Testit

Targa 30.1

Täysin uusi Targa 30.1 on asuttavuuden ja kätevän koon kompromissi. Muita kompromisseja tässä arvoveneessä ei ole tehty.

21.03.2017

TekstiRaimo Tengvall

KuvatKari Wilen, Raimo Tengvall, Markus Pentikäinen/Otavamedia ja valmistaja

Targat ovat nousseet suomalaisessa veneilyssä lähes pyhään asemaan. Niitä arvostavat ja kunnioittavat monet sellaisetkin, jotka eivät niiden ominaisuuksista paljoa tiedä. Maine on kiirinyt edellä.

Myynti vetää Suomen lisäksi nykyään hyvin myös monissa muissa tärkeissä veneilymaissa. Targoja menee niin huvi- kuin ammattikäyttöönkin. Työtehtävissä niitä voi nähdä esimerkiksi Englannin poliisilla Thames-joella, Sveitsissä rajavartiolaitoksella ja Grönlannissa lääkärivenekäytössä.

Meillä kotimaan rannikoilla Targa taas on arvostettu merenrantahuvilan komistus. Venekerholla sen ”laituriuskottavuus” on ehkä korkeampi kuin millään muulla veneellä.

Uusi Targa 30.1 pääsee kätevään väliin täyttämään 27.1:n ja 32:n välisen aukon. Se alkoikin tuntua turhan isolta väliltä nykymallistossa. Muotit ovat uusia, joten vene ei ole suurennettu 27.1 eikä pienennetty 32. Talon oma designer Ville Rantala on suunnitellut veneen tiiviissä yhteistyössä Botnia Marinin omistajaperheen Johan ja Robert Carpelanin kanssa.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X