Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Testissä XO DFNDR 9 – Vauhtia ja aaltoja varten

Yhdeksänmetrinen XO DFNDR vaatii reilusti nopeutta ja janoaa isoja aaltoja jyrkän V-pohjansa halkaistavaksi. Kovan kelin vene tarjoaa myös pehmeitä oivalluksia, kuten fiksusti taakse kääntyvän sohvan.

13.05.2022

Tekstijouko saarinen ismo virta

Kuvatmarkus pentikäinen

Kenelle: Äärimmäisiä ajo-ominaisuuksia tarvitsevalle ulkosaariston yhteysveneilijälle tai muuten vaan isoissa aalloissa ajosta nauttivalle.


Näin on käynyt ennenkin. Kun koeajettavana olisi isoissa aalloissa parhaat puolensa näyttävä vene, Airiston pienetkin aallot loistavat poissaolollaan. Kevään ensimmäinen todella lämmin ja tyyni päivä tarkoittaa, että uuden XO DFNDR 9:n aallokko-ominaisuuksia joutuu arvioimaan paljolti numeroiden perusteella.

Tärkein numeroista kertoo veneen V-pohjan jyrkkyydestä. Testatun XO:n pohjan V-kulma perässä on 23 astetta, kun hyvienkin aallokko-ominaisuuksien veneissä asteita on yleensä alle 20. Paksusta alumiinista tehty runko ja muutenkin jykevä vene myös painaa paljon, ilman moottoreita 2,7 tonnia.

Syvä V ja veneen paino selittävät, miksi veneen perälautaan on pultattava julmetusti tehoa. Kaksi 225-hevosvoimaista Mercuryä ei edes tunnu liioittelulta, kun kaasukahvat työntää eteen. Keula nousee selvästi, mutta koneiden raaka voima työntää veneen ripeästi yli liukukynnyksen. Räväkämpiäkin lähtöhyökkäyksiä on silti koettu.

Pienellä teholla ei kannattaisi liukuun yrittääkään. Alle 300 hevosvoimalla tätä venettä ei edes myydä.

XO ei yritäkään olla tavallisen veneilijän vene. Siitä pitää huolen jo veneiden hinta. Jotkut inhoavat pystykeulaisia, karun tummanpuhuvia vauhtimonstereita. Ja juuri siksi toiset niitä haluavat. XO on veneilijälle yhä tapa erottua, vaikka pystykeulaiset ovatkin viime vuosina yleistyneet.

DFNDR on yksi XO:n kolmesta mallista. Viime vuonna esitelty vajaan yhdeksän metrin mittainen uusi malli poikkeaa edeltäjästään kajuutallaan, mutta myös runko on uusi. Koeajetun version hytin molemmilla sivuilla on liukuovet, takaseinä on kangasta. Myös sivuseinät voi ottaa kankaisina.

DFNDR on pätevä yhteysvene ulkosaariston mökille, kunhan ei yritä kuskata kerralla kovin isoa joukkuetta. Ympärikäveltävän hytin sisään mahtuu tiukasti viisi henkeä, matkustajille on tarjolla myös hyvät kauhukahvat. Ulkosohvalla on paikka kahdelle tai kolmelle. Se on mukava paikka matkata avoimen taivaan alla.

 

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 5/2022.

Lue myös nämä

X