Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Testissä Quarken 27 Cabin – Avomallista yhteysveneeksi

Avoveneen muuttaminen kajuuttaveneeksi ei ole helppo tehtävä. Suomalaisuutuus Quarken 27 Cabiniin muutos on kuitenkin tehty. Testasimme, miten se toimii.

14.10.2022

Tekstivesa leppä

Kuvatanton reenpää

Kenelle: Tyylikästä ja suojaista yhteysvenettä etsivälle. Sopii myös lisävarustein kahden pienen perheen tai aikuisjoukon päiväretkille.


Kokonaan uusi suomalainen venemerkki Quarken esiteltiin suurelle yleisölle tämän vuoden alkupuolella.

Ensimmäiseksi markkinoille tuli malli 27 Open. Se oli osittain vielä prototyyppivaiheessa, kun Kippari kävi ensimmäisen kerran tutustumassa veneeseen viime vuoden 2021 lopulla. Vene-esittely julkaistiin Kipparissa 2/2022. Uutuus oli kansan suussa ”kirveskeulaiseksi” nimetty, uusimman muotoiluvir­tauksen mukaan tehty avovene, jossa on myös pieni kajuutta. Keula on terävä ja pysty, pohja on samojen muotivirtausten mukaisesti kaksiportainen porraspohja voimakkaine nousulistoineen.

Openin jälkeen esiteltiin malli 27 T-Top. Siinä matkustamon ja ohjaamon yllä on paksujen kannattimien varassa kova katto, joka toimii helteillä hyvänä aurinkosuojana.

Uusi 27 Cabin – samalle rungolle sekin – antoi odotuttaa itseään kesään saakka. Koeajolle päästiin loppukesästä.

Uusi Cabin on suunniteltu sekä yhteys- että retkiveneeksi. Yhteysveneeltä vaaditaan hyvän suojan antava matkustamo tuulia ja sateita vastaan. Retkiveneeltä taas odotetaan hyviä ulko- ja oleskelutiloja.

Retkikäytössä Quarkenin monipuoliset ulkotilat pääsevät hyvin oikeuksiinsa, etenkin keulan oleskelu- ja avotila.

Ohjaamon eteen jäävässä oleskelutilassa, joka haukkaa noin viidenneksen veneen pituudesta, on kolmen istuttava penkki, lisävarusteena saatava pöytä ja lisäpatjat, joilla keulaan saa hyvän aurinkotason.

Quarkenin kabiini sijaitsee veneen oikealla laidalla, jotta kulkutielle on tilaa vasemmalla.

Quarkenin ohjaamo sai kiitosta jo Openin koeajossa, mutta nyt, lähes täysin varusteltuna maisema on kuin nykyaikaisen lentokoneen ohjaamossa.

Lisävarusteita on toki mukana paljon, mutta niinpä esillä ovat plotterin tuplanäyttö/tutkanäyttö, trimmitasojen kytkimet, ankkurivinssin kytkimet ja kaukosäädin, keulapotkurin käyttökytkin, avaimettoman käynnistyksen kytkimet, sähkölaitteiden käyttökytkimet, kompassi ja moottorin oma valvontamittaristo.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 10/2022

Ohjaamo on juhlava. Suuret tuplanäytöt saa kytkettyä näyttämään karttaa, kaikua tai tutkan kuvaa. Säätimiäkin on paljon ja ne ovat hyvin kuskin ulottuvilla.

Quarken 27 Cabin

Pituus 8,35 m, leveys 2,59, paino 2 350 kg (ilman moottoria), valmistusmateriaali lujitemuovi, henkilöluku  8 (makuupaikkoja 2), CE-luokka C, tehosuositus perämoottori 300 hv (Yamaha), koeajomoottori vakiomoottori Yamaha 300 hv V6, polttoainesäiliö 300 l, vesisäiliö 45 l, septisäiliö 40 l, dieseltankki 30 l

Vakiovarusteet mm. asennuspaikka keulapotkurille, uimataso ja uimaportaat, polttoaine-, makeavesi-, septi- ja dieselsäiliöt, navigointi ja muut valot (led), tuulilasinpyyhkijät ja pissapoika, kolmiakkujärjestelmä, sähköinen ohjaus, säädettävä ratti, Yamahan valvontamittarit

Lisävarusteet mm. neljä erilaista lisävarustepakettia alkaen vajaan tuhannen euron kiinnittymispaketista yli 10 000 euron mukavuuspakettiin, jossa on mm. 12″ Garmin-plotteri, kaikuluotain, keulapotkuri, radio ym. Muista paketeista löytyvät mm. sähköinen wc, jääkaappi ja maasähkö. Saatavana ovat myös sähköiset ankkurivinssit, lämmitin, autopilotti, tutka ym.

Hinta alkaen noin 131 000 € perusvarustuksella ja koeajomoottorilla

Valmistaja Quarken Boats Ltd, Kokkola/Fenix Marin Oy, Valkeakoski, valmistusmaa Suomi

Lisätiedot Quarken

Lue myös nämä

X