillä venemarkkinoilla.

Kauppa kävi, vaikka vene on alusta asti kärsinyt heikonlaisesta maineesta. Monet yhdistivät kakkoslaadun Sun Runneriin. Mollisävyisiä mielipiteitä laukoivat tosin etunenässä ”rantojen viisaat”, usein veneitä näkemättä saati ajamatta.

Puhetta riitti hinnan ja laadun lisäksi tavasta, jolla Sun Runneria markkinoitiin. Ne kun putkahtivat suoraan olohuoneisiin pokkarikokoisissa postimyyntikuvastoissa. Moista suoramarkkinointia moni kilpaileva venekauppias piti liian aggressiivisena.

Tottahan Sun Runnereissa ilmeni purnattavaa ihan syystäkin, huonosti toteutettuja yksityiskohtia ja keskeneräistä viimeistelyä. Mutta jälkeenpäin katsoen Sun Runnerin kohtaloksi koitui sietää haukut muidenkin jenkkiveneiden puolesta.

Sekä Sun Runnerin valmistus että maahantuonti Suomeen loppuivat vuonna 1991. Talouslama oli iskenyt, eikä tuontiveneitä devalvaation myötä voinut ostaa yhtä edullisesti kuin ennen. Yhdysvalloissa yhtenä syynä Sun Runner Marine Inc:n konkurssiin on mainittu tuolloin voimaan astunut yli 100 000 dollarin veneitä koskenut ns. ylellisyysvero.

Sun Runner 230 Classic kuului laajahkon tuontimalliston keskikastiin. Rungoltaan seitsenmetrinen, ankannokka ja perän uimataso mukaan laskettuna 7,7-metriä pitkä vene on linjakas daycruiser. Sitä ohjataan avotilasta tuulilasin takaa. Kippari istuu pyörivällä tuolillaan, pari kolme matkustaa viereisellä pitkittäispenkillä ja loput porukasta peräpenkillä. Tällaisena avotila ei ole turhan täyteen kalustettu, kalamiehillekin jää touhutilaa.

Lue juttu kokonaisuudessaan Kipparista 3/2006.

Tekniset tiedot

Sun Runner 230 Classic (-90)

Pituus 7,72 m
Leveys 2,6 m
Paino n. 2 200 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Makuusijoja 4
Polttoainesäiliö 170 litraa
Vesisäiliö 95 litraa
Moottori Volvo Penta AQ 200D/290B, vm. 1985
Vakiomoottori myyntivuonna Volvo Penta AQ 231 Duoprop, 229 hv.
Myyntihinta 20 500 €
Hinta valmistusvuonna 149 000 markkaa (1990)
Valmistaja Sun Runner Marine inc. USA

Lue myös nämä

X