Tilaa
Testit

Tenderline Youngster 560 on mielenkiintoinen tutkielma

22.12.2011

Tekstivesa leppä

Kuvatseppo evinsalo

Tenderlinen Youngster 560 ei nimestään huolimatta ole sen enempää apuvene kuin nuorisovene. Tietysti siitä pitää huolen jo korkea hinta, mutta veneen olemus ja vaadittava moottoriteho viittaavat lähinnä yhteysveneeseen tai vapaa-ajan viettoon.

Youngsteriin on todella helppo nousta kaikkialta muualta paitsi keulasta, joka nyt kuitenkin on yleisin kulkureitti Suomessa. Asiaa auttaisi, jos veneen keulaan olisi laitettu A-viitosen verran samaa liukuestemateriaalia kuin muualla veneessä.

Varsinaista juhlaa on tulla veneeseen suuren uimatason kautta. Kulku perän kautta on helppoa myös siksi, että takapenkillä on selkänoja vain keskellä, jolloin se tarjoaa tukea vain yhdelle tai kahdelle hengelle. Mutta samalla se jättää laidat kululle vapaiksi.

Youngsterin avotila on erittäin helppokulkuinen. Veneen leveys on 2,20 metriä, joten hieman yli metrin levyisen ohjauspulpetin molemmilla puolilla on tilaa liikkua.

Virvelimiehet pitävät varmasti myös suuresta keulapenkistä, joka toimii mainiosti heittotasona. Sama pätee uimatasoon, jollaisesta moni kalamies on vain haaveillut.

Tenderlineissa käytetty liukueste tuntuu tehokkaalta ja toimivalta, mutta paljaan jalan alla se ei ole miellyttävä.

Paljon istumatilaa

Seppo Evinsalo

Veneessä on kaikkiaan paljon istumatilaa, vaikka penkkejä on vain yksi takana ja periaatteessa yksi edessä. Lisäksi on pieni penkki ohjauspulpetin edessä. Takapenkille mahtuu kolme henkeä, vaikka selkänojaa on kunnolla vain yhdelle.

Selkänoja on kuitenkin hyvin symbolinen. Sen virkaa toimittaa kaide ja sen ympärille tehty putkimainen pehmuste.

Puuttuvat knaapit

Kalamiehet saattaisivat pitää Tenderlinesta myös siksi, että siinä ei ole lainkaan knaapeja, joihin verkon liinat sotkeutuisivat. Hankalaa veneen kiinnittäminen laituriin kuitenkin on. Nyt köydet ja lepuuttimet on kiinnitettävä sivukaiteisiin ja keulan kiinnitykseen on sisäpuolelle upotettu kaiteen pätkä. Knaapit puoltaisivat edelleen paikkaansa, vaikka ne verkkomiehiä haittaisivatkin.

Kiinnittymiseen liittyviä, mukavia yksityiskohtia ovat keulan kuminen törmäyssuoja, jonka turvin voi nojata vaikka betonilaituriin. Myös uimatason takareunassa on tukeva törmäyssuoja, joka ulottuu pitkälle kyljen puolelle.

Polttoaineen täyttöaukko on sijoitettu keulaan, mutta laitojen sisäpuolelle ilman valumasuojaa. Yli pulpahtava bensa valuu suoraan keulapenkille ja siitä turkille.

Vähän säilytystilaa

Tavaroille on tarjolla vain kotelo keulapenkin ja takapenkin alla. Tilat eivät edes ole suuria.

Ankkurille, köysille ja muille venevarusteille ei ole koteloita missään, tosin niitä ripottelemalla eri puolille venettä menetettäisiin vapaa liikkumatila ja upea uimataso.

Säilytyskotelot ovat kuitenkin hyvin tiiviitä ja niiden avautumismekanismi on upea.

Erikoisia ovat kuitenkin luukkujen lukitukset. Salvoissa on erikoisella ympyräavaimella avautuvat lukot, jotka ovat käsittämättömän vaikeakäyttöiset niin avattaessa kuin suljettaessa.

Kohtuullinen ajettava

Seppo Evinsalo

Kuskilla on pienimmässä Tenderlinessa vain kohtalaiset oltavat. Pulpetti on massiivinen, muttei kuitenkaan anna kovin paljoa suojaa. Hyvää ajoasentoa on vaikea löytää, kun selkänojaan tukeutuessa käsi ei enää yllä kaasukahvalle. Sivuttaistukea penkistä ei saa, jaloille on asiallinen tila.

Veneen maksimitehosuositus on 90 hevosvoimaa. Koeajomoottorin 60 hv teho on suosituksen alarajalla. Se riittää veneeseen nipin napin.

Ajettavuus ei ole millään tavalla häikäisevää, mutta pienemmässä aallokossa vene kulkee mukavasti ja pehmeästi. Yllättäviä elkeitä vene ei osoita.

Pystyt kyljet ovat omiaan nostamaan roiskeet veneen sisälle asti, muttei kuitenkaan häiritsevässä määrin.

Resonansseja

Vene on tehty hienosti nelimillisestä alumiinista ja erittäin tukevan tuntuinen. Jotain kummallista rakenteessa kuitenkin on, koska se pyrkii resonoimaan ja suuret kylkipinnat elämään niin aallokon kuin moottorin kierrosten myötä.

Koeajetun veneen hinta tuntuu sangen suurelta. Veneen hinnaksi jää testiveneen varustein 30 000 euroa, jolla saa vaikkapa Buster Magnumin tai XO 220 S:n. Ne toki vaativat suuremman moottorin, mutta helppo ei Tenderline Youngsterin tie ostajien sydämiin ole.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 12/2011

Tekniset tiedot

Pituus 5,60 m
Leveys 2,20 m
Paino 650 kg
Syväys 0,40 m
Valmistusmateriaali alumiini (4 mm)
Moottorisuositus 60–90 hv perämoottori
Koeajomoottori Mercury F60
Polttoainesäiliö 60 litraa
Vakiovarusteet mm. kiinnitysköydet, lepuuttimet, ankkuri köysineen, mela
Lisävarusteet mm. Garmin karttaplotteri sis. koeajoveneen hintaan
Henkilömäärä 6
CE-luokitus C (rannikko)
Koeajoveneen hinta 39 900 e
Valmistusmaa Hollanti
Valmistaja Tenderline Schotman Maritiem, Hollanti, www.tenderline.nl
Maahantuoja X-Yachts Finland Oy, Helsinki, www.x-yachts.fi

 

 

Lue myös nämä

X