Kestotestimoottorin nimessä OptiMax kertoo siitä, että moottorin työtapa on kaksitahtinen ja Pro XS puolestaan siitä, että moottorissa on selvästi enemmän tehoa kuin mallimerkintä muutoin antaa ymmärtää. Ensimmäisissä maisteluissa moottorissa tuntuu olevan ruutia sangen kiitettävästi.
Pakokaasupäästöjen rajoitukset ovat tehneet perämoottoreista teknisempiä ja niissä käytetään enemmän elektroniikkaa. Päästöjen vähenemisen myötä moottoreiden kulutukset ovat laskeneet ja kaksitahtiset ovat päässeet nelitahtisten kulutuslukemiin.
Moottoriin kokeillaan vielä erilaisia potkureita ennen suorituskyky- ja kulutusmittauksia. Moottorilla ajetaan jäiden tuloon saakka ja tunteja kertynee mittariin totuttuun tapaan yli 200.
Moottorin testiraportti julkaistaan syksyllä ja loppuraportti ensi keväänä.
Teksti: Vesa Leppä
Kuvat: Seppo Evinsalo