- Ineos Grenadier STW Trialmaster Edition N2G
- Land Rover Defender 130 D300 MHEV First Edition N2G
- Mercedes-Benz G 400 d
- Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D Premium A
Kenelle: Raskasta venettä maanteitä pitkin kuljettavalle kalastajalle tai uusien veneilyalueiden etsijälle.
Veneet kasvavat. Toisaalta moni haluaa vetää autollaan venettä trailerilla, jolloin voi vaihtaa nopeasti veneilymaisemia tai esimerkiksi kalapaikkaa. Yhtälö on vaikea, koska isoa venettä ei voi hinata pienellä autolla.
Jos vene painaa pari tonnia tai enemmän, vaihtoehdot vetoautoksi käyvät vähiin. Koska ison trailerin omapainokin voi olla tonni, auton vetoluvan ja todellisen vetokyvyn pitää riittää ainakin kolmeen tonniin. Järeimpiin tarpeisiin riittäviä vetoautoja löytyy nelivetoisista avolavoista, suurimmista katumaastureista tai tässä vertailussa mukana olevista ”tosimaastureista”.
Sisarlehtemme Tekniikan Maailma teki vuodenvaihteessa neljän tosimaasturin vertailun, josta me muokkasimme version ison venetrailerin vetäjälle.
Järeät järjestelmät
Tosimaasturit eroavat katumaastureista maastokyvyillään, mutta nelivetojärjestelmissä on myös vetokykyyn vaikuttavia eroja. Kaikissa tosimaastureissa on keskitasauspyörästö ja alennusvaihteisto.
Useimmissa tasauspyörästöt saa myös mekaanisesti lukittua, mistä on iloa silloin, jos pitoerot pyörien tai akseleiden välillä ovat suuret. Jos koko nostoluiska on tasaisen liukkaan jään peitossa, silloin ei toki auta kuin suola, hiekka tai rautakanki jäätä pois hakatessa.
Perusteellinen vertailu paljasti autoista vetureina kuitenkin myös monta muuta eroa.
Lue vertailu Kipparista 4/2024