Tilaa
Testit

Nordkapp Enduro 805

Poikkesimme tutulta koeajoreitiltä ja suuntasimme kokan etelään kohti Tallinnaa, jotta pääsisimme jyvälle Nordkappin uuden lippulaivan syvimmästä olemuksesta.

16.07.2017

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Nordkapp lienee tänä päivänä markkinoidemme tunnetuin ja näkyvin norjalaisvene. 50 vuoden ikään ehtineen brändin laivastoon kuuluu neljä eri mallisarjaa: avokeulaiset Avantit, keskipulpetilliset Endurot, DC-tyyppiset Noblesset sekä edellä lueteltujen eri malliversioiden alumiinirunkoiset Rangerit, joita on tuotannossa jo viisi mallia.

Tämän vuoden uusi malli on keskipulpetillisen Enduro-sarjan 805. Vene korvaa aiemman Enduro 760 -veneen, joka on myös koeajettu Kipparissa (11/2011).

Uuden ison Enduron suunnittelusta on vastannut vanha tuttu konkari, Espen Thorup, joka loi Nordkappin ilmeen ja suunnan jo 90-luvulla.

Pari vuotta sitten veistämö teki suunnittelijaloikkauksen Ison Noblesse 790 kohdalla (Kippari 11/2016). Bård Ekerin kanssa loihdittu Noblesse ei ilmeisesti ollut sitä mitä veistämö tavoitteli, sillä sen päättäjät palasivat kulkemaan tuttuja latuja Thorupin kanssa.

Maltillista uudistusta

Vanhan Enduro 760:n testissä totesimme aikoinaan sen oleva verraton ison DC:n ja keskipulpettiveneen yhdistelmä. Vastaavanlaisia konsepteja ovat suomalaisyleisölle esitelleet mm. Sessa Key Largo -malleillaan sekä Quicksilver Sundeck-malleillaan. Jostakin syystä niistä ei ole tullut sen kummempia myyntimenestyksiä, vaikka kummallakin venetyypillä on ollut vankka kannattajakunta.

Uusi 805 on monilta osin jopa samasta muotista kuin edeltäjänsä, joten kehut voi siltä osin siirtää suoraan uutukaiseen.

Suurin parannus tiloissa ja niiden käytössä liittyy pulpetin takana olevaan matkustamoon ja oleskelutilaan, josta edeltäjämallin testissä annoimme perustellusti moitteita.

Takapenkki on nykyisellään L-mallinen, ja siihen mahtuu sopivasti neljä istuskelemaan, kun aiemmin jalkatilojen osalta teki kolmellekin tiukkaa. Selkänojat ovat saaneet enemmän korkeutta, mikä auttaa jättämään moottorin äänet vanaveden puolelle. Pöytä on aiempaa isompi ja etuistuimien takana olevalle pehmustetulle tuhdolle mahtuu lisäksi yksi tai kaksi istuskelijaa.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 7/2017.

Nordkapp Enduro 805

Pituus 8,05 m, leveys 2,50 m, paino n. 1 650 kg ilman moottoria

Valmistusmateriaali lujitemuovi

Henkilöluku 8

Tehosuositus 200—2×200 hv

Koeajomoottori Evinrude G2, 300 hv, 2-tahti

Polttoainesäiliö 275 l

Vakiovarustus virran ulos-otto, kemiallinen wc, painevesijärjestelmä, suihku uimatasolla, hydraulinen ohjaus, kompassi, avotilan pöytä, runkoikkunat, aurinkovuode, sähköinen ja käsikäyttöinen pilssipumppu, täydellinen tyynysarja, vesihiihtotanko, turvamerkintä

Lisävarusteet keulapotkuri, automaattiset trimmitasot, vesi-wc septitankilla, navigointielektroniikka, kuomu, kylmiö, pentteri, stereot

CE-luokka C

Hinta alk. 52 500 € ilman moottoria, koeajomoottorilla alk. 76 500 €

Lisätiedot Nordkapp 

Lue myös nämä

X