Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Testissä Silver Viper DCz – Särmikäs vauhtivene

Viper on Silverin kolmas kokonaan muovinen malli. Se täydentää Tigerin ja Raptorin välisen aukon, ja jatkaa jo tutuksi tullutta linjaa – viihtyisää ja turvallista veneilyä.

06.05.2021

Tekstiari inkinen

Kuvatanton reenpää

Kenelle: Mainio valinta kahden, kolmen hengen retkeilyyn, johon sisältyy matka-ajoa, yöpymisiä ja vähän ruuanlaittoa. Sopii isonkin porukan päiväretkiin.


Silver ehti olla lähes kolmekymmentä vuotta alumiinirunkoisen, mutta lujitemuovikantisen avoveneen esikuva. Se syntyi aikanaan kokoalumiinisen Busterin parissa työskennelleen viisikon ajatuksesta yhdistää kaksi erilaista materiaalia yhdeksi kokonaisuudeksi. Ja kuten tavataan sanoa, loppu on historiaa.

Myös Silverin kokomuovinen venemallisto, eli Z-sarja, syntyi alkujaan ennakkoluulottoman ajattelun pohjalta, tosin ei Silverinä, vaan Yamarinina.

Kesko Marinen tarve linjata koko Yamarin-mallisto vahvasti tähän päivään toi yhteen suomalaisen, norjalaisen ja ruotsalaisen osaamisen.

Norjalainen Eker Design suunnitteli veneelle ilmeen, ruotsalainen Petestep AB antoi käänteentekeväksi mainostamansa pohjainnovaation ja suomalaiset määrittelivät veneen käytettävyyden asiakaskuntansa pohjalta. Syntyi Yamarin 81 DC.

Kuitenkin Yamarin 81 DC oli konservatiivisia linjoja suosivien pohjoismaisten veneilijöiden keskuudessa liian edellä aikaansa. Myöskään Petestep-pohjasta ennustettu vallankumous jäi syntymättä. Vastaanotto oli ristiriitainen.

Lopulta Yamarin 81 DC ja valmiiksi suunnitellut pienemmät rinnakkaismallinsa löysivät uuden kodin Honda-perämoottorien maahantuoja Otto Brandtin luota. Syntyi Silverin lujitemuovimallisto, Z.

Se mikä alkujaan oli Yamarin 81 DC, esiteltiin uudistettuna kolme vuotta sitten nimellä Silver Raptor DCz.

Viperia olisi helppo kuvailla vain yhdeksi kokovaihtoehdoksi Silverin Z-mallistossa. Se on enemmän. Se on persoonallinen yksilö neljän veneen joukossa.

Omassa kokoluokassaan muiden suomalaisveneiden joukossa Viper DCz on erilainen. Sen muotoilu poikkeaa konservatiivisesta linjasta ja on esimerkki siitä, että asioita voi tehdä toisinkin toiminnallisuuden kärsimättä. Ja nythän samanlaisia piirteitä ja ratkaisuja on nähtävissä veneissä laajemminkin.

Viperissa on istuin kahdeksalle hengelle: kuljettajalle omansa, U-sohvassa viidelle, ja kaksi tuulilasin takana eteenpäin. Niiden istumasuunta voidaan kääntää, jolloin kaikki kahdeksan istuvat kohti veneen keskipistettä.

Kaiken tämän keskelle saa pöydän. U-sohvan keskelle on mahdollista asettaa aurinkotaso patjoineen. Se on myös riittävän suuri kahden hengen vuoteeksi, joko taivasalla tai pressun alla.

Koeajovene oli varustettu Hondan uudella 250-hevosvoimaisella moottorilla, jossa riitti tehoa tarpeeksi, jopa ylikin.

Veneen suurin sallittu teho on 300 hevosvoimaa, ja valmistajan mukaan huippunopeus nousee tällöin ihanteellisissa olosuhteissa 53 solmuun.

Moottorin tehoalue alkaa jo 150 hevosvoimasta. Sillä teholla Viper kulkee laskennallisesti 35–38 solmua. Monille se riittää. 200 hevosvoimalla ylitetään 40 solmun raja.

Tilaajat voivat lukea testin kokonaisuudessaan Kipparista 5/2021.

Kipparin tilaajana saat käyttöösi myös Kipparin lehtiarkiston. Tilaa lehti tästä.

Lue myös nämä

X