Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käyttötesti 2013 alkaa: Tehokas kolmisylinterinen Mercury 115 OptiMax Pro XS

Kipparin tämän kauden Käyttötestimoottori Mercury 115 OptiMax Pro XS jatkaa 115-hevosvoimaisten moottoreiden Käyttötestisarjaa.

01.07.2013

Tekstivesa leppä

Kuvatseppo evinsalo

Nimi OptiMax kertoo siitä, että moottorin työtapa on kaksitahtinen ja Pro XS puolestaan siitä, että moottorissa on selvästi enemmän tehoa kuin mallimerkintä muutoin antaa ymmärtää.

Vaikka nelitahtisuus on suurelta osin syrjäyttänyt kaksitahtiset koneet perämoottorimarkkinoilla, kaksitahtisilla on edelleen kannattajansa. Suomeen tuodaan edelleen kolmea erimerkkistä kaksitahtimoottoria, vaikka asiaa ei aina muisteta. Kaksitahtisia ovat edelleen Evinrude E-Tec, Mercury OptiMax ja Tohatsu MD. Joukosta on pudonnut pois Yamahan HPDI, jota ei tuoda enää Suomeen.

Kaikki Suomeen ja samalla koko Eurooppaan tuotavat kaksitahtimoottorit ovat niin sanottuja uuden tekniikan moottoreita, jotka täyttävät nykyisin voimassa olevat pakokaasumääräykset. Vanhan tekniikan moottoreita ei EU:n alueelle saa tuoda, vaikka niitä valmistetaan edelleen. Ne myydään kuitenkin pääasiassa Afrikan, Aasian ja Etelä-Amerikan markkinoille, missä pakokaasupäästöillä ei ole merkittäviä rajoituksia.

Perämoottoritekniikka joutui järistyksen kouriin, kun 1990-luvulla kävi selväksi, että perämoottoreiden aiheuttamia pakokaasupäästöjä tullaan rajoittamaan kovalla kädellä uuden vuosikymmenen puolivälissä.

Tehtaiden valittavissa oli kaksi tietä. Yksi vaihtoehto oli nelitahtisuus. Toinen tapa rajoittaa pakokaasupäästöjä oli kehittää kaksitahtisia, ja ratkaisuksi tuli suorasuihkutus.

Suorasuihkutuksessa polttoaine suihkutetaan sylinterin palotilaan silloin, kun pakoaukot ovat jo sulkeutuneet. Kaksitahtisissahan mäntä sulkee sekä pakoaukot että imuaukot.

Kun pakoaukko on kiinni, kaikki palotilassa oleva polttoaine saadaan poltetuksi mahdollisimman tehokkaasti, eikä sitä huuhtoudu osittain tai kokonaan palamattomana ulos moottorista.

Eri tehtaat suuntasivat katseensa eri alihankkijoihin, jotka olivat puurtaneet uuden suorasuihkutustekniikan kanssa jo pitkään.

Pakokaasupäästöjen rajoitukset ovat tehneet perämoottoreista teknisempiä ja niissä käytetään enemmän elektroniikkaa. Päästöjen vähenemisen myötä moottoreiden kulutukset ovat laskeneet ja kaksitahtiset ovat päässeet nelitahtisten kulutuslukemiin.

Moottoriin kokeillaan vielä erilaisia potkureita ennen suorituskyky- ja kulutusmittauksia. Moottorilla ajetaan jäiden tuloon saakka ja tunteja kertynee mittariin totuttuun tapaan yli 200.

Testiraportit:

Scout 175 SF + Mercury 115 ELPT OptiMax Pro XS

4/2014

12/2013

6/2013

Lue myös nämä

X