Nordkapp lienee tänä päivänä markkinoidemme tunnetuin ja näkyvin norjalaisvene. 50 vuoden ikään ehtineen brändin laivastoon kuuluu neljä eri mallisarjaa: avokeulaiset Avantit, keskipulpetilliset Endurot, DC-tyyppiset Noblesset sekä edellä lueteltujen eri malliversioiden alumiinirunkoiset Rangerit, joita on tuotannossa jo viisi mallia.
Tämän vuoden uusi malli on keskipulpetillisen Enduro-sarjan 805. Vene korvaa aiemman Enduro 760 -veneen, joka on myös koeajettu Kipparissa (11/2011).
Uuden ison Enduron suunnittelusta on vastannut vanha tuttu konkari, Espen Thorup, joka loi Nordkappin ilmeen ja suunnan jo 90-luvulla.
Lue kaikki
MOOTTORIVENEISTÄ
Yhteenveto Nordkapp Enduro 805
Rakenne
Runko ★ ★ ★ ★ ★
Sisustus ★ ★ ★ ★
Heloitus ★ ★ ★ ★
Vakiovarustus ★ ★ ★
Tilat
Kansitilat ★ ★ ★ ★ ★
Avotila ★ ★ ★ ★
Moottori- ja tekniset tilat ★ ★
Matkustamo ★ ★ ★ ★
Makuutilat ★ ★ ★
Ohjaamo ★ ★ ★ ★
Säilytystilat ★ ★ ★
Wc-tilat ★
Ajettavuus
Vasta-aallokko ★ ★ ★ ★
Myötäaallokko ★ ★ ★ ★ ★
Sivuaallokko ★ ★ ★ ★
Kaarreajo ★ ★ ★ ★ ★
Käsiteltävyys ★ ★ ★ ★ ★
Muut ominaisuudet
Suorituskyky ★ ★ ★ ★ ★
Äänitaso ★ ★ ★
Taloudellisuus ★ ★ ★ ★
Kiinnittäminen ★ ★ ★ ★ ★
Vastinetta rahalle ★ ★ ★
Tähtiä yhteensä 85
Testi veneen mukaan
Ison keskipulpettiveneen luonne on aavoilla vesillä kulkemisessa, kuten Atlantin toisella puolella niiden käyttö kalaveneinä on osoittanut. Iso Nordkapp oli pätevä kulkupeli myös avomeriosuuksilla. Mutta silloin siihen liittyy yksi toive: isompi ja tehokkaammin vakautettu magneettikompassi, joka on verrattavissa lentokoneen keinohorisonttiin. Se kertoo reaaliaikaisesti veneen todellisista liikeradoista merenkäynnissä tehokkaammin kuin yksikään muu kuluttajakäyttöön suunnattu navigointiväline.
Karel Kakko