Kun Terhi esitteli neljä vuotta sitten 445-mallinsa, siitä oli helppo ennustaa mökkirantojen valloittajaa. Kohtuulliseen, ellei suorastaan edulliseen hintaan saattoi saada kahvaohjattavan tai sivupulpetilla varustetun veneen, joka oli erinomaisen vakaa ja jonka voimanlähteeksi riitti 15–30 hevosvoiman perämoottori.
Odotukset ovat toteutuneet. Sivupulpetilla varustettu 445 C-mallia on ollut ensirekisteritilastoissa parhaimmillaan maamme viiden myydyimmän venemallin joukossa. Ja kaikkia myytyjä veneitä ei siellä Terhin tapauksessa näy, sillä 20-hevosvoimaisella tai pienemmällä moottorilla varustetuilta veneiltähän ei tässä kokoluokassa rekisteröintiä vaadita.
Suosituimmasta moottorista ei ole epäselvyyttä, se on ollut kolmekymppinen Honda. Nyt, kun Terhi 445 päivitettiin 450:ksi, tehosuosituksen yläraja nostettiin 40 hevosvoimaan. Myyjiltä ei varmasti jää mainitsematta, että Terhin kanssa samaan ”talliin” kuuluva Honda uudisti BF40-mallinsa tälle kaudelle.
Terhin kohdalla on siis osuvampaa puhua päivityksestä kuin uudistuksesta. 445:een tykästyneiden ei tarvitse olla huolissaan suosikkimallinsa muodonmuutoksesta. 450 on käytännössä sama vene, vain peräpeiliä on vahvistettu kasvaneen tehosuosituksen takia.
Ostajalle on kuitenkin luvassa enemmän vaihtoehtoja. 450-mallia tarjotaan tutusti kahvaohjattavana ja sivupulpetilla varustettuna, mutta uutena markkinoille tulee nyt keskipulpettiversio, mallimerkinnältään 450 CC.
Esittely kokonaisuudessaan luettavissa Kipparin tilaajille numerosta 8/2018.