Amerikkalainen Stingray on muutaman vuoden tauon jälkeen palannut Suomen venemarkkinoille. Stingray käyttää veneissään patentoitua ZP-pohjamuotoa. Stingray 235 CR:n testin yhteydessä tutustuimme myös pohjaratkaisuun.
Merkki on nyt jälleen ilmestynyt myös Suomen markkinoille, vaikka se katosi täältä välillä. Edellinen maahantuontiyritys tehtiin viitisen vuotta sitten, mutta suurta myyntimenestystä veneestä ei tullut. Menestymisen edellytyksiä Stingrayllä kuitenkin on, jos venettä aletaan markkinoida entistä tehokkaammin ja se pidetään paremmin ostavan yleisön nähtävillä.
Veneen muotoilu on kyllä menevän näköistä ja moni yksityiskohta vaikuttaa hyvin harkitulta, mutta mitään muusta amerikkalaisten veneiden massata poikkeavaa siinä ei käytännössä ole. Hinta voisi olla selkeä kiihdytin kaupankäyntiin, eikä Stingray ole pahan hintainen.
ZP-pohjainen CR
Stingray on onnistunut jopa patentoimaan pohjaratkaisunsa, jota he nimittä ZP- eli Z-plane -pohjaksi.
Kovin ihmeellinen Stingrayn pohja ei ole, mutta tavanomaisia nousu- tai roiskelistoja sieltä ei löydy. Niiden sijaan pohjassa on noin sentin syvyiset portaat, ikään kuin limisaumaisen puuveneen laidassa. Listojen tarkoituksena on vähentää kitkaa, tuottaa potkurille eheämpi veden virtaus ja näin ollen päästä huimiin suorituskyky- ja taloudellisuuslukuihin.
Muilta osin Stingray 235 CR on hyvin pitkälti matalarunkoinen DC-vene, jota amerikkalaiset kutsuvat yleisesti cuddy cabineiksi.
Stingrayssä on vakiona kuomu, joka saadaan kohtuullisen kätevästi niputettua kaariensa varaan ikään kuin varuste- eli targakaareksi. Tarvikkeita siihen ei kuitenkaan pidä eikä voi asentaa.
Takana on DC-veneeksi suuri uimataso, jota todella voi kuvitella käytettävän nimensä mukaiseen tarkoitukseen. Uimatasolla voi jopa oleskella tai istuskella. Tasolle on mahdutettu myös suuri tavarakotelo, jota voi hyödyntää lepuuttimien tai köysien säilytyspaikkana.
Testiveneemme moottorina oli malliston edullisin, viisilitrainen MerCruiserin bensiini-V8 perusvetolaitteella, Alpha Onella. Tehoa MPI-moottorissa on 260 hevosvoimaa.
Tekniset tiedot
Pituus | 7,30 m |
Leveys | 2,57 m |
Paino | n. 1 900 kg |
Valmistusmateriaali | lujitemuovi |
Henkilöluku | 8 |
Tehosuositus | 220 – 320 hv sisäperämoottori |
Koeajomoottori | MerCruiser 5.0 MPI V8, 260 hv bensiinisisäperämoottori, vetolaite Alpha One |
Polttoainesäiliö | 216 litraa |
Makeavesisäiliö | 49 litraa |
Vakiovarusteet | mm. pöytä, kuomu, uimatikkaat ja -taso, keulatikkaat, makeavesijärj., pesualtaat, jääkaappi, kem.wc, radio, kompassi, mittaristo, matot |
Lisävarusteet | mm. runkoväri (valittavissa useita vaihtoehtoja), satamapeite |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Hinta | 46 950 euroa |
Valmistaja | Stingray Boats Etelä-California, USA |