Vertailimme kolmea tarvikepotkuria alkuperäiseen ja eroja löytyi, vaikka jokainen täytti tehtävänsä sangen hyvin.
Katseet kohdistetaan tarvikepotkureihin yleensä silloin, kun alkuperäinen potkuri on ruhjoutunut käyttökelvottomaksi. Yleensä niin käy kivilleajon, varomattoman rantautumisen yhteydessä tai yllättävän tukin kolahtaessa potkuriin.
Sekä alumiini- että teräspotkureita pystytään korjaamaan, mutta korjaamot ovat melko vähissä ja sen myötä korjausta saattaa joutua odottamaan, eikä korjauskaan aivan ilmaista ole. Monissa tapauksissa potkuri vaurioituu jo yhdestä kolauksesta korjauskelvottomaksi tai sellaiseksi, että korjaus ei enää muulla tavoin ole mielekästä.
Alkuperäistä potkuria vastaavan potkurin saa tietysti kaikkein varmimmin merkkiliikkeestä, mutta usein tarvikepotkuri houkuttelee hinnallaan.
Kuumimpaan sesonkiaikaan alkuperäistäkään potkuria ei aina löydy suoraan hyllystä, vaan tavara joudutaan tilaamaan.
Hankalin tilanne lienee silloin, kun kiveen osutaan kaukana kotivesiltä kesken lomaa. Silloin varapotkuri olisi tarpeen, sillä muussa tapauksessa tarvitaan hinausapua ja iso osa lomasta saattaa mennä pilalle potkuria etsittäessä ja ennen kuin se saadaan taas paikoilleen.
![]() |
![]() |
Mercury Black Max | Hustler |
![]() |
![]() |
Solas | Propulse |
Testipenkkinä oli tällä kertaa kotimainen Silver Hawk DC, jonka perässä vauhtia antoi 90 hevosvoiman Mercury Optimax, uuden tekniikan kaksitahtinen, suorasuihkutusmoottori. Sen vakiopotkurina on alumiininen Black Max. Samaa potkurityyppiä käytetään Mercuryn 75-125 hevosvoiman moottoreissa.
Maahantuojat ja lisätiedot
Mercury Black Max | Brunswick Marine, Espoo | www.brunswickmarine.fi |
Hustler | USA-Mariner Shop, Mäntsälä | www.usamarineshop.fi |
Propulse | Oy Maritim Ab, Helsinki | www.maritim.fi |
Solas | US-Parts, Helsinki | www.usparts.fi |
Teksti: Staffan Westerling ja Vesa Leppä
Kuvat: Staffan Westerling