- AMT 190 BR
- Bella 550 BR
- Jeanneau Cap Camarat 5.5 BR
Tähän vertailuun valittiin markkinoiden viime syksyn tuoreimmat lujitemuovirunkoiset, pyöreästi 5,5-metriset ehdokkaat. Lujitemuovirunkoiset siksi, että perinteisellä materiaalilla on hurjasta alumiinibuumista huolimatta vankat kannattajansa.
Tuttuun tapaan vertailukolmikko on tasapäinen sekä mittojen että tehosuositusten valossa. Sataheppainen perämoottori asettuu kaikissa suosituksen keskelle, joten veneet pyydettiin ja saatiin sellaisilla. Samantehoiset myllyt varmistivat, että pakettihinnat asettuvat lähelle toisiaan, 31 000–35 000 euron haarukkaan.
Tilastojen kärkikaksikko
Kontiolahtelainen AMT on uskonut bowrider-konseptiin pitkään. Itse asiassa historiansa alusta alkaen, sillä kolmen ensimmäisen, vuonna 2006 esitellyn mallin joukkoon kuului 5,5-metrinen 185 BR (Kippari 2/2014 ja 5/2015). Se pysyikin mallistossa kummempia muutoksia kokematta aina vuoteen 2016.
AMT 190 BR on moderni avokeulavene, joka on tiloiltaan ja mitoituksiltaan hiottu mahdollisimman moneen käyttöön soveltuvaksi.
AMT:ssä on enemmän kontrastia kuin ennen, mutta yleisilme on kovin neutraali.
Korvaajaksi vuonna 2016 esitelty 190 BR oli täysin uusi malli niin tiloiltaan, tyyliltään kuin rungoltaankin.
Kaikkiaan neljästä AMT:n avokeulasta 190 BR on toiseksi pienin. Sitä rekisteröitiin viime vuonna 17 kappaletta – enemmän kuin mitään muuta lujitemuovista avokeulavenettä samasta kokoluokasta.
Mukaan valittiin myös Bella 550 BR. Kuopiolaisvalmistaja uskoo AMT:n tavoin vahvasti tämän tyyppisiin veneisiin, sillä lujitemuovisten 500-, 550-, ja 600 BR -mallien lisäksi ostajaa houkuttelevat alumiinirunkoiset Falconit, jotka ovat tyyliltään samaa perhettä. Bella 550 BR:lle kirjattiin viime vuonna 11 rekisteröintiä ja se oli heti AMT:n jälkeen kokoluokassaan toiseksi suosituin lujitemuovinen avokeulavene.
Bella on joukon kevyin, mutta pärjäsi silti mallikkaasti haastavissakin oloissa. 100 hevosvoimaa on tähänkin veneeseen nappivalinta.
Bellaa leimaa tyylipuhdas ja linjakas ilme. Joukon ainut kiinteä L-sohva tuo DC-henkisen tunnelman matkustamoon.
Ranskalaismerkki haastajana
Kotimaisille merkeille löytyi helposti ulkomainen haastaja, kun Jeanneau esitteli viime vuonna historiansa ensimmäisen bowrider-mallin samaiseen luokkaan. Maahantuojan mukaan se on suunnattu ennen kaikkea pohjoismaisille markkinoille.
Cap Camarat 5.5 BR on ranskalaismerkin pienin avokeulamalli, suuremmat sisarukset ovat 6,5- ja 7,5-metrisiä. Kotimaisiin kilpailijoihin verrattuna 5.5 BR on huomattavan leveä ja korkealaitainen, mikä antaa sille omaleimaisen, ”jyskyn” ulkonäön.
Jeanneau on joukon tasapainoisin ajettava, eikä sen käytöksestä saa irti mitään yllättävää. Rakenteeltaan Jeanneau on jämäkkä vene.
Jeanneau on joukon levein vene ja siinä on muita enemmän ison veneen tuntua.
Tasaväkisin eväin
Tämänkertaiseksi testitehoksi valittiin siis tasan sata hevosvoimaa. Bella ja Jeanneau sattuivat vielä saamaan samanmalliset Mercuryt, uudet isot 2,1-litraiset nelisylinteriset nelitahtimallit. AMT:tä vauhditti luonnollisesti Honda.
Marssinopeudet ovat kaikilla veneillä samaa luokkaa, eli noin 20 solmua, jolloin niin polttoainetalous kuin melutasokin ovat kaikissa parhaimmillaan.
Vertailukolmikko on yllättävän tasaväkinen myös polttoainekapasiteeteiltaan. Sekä AMT:ssä, että Jeanneaussa on sadan litran säiliöt, Bellaan mahtuu viisi litraa enemmän.
Lue Kipparista 5/2018 mikä vertailukolmikon veneistä oli testivoittaja.
Vertaa tämän testikolmikon veneitä jo aikaisemmin testattuihin. Haastajina Bayliner VR5 sekä Crestliner 1650 Fish Hawk.