Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Axopar 24 Open ja HT- Paljon egoa euroilla

Kolme erilaista kateratkaisua ja muutenkin vaikea luokitella. Axopar 24 onkin monen venetyypin linjakas yhdistelmä.

22.05.2017

TekstiKarel Kakko

KuvatArto Wiikari/Otavamedia

Axopar on suomalainen venemerkki, joka on yksi Euroopan vahvimmin kasvavia alan brändejä. Merkin on luonut ja lanseerannut sama konkarikaarti, joka vuosien saatossa on rikastuttanut venemarkkinoitamme myös sellaisilla menestystarinoilla kuten Aquador, XO ja Paragon.

Axoparissa kiteytyy kaikki se osaaminen ja ennen kaikkea oivaltaminen, joka on tehnyt edellä luetelluista venemerkeistä eräänlaisia aikaansa seuraavien veneilijöiden statussymboleita. Taustasta muodostuu myös nimi A-XO-PAR.

Veneet suunnitellaan kotimaisin voimin, mutta lujitemuovityöt tehdään Puolassa.

Jako kolmeen

Axoparin tilankäytöstä löytyy periaatteessa kolme erityyppistä venettä, ja vene on jaoteltu kolmeen melko samanpituiseen osioon.

Vauhtivenehenkisessä peräosassa on erillisistuimet kuljettajalle ja matkustajille. Keskivene on HT-tyyppinen retkivene, jonka kaksi pitkittäispenkkiä saa sijattua makuupaikoiksi. Keula on bowrider-tyyppinen ulko-oleskelutila. Keula on yllättävän tilava, mutta leveys on kuitenkin bowridereiden luokkaa. Pituus-leveys-suhde antaa hämäävästi kapoisen ja ahtaan vaikutelman ulkopuolelta katsottuna.

Keulassa on säilytystiloja tuhtojen alla. Tilan luonne muuttuu totaalisesti kun se varustellaan pöydällä ja pehmusteilla.

Keskivene sivupenkkeineen toimii etenkin HT-versiossa lepo- ja oleskelutilana, mutta ennen kaikkea se on luonteva matkatavaratila. Vielä kun penkit varustettaisiin tavaraverkoilla, niin siististi ladotut tavarat myös olisivat samoissa asemissa vähän kuoppaisemmankin selän ylityksen jälkeen.

Kolmeen jaoteltua Axopar 24:ää tuotetaan niin ikään kolmea eri malliversiota. Ne kaikki perustuvat samaan perusveneeseen, johon on sovitettu erityyppiset ylärakenteet ja katteet.

Perusvene on nimeltään Open ja sen, kuten myös testiveneen, voi varustaa valkoisella varustekaarella. HT on nimensä mukaisesti kovakattoinen muunnos. Teknisesti se on sama vene kuin Open, mutta kova katto on istutettu siististi ikkunoiden varaan. Eksoottisin malli on TT eli T-top, joka oletettavasti puhuttelee avoveneiden ystäviä niissä maissa, joissa aurinkoisuus edellyttää pysyvämpää suojautumista porotukselta.

Matkustamo on mitoitettu tasan viidelle kuljettaja mukaan lukien. Kerrankin kaikille on yhtä mukavat istuimet.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 5/2017.

Lue myös nämä

X