Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Stingray 235 CR – Pohjainnovaatio Jenkeistä

17.11.2011

TekstiVesa Leppä

KuvatSeppo Evinsalo

Amerikkalainen Stingray on muutaman vuoden tauon jälkeen palannut Suomen venemarkkinoille. Stingray käyttää veneissään patentoitua ZP-pohjamuotoa. Stingray 235 CR:n testin yhteydessä tutustuimme myös pohjaratkaisuun.

Merkki on nyt jälleen ilmestynyt myös Suomen markkinoille, vaikka se katosi täältä välillä. Edellinen maahantuontiyritys tehtiin viitisen vuotta sitten, mutta suurta myyntimenestystä veneestä ei tullut. Menestymisen edellytyksiä Stingrayllä kuitenkin on, jos venettä aletaan markkinoida entistä tehokkaammin ja se pidetään paremmin ostavan yleisön nähtävillä.

Veneen muotoilu on kyllä menevän näköistä ja moni yksityiskohta vaikuttaa hyvin harkitulta, mutta mitään muusta amerikkalaisten veneiden massata poikkeavaa siinä ei käytännössä ole. Hinta voisi olla selkeä kiihdytin kaupankäyntiin, eikä Stingray ole pahan hintainen.

ZP-pohjainen CR

Stingray on onnistunut jopa patentoimaan pohjaratkaisunsa, jota he nimittä ZP- eli Z-plane -pohjaksi.

Kovin ihmeellinen Stingrayn pohja ei ole, mutta tavanomaisia nousu- tai roiskelistoja sieltä ei löydy. Niiden sijaan pohjassa on noin sentin syvyiset portaat, ikään kuin limisaumaisen puuveneen laidassa. Listojen tarkoituksena on vähentää kitkaa, tuottaa potkurille eheämpi veden virtaus ja näin ollen päästä huimiin suorituskyky- ja taloudellisuuslukuihin.

Muilta osin Stingray 235 CR on hyvin pitkälti matalarunkoinen DC-vene, jota amerikkalaiset kutsuvat yleisesti cuddy cabineiksi.

Stingrayssä on vakiona kuomu, joka saadaan kohtuullisen kätevästi niputettua kaariensa varaan ikään kuin varuste- eli targakaareksi. Tarvikkeita siihen ei kuitenkaan pidä eikä voi asentaa.

Stingray 235 CR Stingray 235 CR

Takana on DC-veneeksi suuri uimataso, jota todella voi kuvitella käytettävän nimensä mukaiseen tarkoitukseen. Uimatasolla voi jopa oleskella tai istuskella. Tasolle on mahdutettu myös suuri tavarakotelo, jota voi hyödyntää lepuuttimien tai köysien säilytyspaikkana.

Testiveneemme moottorina oli malliston edullisin, viisilitrainen MerCruiserin bensiini-V8 perusvetolaitteella, Alpha Onella. Tehoa MPI-moottorissa on 260 hevosvoimaa.

Tekniset tiedot

 

Pituus 7,30 m
Leveys 2,57 m
Paino n. 1 900 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Henkilöluku 8
Tehosuositus 220 – 320 hv sisäperämoottori
Koeajomoottori MerCruiser 5.0 MPI V8, 260 hv bensiinisisäperämoottori, vetolaite Alpha One
Polttoainesäiliö 216 litraa
Makeavesisäiliö 49 litraa
Vakiovarusteet mm. pöytä, kuomu, uimatikkaat ja -taso, keulatikkaat, makeavesijärj., pesualtaat, jääkaappi, kem.wc, radio, kompassi, mittaristo, matot
Lisävarusteet mm. runkoväri (valittavissa useita vaihtoehtoja), satamapeite
CE-luokitus C (rannikko)
Hinta 46 950 euroa
Valmistaja Stingray Boats Etelä-California, USA

Lue testi Kipparista 11/2011

Lue myös nämä

X