Tilaa
Testit

Tiukka nelikko DC-veneitä: Askeladden C65 Cruiser, Flipper 700 DC, Nordkapp 660 Noblesse ja Uttern D65

Samaan käyttöön, muttei suinkaan samasta muotista. Runsaan kuuden ja puolen metrin päiväretkiveneiden nelikkoon mahtui mukaan kolme tuoretta tulokasta ja yksi päivitetty konkari.

07.02.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatMarkus Pentikäinen/Otavamedia

    Askeladden C65 Cruiser + Suzuki 200 -koeajomoottori, 77 990 €
    Flipper 700 DC + Mercury Verado 200 hv -yhdistelmä, 70 390 €
    Nordkapp 660 Noblesse + Evinrude E-Tec G2 200 H.O. -koeajomoottori, 66 900 €
    Uttern D65 + Mercury 200 -koeajomoottori, 57 800 €

Kenelle: Perheelliselle tai yksineläjälle, joka haluaa nopean päiväretkiveneen hyvistä ilmoista nauttimiseen. Ostaja haluaa DC:n juuri siksi, että se tarjoaa auttavat tilat tilapäiseen yöpymiseen kahdelle tai jopa neljällekin, jos käyttää kuomua.


Kuuden tai seitsemän metrin pituinen DC kuului vielä joitakin vuosia sitten isompiin päiväretkiveneisiin. Nyt alle kuuden metrin mittaiset alkavat olla jo harvinaisia. Halutuimmat ja myydyimmät löytyvät juuri tämän vertailun veneiden kokoluokasta, ainakin hyvin läheltä. Moottorit ovat teholtaan yleisimmin 150 hevosvoiman molemmin puolin, joten tässä vertailussa mukana olevat 200–225 hevosvoimaiset paketit ovat jo astetta perustasoa selvästi tehokkaampia.

Yhtä paljon kuin veneiden yksittäiset ominaisuudet, ovat veneiden luomat mielikuvat, imagot ja etenkin niiden ilmapiirit ratkaisevassa asemassa, kun kilpaillaan kuluttajien suosiosta.

Nämäkin neljä, periaatteessa melkein samanlaista venettä ovat kukin hyvin leimallisesti omanlaisiaan. Lähimpänä toisiaan ovat Askeladden ja Flipper, joissa kummassakin on ison ja jämäkän perus DC:n tuntua. Siinä missä Flipper on tunnelmaltaan ajaton, on Askeladden pyritty värityksen avulla tekemään nuorekkaaksi ja räväkämmäksi.

Askeladdenin hyvästä yrityksestä huolimatta Nordkapp on kuitenkin vertailujoukosta se, jossa on eniten vauhtiveneen tuntua ja särmää. Nordkapp on muita matalampi ja siinä istuskellessa mieleen tulee poteromainen GT-tunnelma. Se ei tarkoita Gin&Tonicia, vaan Gran Turismoa, jolla ajoneuvokielessä yleensä tarkoitetaan mukavaa ja tehokasta matkaamista tiiviissä ilmapiirissä.

Veistoksellista särmää ja sointua. Nordkapp ja Evinrude ovat tämän vertailun tyyliniekat. Sointu ei lopu estetiikkaan, vaan vene ja moottori toimivat yhteen loistavasti.

Uttern on vanha ruotsalaisbrändi, mutta mallisto tuotetaan tätä nykyä Puolassa, aivan kuten norjalaismerkkien Nordkappin ja Askeladdeninkin veneet. Uttern on osa Brunswick konsernia, joten sen mallisto on pitkälti yhteneväinen Quicksilverin vauhdikkaampien avo- ja DC-veneiden kanssa. Uusi D65 korvaa aiemman D62:n, ja merkittävin muutos tulee olemaan kasvanut leveys ja avarammat tilat.

Utternin beige runkoväri on valinnaisvaruste, vakiona vene on rungoltaan harmaa. Runkoväri häivyttää tehokkaasti massiivista muotoa, jolloin kokonaisuus näyttää sirommalta.

Flipperissä on tunnistettavissa samaa muotokieltä kuin Nordkapissa. Se ei ole mikään ihme, sillä molemmat ovat lähtöisin saman suunnittelijan, Espen Thorupin työpöydältä. Eikä loppupeleissä ole ihme sekään, että kolme tämän vertailun veneistä siis edustaa norjalaista suunnittelua. Norjahan on iät ja ajat ollut DC-veneiden luvattu maa.

Flipperin uimatasot ovat muita vaatimattomammat. Uudistetussa mallissa on vakiona pidennykset.

Vertailuun saatu Flipper on viimeisiä yksilöitä ennen mallipäivitystä. Uuden mallivuoden Flipper tunnetaan mallinumerolla 700 DC ja sen erottavat 670 DC:stä lähinnä erilliset uimatason jatkeet. Muutoin veneen tilankäyttö ja ja sisustus ovat entisellään. Ottaen huomioon, että Flipper 670 DC esiteltiin jo vuonna 2012, on Thorupin muotokieli kestänyt hyvin aikaa. Se ei näytä mitenkään vanhentuneelta uusien kilpailijoiden rinnalla.

Flippereiden tuotanto on edelleen keskittynyt Suomeen, Bella-Veneet Oy:n tehtaille. Raimo Sonnisen perustama yhtiö oli aiemmin Brunswickin osaomistama, mutta viime vuoden lopulla koko yhtiö myytiin ruotsalaiselle Nimbukselle.

Askeladden voi meidän yleisöllemme tuntua vieraalta erikoisuudelta, mutta silläkin on maassamme pitkät perinteet ja veistämön tarina vie niinkin kauas kuin vuoteen 1911.

Askeladdenin näyttävyyttä korostavat mustat somisteet ja massiivinen ikkunan karmi. Ne aiheuttavat jonkin verran kilpailijoita enemmän katveita näkökenttään. Korkea keula ja alas kaartuva perä lisäävät ajoon aggressiivisuutta.

Tilaajat voivat lukea DC-veneiden vertailun kokonaisuudessaan Kipparista 2/2019.

Tilaa Kippari-lehti tästä.

Lue myös nämä

X